Jump to content

Kondens/fuktig i motorrommet


Roger og Olina

Recommended Posts

Hei folkens. Har en Bayliner 3888 med 2 motorer. Jeg opplever at det er veldig fuktig i motorrommet når det er grått og nedbør ute. Motorene er så og si våte. Det er lufting på begge sider, men det er også ett forholdsvis stort motorrom også da. Har vurdert å sette inn en 12v vifte, men er usikker på om den skal stå å gå hele døgnet. Dette gjelder da når båten ligger til brygga. Tips mottas med takk 😁

Link to post

Her er det snakk om å konkurrere ut naturlovene. Mekanikken kan være: Motorene er kalde, de holder tilnærmet sjøtemperatur. Så kommer varm (relativt) luft som evner å holde mye fuktighet trekkende inn i motorrommet. Luften treffer motorene, taper energi og gir fra seg vann. Da er det to ting å gjøre: Varme motorene, eller hindre at den energirike luften treffer dem.

Link to post

Takker for tilbakemelding @Hulda

Du har sikkert rett. Hadde ett forholdsvis stor motorrom i forrige båt også. Men opplevde ikke det samme der. Forskjellen var vel at der gikk det rørkanaler med lufting til motorrommet, mens her er det mer åpent.

Må fundere litt på hvordan jeg kan løse dette, bør kanskje sette inn en luftavfukter..

Link to post

Jeg har stålbåt, og sliter også endel med kondens. Er motorene dine veldig kalde, kan det være en ide å senke temperaturen i maskinrommet( særlig ved kaldt vann på våren/senvinteren) Du må enten avfukte eller utligne temperaturforskjeller, eller fyre noe jævlig og ventilere. Kondens er påvirket av forskjell i temperatur, samt relativ luftfuktighet, og hvor det kalde og varme møtes. Gamle vinduer med dårlig varmeisolasjon dugger på innsiden. Nye vinduer får dugg på yttersiden. Min båt er isolert til litt under dørkplatene, og når vannet når sitt kaldeste tidlig vår, slår lensepumpa ett slag eller to en gang i døgnet. Ikke bra med alt vannet på innsiden av stålet i stålbåt, så jeg funderer selv på beste løsning. 

Link to post

Det kan du si, men fenomenet dukket opp i februar, og har opphørt nå for noen uker siden. Jeg rev innredningen inn til stålet i byssa, for å finne lekkasje, men det var som nytt bak isoleringen. I maskinrommet ser jeg jo kondensen, fordi det er uisolert. Det samler seg vann der langsgående stålspanter lager feller. Drømmen er etterhvert å tømme båten for innredning, og skumisolere hele greia. Foreløpig har jeg byttet til isolerglass i styrhuset, og har 10 ventiler som sitter i skroget i bestilling, også med isolerglass. 

Link to post

Jeg har en BMW som står i garasjen sin hele vinteren. Garasje med skikkelig gjennomtrekk. Ved væromslag renner vannet av bilen. Det er helt utrolig hvor klissvåt bilen er. Garasjetaket er garantert tett. Jeg kjøpte isolert presenning hos Biltema, problemet løst. 

 

Hulda har vinduer at polykarbonat, rammene er av eik. Null kondensvann. I vinter la jeg et plastflak over forluken og et annet plastflak som dekker over nedgangsluken, to små dekksluker og begge doradeventilene. Dette medfører at luftutskiftingen i båten er tilnærmet null. På grunn av stengte grenser har jeg ikke tilgang til båten uten gyldig coronatest tatt innen 48 timer før grensepassering. Var om bord for noen uker siden, etter to måneder vinter. Jeg var redd avfukteren skulle ha rent over. Da jeg kom, 2 kuldegrader ute, gikk vifteovnen på 800 W. Avfukteren var i standby og hadde produsert kanskje en desiliter vann på to måneder. Relativ fuktighet ved 6,5 plussgrader var 59 %. Ikke fritt vann i båten. Beintørt. Hulda er skumisolert til minst 30 cm under vannlinjen, i praksis er mesteparten isolert til 50 cm under vannlinjen. 

 

Teorien med lufting/gjennomtrekk i en tørr båt for at det ikke skal bli mugg og alt mulig greier, er ikke helt sant. Jeg vil tro at TS vil komme langt med å begrense luftingen i gitte perioder, muligens kombinert med avfukter. Men det går ikke å kjøre avfukter i kombinasjon med lufting/gjennomtrekk. 

 

 

Link to post
Hulda skrev for 6 timer siden:

Teorien med lufting/gjennomtrekk i en tørr båt for at det ikke skal bli mugg og alt mulig greier, er ikke helt sant. Jeg vil tro at TS vil komme langt med å begrense luftingen i gitte perioder, muligens kombinert med avfukter. Men det går ikke å kjøre avfukter i kombinasjon med lufting/gjennomtrekk.

Godt poeng. Må se hva jeg kan få til vedr begrense luftingen. Har ikke en klar plan for dette, da det ikke er lett å komme til flere plasser.

Uansett, takk for gode tips og lærekurven stiger :thumbsup:

Link to post

Vifte som går på solcelle. Slet med mye kondens foran i cabinen, selv om døra sto åpen døgnet rundt. Satte i ventil på taket som er drevet med solceller. Den trekker lufta inn. Ble natt og dag! Fukt fra sengetøy er borte, og det samme er lukta som fukt skaper. 

 

Har lært meg litt om dette. Kondens kommer om natten, men da er også luften fuktig. Da går heller ikke vifta. På dagtid er lufta mye tørrere og den vil tørke opp rommet når det er tvungen gjennomstrømming av luft. At du har ventil på begge sider av motorrommet vil ikke være nok til å presse den fuktige lufta ut. Når du kjøre så konsumerer motoren mye luft. Derfor vil det bli tørt. Så det er ikke bare alene varm motor som vil tørke opp motorrommet. 

Redigert av Torsen67 (see edit history)
Link to post

Torrboller, vifter, avfuktere, alt baserer seg på at den tørkedingsen du installerer ikke får som oppgave å tørke ut den nordre halvkules atmosfære. Det blir veldig mange kubikkilometer vann. Fysikken er svært enkel: Energirik luft holder på mer vann enn mindre energirik luft. Tatt høyde for at trykkene er like, vil energien være temperatur. Det er ikke noe annet det dreier seg om. Så observerer man at noe som funker. Så lager man seg en teori som passer. Som ikke nødvendigvis støttes av Bernoulli. Det er han som er sjefen. Sammen med Isac N og Albert E. Altså, pumper du en kavitet (rom) full av varm luft, vil overflater tørke opp fordi luften tar opp fuktigheten. Forholdet er imidlertid at hvis du kjøler luften ned igjen, så vil vannet bli skilt ut. Det er samme funksjonen som gir regn, som vi til tider har nok av. Skal du tørke luften, så er det viktig at uskifting av luft begrenses til absolutt minimum for å oppnå maksimal effekt. Så da jeg tapet igjen stort sett det som var av åpninger, sank RF til rundt 60 % @ 6 grader C. Og det jeg hadde i bøtta var ca. 1 dl. Det er tørt og det er effektivt. Er ikke helt sikker på tallene, men noe rundt der.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...