Jump to content

Halvplaner, kjøl og strak aksling - bruk av trimflaps.

bOFFE1968

Recommended Posts

Hei.

Har nylig kjøpt meg en 26 fots halvplaner med fast aksling. Motor er en Saab Iveco diesel på 250 hk. 
Får maksfart på ca 20 knop, men mangler 4-500 rpm på turteller så antar jeg har en litt for stor propell.

Men hvordan skal jeg bruke trimflapsene på båten?  Kjører trimflapsene ned når jeg kommer litt opp i hastighet (7-8 knop) for å presse snuten ned. 
Føler det går greit opp til 14-15 knop, men over dette begynner båten å bli litt mindre retningsstabil. Må sitte og korrigere kurs hele tiden. Det aner meg at dette har noe med hvordan jeg kjører flapsen. Skal man kjøre flapsene opp til nærmest nullstilling når man kommer over en viss hastighet? Og kun bruke de for å korrigere evt skjevlast? Noen som har noen kloke ord å si om dette?

Kjører flapsene ned kun for å presse snuten ned. Ble fortalt av selger at dette er noe man skal gjøre. Om jeg får større fart har jeg faktisk ingen anelse om så det skal definitivt testes ut. Siden det er kjøl på båten så løfter vel rumpa seg litt naturlig når farten blir stor nok så da blir det kanskje helt feil å kjøre med flapsene nede?
Dette er min første halvplaner og i tillegg har den fast aksling og kjøl. Regner med en viss læringskurve før jeg blir helt fortrolig med «ting og tang». 

Bruk av flaps slik jeg gjorde det tilbake i 1995 med 30" halvplaner med 245 hk som gikk i 15 til 18 knop:

Finn båtens stilling som gjør det behagelig å ratte båten.

Notat: 250 hk på 26 fot halvplaner høres mye ut, og det høres ut som du nærmer deg smertegrensen for skroget. Hvis kjøl så vil gjerne en halvplaner begynne å ri på kjølen rundt 20 knop, og da vil den legge seg til den ene eller andre siden og kunne miste retningen lett. Da er det bare å redusere fart litt. 

Vi brukte GPS hastighet for å finne ut hvilken stilling som gav best fart for pådraget.  Ofte var det med baugen litt ned i vannet, slik at båten ikke gravde seg ned bak. Da var baugen litt som en plog, og det var ofte mest behagelig i motsjø også. Men dette var ikke så bra hvis det var frisk bris skrått inn fra siden for da sprutet vannet opp på dekk og vindskjerm.

I medsjø eller sidesjø hevet vi baugen mer. Da ble båten mer retningsstabil og mer tørr. Det var mer behagelig ombord selv om farten gikk noe ned. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

En halvplaner har vel generelt lavere hastigheter? Mitt inntrykk av båtene jeg har vært i med flaps (alle halvplanere med typisk litt lav motorisering fra 1980-tallet) at det hjelper både på fart og økonomi å trimme nesen litt ned i forhold til "standard gange".

Det har gjort at båtene ikke har rettet ut av plan, og dermed at man har klart å holde båten i økonomisk drift også på turtallene som er ok for marsjfart. 

Er din erfaring motsatt?

På spesielt den ene halvplaneren som hadde ok med motor så økte farten 1 knop ved å trimme ned baugen så mye at vi trodde den skulle gått saktere fordi den ploget sjøen. Men GPS sa den gikk raskere.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Min erfaring med trimflaps er kun med planende båt med drev. Jeg brukte flapsene for å løfte opp hekken under gasspådrag (fra stilleliggende til å komme fortere på planet), deretter nullstillte jeg flapsene - med mindre jeg hadde skjev vektfordeling i båten eller sidevind som gjorde at båten la seg inn i vinden. 

jeg tørker ut på land....!

Takk for tilbakemeldingene?.

Har kjørt flapsene helt ned rett etter take off og der har de forblitt under hele turen - både i lav fart og i toppfart. Slik dere beskriver det så blir det åpnbart feil - spesielt i stor hastighet. 

Jeg må nesten ut å kjøre båt i dag for å teste dette.

Har selv halvplaner. Har gjort noen tester der jeg på rette strekk i godvær har testet fart med ulike flaps-posisjoner på ulike turtall. På vår båt tyder disse testene på at fra 10 knop og nedover betyr posisjonen ingenting på farten. Fra 11 knop og oppover blir det mest fart på samme omdreining når flapsene er helt nede. Jeg kjører derfor stort sett med flaps nede, bortsett fra når det er behov for å løfte nesa litt for å få tørrere gange.

Frivakt skrev 36 minutter siden:

Har selv halvplaner. Har gjort noen tester der jeg på rette strekk i godvær har testet fart med ulike flaps-posisjoner på ulike turtall. På vår båt tyder disse testene på at fra 10 knop og nedover betyr posisjonen ingenting på farten. Fra 11 knop og oppover blir det mest fart på samme omdreining når flapsene er helt nede. Jeg kjører derfor stort sett med flaps nede, bortsett fra når det er behov for å løfte nesa litt for å få tørrere gange.

Takk for svar?. Har du fast aksling og kjøl?

Halvplaner må ofte gå med flaps nede...selv på full fart...

Det enkleste er å teste de forskjellige turtallsområder med flaps i forskjellige posisjoner...og måle farten...

Trimflaps streker i utgangspunktet, men det gjør også et skrog som går i en ugunstig vinkel...

Bruk det som gir best fart meg gitt turtall...

Ida Marie III skrev 17 minutter siden:

Halvplaner må ofte gå med flaps nede...selv på full fart...

Det enkleste er å teste de forskjellige turtallsområder med flaps i forskjellige posisjoner...og måle farten...

Trimflaps streker i utgangspunktet, men det gjør også et skrog som går i en ugunstig vinkel...

Bruk det som gir best fart meg gitt turtall...

Takk for tilbakemelding. Har dessverre ikke trimflaps indikator så det blir litt på «gefylen» nør detgjelder posisjon.

Jeg har 35 fots halvplaner. På lav fart (7 knop) har jeg flaps helt oppe, da de ikke har funksjon. Går jeg opp i fart er det på 14-16 knop for å komme ut av vannet. Da kjører jeg flaps helt ned. Får nesen en del ned, og får minst en knop ekstra på samme turtall. Mine flaps er ikke veldig store, og går bare ca 10 grader ned på maks. Ingen indikator, men holder brytere til jeg ser resultatet. 

Man kan jo ikke snakke om trimplan og halvplanende skrog som om alle hadde like egenskaper. Jeg har en Baltic med 241hk. Toppfart på 23 knop men det er sjelden jeg  kjører på full guffe. Hos meg har trimplan lite eller ingen positiv virkninger. Ved marsjfart på 16-17kn har jeg trimplan helt oppe.. altså Ikke i bruk. Dersom jeg justere baugen ned så mister jeg både fart, turtall og motoren høreres ut som den jobbe hardere. Ved en fart nærmere maks så kommer båten nesten i plan og dersom jeg kjører flapsene ned så senker baugen litt og farten senkes litt også. Med andre ord så er trimplan på en Baltic nærmest en “kjekt å ha” greie uten reelle nytte med mindre man har større motor som 290 eller 310hk og en marsjfart på rundt 20kn.  

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Er det noen her som har sagt noe om at alle halvplanere har like egenskaper? Har inntrykk av at konsensus her er at de fleste halvplanere har godt av at trimplanene står litt ned når man kommer opp i fart (de som vi har testet selv), men at man i alle fall bør teste det på egen båt. Det er GPSen som viser fasit, og det kan jo godt endre seg med forskjellig type last og "føreforhold" hvor mye man bør bruke trimplanene :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...