Swingswong Startet 15.Mai.2021 Del på Facebook Startet 15.Mai.2021 (redigert) Du har gjort det igjen. For fjerde gangen denne sesongen har du kjørt på skjær og en stokk i vannet. Båten tar inn mye vann og er på vei ned til sitt nye hjem. I hodet surrer masse tanker om hvor kaldt er vannet, hvor mye vil dette koste, kommer det noen å plukker meg opp samtidig som du leter etter en flytevest. Du drar opp luka og finner alle mulige slags flytevester. Noen er vanlige med flytelementer og noen er fancy oppblåsbare. Hvilken tar du og hvorfor? Redigert 15.Mai.2021 av Swingswong Skrivefeil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 15.Mai.2021 Del på Facebook Svart 15.Mai.2021 (redigert) Den andre, har ikke oppblåsbare. Dessuten trenger jeg ikke å rote etter'n, den sitter på kroppen. Redigert 15.Mai.2021 av Jernbåten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 15.Mai.2021 Del på Facebook Svart 15.Mai.2021 (redigert) Har alltid vest på når jeg kjører fort, og når det er kaldt i vannet og på land har jeg flytedrakt. (Det er jo alltid kaldt i norsk saltvann...) 😉 I scenarioet over hadde jeg valgt redningsvest over flytevest, med mindre det er 100 meter eller mindre til land. Lettere å svømme i flytevest. Og jeg hadde sagt "may day may day" i VHF og angitt posisjon eller sted (med mindre enn 100 meter til land da...) Redigert 15.Mai.2021 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Furu Svart 15.Mai.2021 Del på Facebook Svart 15.Mai.2021 overlevningsdrakt, 5 meter eller 500 meter fra land, året rundt Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
willmasta Svart 15.Mai.2021 Del på Facebook Svart 15.Mai.2021 Gikk fra oppblåsbar tilbake til "vanlig" for noen år siden. Tror det er vesentlig lettere å bevege seg i en vanlig enn oppblåsbar. I tillegg er jeg helt sikker på at den ikke kødder det til og ikke blåser seg opp. Kjøpte en baltic offshore flytevest med to skrittstropper. Den holder ikke hodet mitt over vann hvis jeg er bevisstløs, men komfortabel nok til å ha på uten å være i veien. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 15.Mai.2021 Del på Facebook Svart 15.Mai.2021 Hvis jeg skal forlate skuta, å velge vest, så er mitt valg. Redningsvest som førstevalg. Da den snur deg i vannet, og holder hodet oppe. Andrevalg oppblåsbar med skritt-stopp. Snur deg i vannet, og holder hodet oppe. På sisteplass flytevest. Ikke særlig god på noe. Snur deg ikke, og holder ikke hodet oppe. Oppdriften er begrenset. Når jeg velger vest til daglig bruk, så blir det oppblåsbar med skritt-stropp. Men etter å ha oppblåsbare til gjester og mannskap, så begynner jeg å bli lei å holde alle kontrollert og oppdatert... Blir nok billige flytevester til gjester i fremtiden.. Sitér dette innlegget Link to post
Haveva Svart 15.Mai.2021 Del på Facebook Svart 15.Mai.2021 Vi har disse: https://www.marineshop.no/spinlock/126374/spinlock-deckvest-lite--sort-rå-vest-for-bruk-i-motor-og-seilbåter Rett og slett grunnet alle egenskapene og fordelene slike vester har. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 15.Mai.2021 Del på Facebook Svart 15.Mai.2021 Det trur jeg ikke jeg hadde tenkt på, siden jeg allerede har på meg flytejakka. Jeg er en av de som går med flytejakka 99% av tiden. Baltic og regatta jakkene har blitt såpass sivile at det har blitt hverdagsjakker for meg Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 15.Mai.2021 Del på Facebook Svart 15.Mai.2021 Swingswong skrev for 6 timer siden: Du har gjort det igjen. For fjerde gangen denne sesongen har du kjørt på skjær .... ... solgt restene og kjøpt bobil ... Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 15.Mai.2021 Del på Facebook Svart 15.Mai.2021 5 hours ago, Sørlandet2 said: Hvis jeg skal forlate skuta, å velge vest, så er mitt valg. Redningsvest som førstevalg. Da den snur deg i vannet, og holder hodet oppe. Andrevalg oppblåsbar med skritt-stopp. Snur deg i vannet, og holder hodet oppe. På sisteplass flytevest. Ikke særlig god på noe. Snur deg ikke, og holder ikke hodet oppe. Oppdriften er begrenset. Når jeg velger vest til daglig bruk, så blir det oppblåsbar med skritt-stropp. Men etter å ha oppblåsbare til gjester og mannskap, så begynner jeg å bli lei å holde alle kontrollert og oppdatert... Blir nok billige flytevester til gjester i fremtiden.. Har falt i vannet to ganger med oppblåsbar, og begge gangene uten at de blåste seg opp. Det var heldigvis ikke i noe dramatisk situasjon, og varmt i vannet. Utløser og patron innenfor utløpsdato, men lagret hengende i styrhuset i båten fra mars til november. Falsk trygghet er vel det beste man kan kalle det, så ville helt klart gått for noe man vet flyter. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 15.Mai.2021 Del på Facebook Svart 15.Mai.2021 Big Horn skrev 1 minutt siden: Har falt i vannet to ganger med oppblåsbar, og begge gangene uten at de blåste seg opp. Det var heldigvis ikke i noe dramatisk situasjon, og varmt i vannet. Utløser og patron innenfor utløpsdato, men lagret hengende i styrhuset i båten fra mars til november. Falsk trygghet er vel det beste man kan kalle det, så ville helt klart gått for noe man vet flyter. Det var ikke bra. Hva gikk galt? Var det patronen som ikke var ordentlig skrudd til, eller "tabletten" som ikke løste seg opp. Jeg har bare god erfaring. Alltid morro å bade med vester som er gått ut på dato før service. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 15.Mai.2021 Del på Facebook Svart 15.Mai.2021 Tabletten som hadde oksidert så det ut som. Litt å tenke på at man potensielt stoler på at livet sitt kan berges av utstyr som er ekstremt følsomt for lagringsforhold og aldring.... Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 15.Mai.2021 Del på Facebook Svart 15.Mai.2021 Funket den manuelle snora? Den skal funke uavhengig av tabletten. Som backup har man også manuell oppblåsning. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Big Horn Svart 15.Mai.2021 Del på Facebook Svart 15.Mai.2021 Ingen av alternativene ble prøvd. Når man havner ufrivillig i vannet, forventer man at utstyret fungerer som forventet. Selvom det var i udramatiske omstendigheter var prioriteten å komme opp av vannet så fort som mulig. Det blir også litt spekulativt å tro at en person (gjest) skal vite hvor utløsersnora eller munnstykke befinner seg om de havner i vannet... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 16.Mai.2021 Del på Facebook Svart 16.Mai.2021 Big Horn skrev for 6 timer siden: Det blir også litt spekulativt å tro at en person (gjest) skal vite hvor utløsersnora eller munnstykke befinner seg om de havner i vannet... Utløsersnora henger vel ned nedenfor vesten rundt livet og tar vel ikke mer enn fem sekunder å nevne for en gjest hva den er og hvorfor? For egen del har vi aldri opplevd at slike vester IKKE har løst seg ut automatisk. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
willmasta Svart 16.Mai.2021 Del på Facebook Svart 16.Mai.2021 enslagsgjest skrev for 10 timer siden: Funket den manuelle snora? Den skal funke uavhengig av tabletten. Som backup har man også manuell oppblåsning. Hvis man tar høyde for å falle i vannet bevisstløs hjelper jo heller ikke backup. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 16.Mai.2021 Del på Facebook Svart 16.Mai.2021 willmasta skrev 12 minutter siden: Hvis man tar høyde for å falle i vannet bevisstløs hjelper jo heller ikke backup. Og da blir den vel den gode gamle oransje redningsvesten som er eneste alternativ? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Gudrun Svart 16.Mai.2021 Del på Facebook Svart 16.Mai.2021 Størstedelen av året bruker jeg flytedrakt og oppblåsbar vest. Kun når solen har varmet opp vannet nok henger jeg fra meg flytedrakten. Men den er ombord hvis jeg må hoppe uti. Sitér dette innlegget Link to post
Duvel Svart 16.Mai.2021 Del på Facebook Svart 16.Mai.2021 (redigert) Tradisjonell redningsvest virker alltid. Et sikkerhets element som ikke er helt sikkert er jo litt av et konsept. Også må jeg jo si at jeg er litt sjokka over å lese at når ulykken er et faktum, man ligger kanskje i vannet og er bevisstløs av en eller annen grunn - man ble kanskje påkjørt av "Siggurd Hakekløft" som bare hadde tatt seg en styrepils mens han snudde seg for å blunke bråkjekt til "Brysthilde Fagerfjord" som sitter bak i den nyinnkjøpte båten med 2x300hk på fullt imponeringsnivå med trottelen på elleve, eller så kanskje man bare simpelthen sklei og slo hodet i rekka, trenger ikke være værre enn det; og så skal man begynne å fundere på hvor man hadde lagt redningsvesten. En ulykke skjer jo ofte ikke akkurat sånn som man hadde forestilt seg og planlagt det, liten nytte med en redningsvest som ligger i en benk et eller annet sted da. Redigert 16.Mai.2021 av Duvel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 16.Mai.2021 Del på Facebook Svart 16.Mai.2021 Mouche skrev for 4 timer siden: Og da blir den vel den gode gamle oransje redningsvesten som er eneste alternativ? Ja, hvis man skal være helt sikker er det jo det. Samtidig er den jo lite kul å ha på seg under seiling f.eks. Jeg kjører derfor solid offshore flytevest med metalløye til sikkerhetsline. Den er for meg i skjæringspunktet der hensynet til komfort og sikkerhet møtes. Så er jeg også normalt i situasjoner der ufrivillig bading blir registrert av mannskapet som er med mesteparten av tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 16.Mai.2021 Del på Facebook Svart 16.Mai.2021 willmasta skrev 1 time siden: Ja, hvis man skal være helt sikker er det jo det. Samtidig er den jo lite kul å ha på seg under seiling f.eks. Og som du påpeker svært upraktisk, ja kanskje sågar farlig hvis det er snakk om å bevege seg på dekk i en seilbåt og skulle bale med seil og tauverk. Sikkerhetsline er nok da vel så viktig for mine tre regler er; ikke fall over bord, ikke fall over bord, og ja det er den tredje også! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
willmasta Svart 16.Mai.2021 Del på Facebook Svart 16.Mai.2021 Mouche skrev 24 minutter siden: Og som du påpeker svært upraktisk, ja kanskje sågar farlig hvis det er snakk om å bevege seg på dekk i en seilbåt og skulle bale med seil og tauverk. Sikkerhetsline er nok da vel så viktig for mine tre regler er; ikke fall over bord, ikke fall over bord, og ja det er den tredje også! Lærte tidlig i seilkarrieren min en regel om å holde seg ombord ja. Det ble sagt litt flåsete " mann over bord er dau mann"🙄 så den beste vesten er den du ikke trenger. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 16.Mai.2021 Del på Facebook Svart 16.Mai.2021 2 hours ago, Mouche said: Sikkerhetsline er nok da vel så viktig for mine tre regler er; ikke fall over bord, ikke fall over bord, og ja det er den tredje også! Å få bommen i hodet for så å falle over bord bør kanskje også stå på topp tre-lista? For å svare på tråden opprinnelige spørsmål: oppblåsbar Spinlock med lys og sprayhood. Men om jeg først skulle måtte forlate båten har jeg et håp om at neste destinasjon ville være enten redningsflåte eller jolle. Om jeg har tid kan jeg alltids dra på meg en redningsdrakt. Men manøvrerbarheten når den først er på er mildt sagt begrenset, så hvis jeg skulle gjort noe annet enn å vente på å bli plukket opp er jeg usikker på om den er til hjelp eller hindring. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 17.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2021 Delte meninger er fint. Når båten er på vei ned blir det bare å dra på seg en flytevest og en oppblåsbar på utsiden. Kanskje en som bleie også så har man det ganske fint ⚓️ Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 18.Mai.2021 Del på Facebook Svart 18.Mai.2021 Synes det er et snev av uansvarlighet ikke å ha skikkelig kontroll på redningsutstyr ombord i båten. Vester bør ikke ligge urørt i en kasse eller i et skap. Ta de frem og se og sjekk at alt er i orden. Vi er jo så nøye på at andre duppeditter også er iorden... Og for guds skyld sørg for at dine gjester også får en innføring i bruken før kosen starter. Litt ok å tenke gjennom noen iverstefallsscenarier... Og når sjekket du status på nødsignal siste gang, de som ligger innerst og underst i en eller annen skuff... Båtlivet er faktisk en risikosport men du verden så herlig da. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.