bOFFE1968 Startet 15.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2021 Hei. Har nylig kjøpt meg en 26 fots halvplaner med fast aksling. Motor er en Saab Iveco diesel på 250 hk. Får maksfart på ca 20 knop, men mangler 4-500 rpm på turteller så antar jeg har en litt for stor propell. Men hvordan skal jeg bruke trimflapsene på båten? Kjører trimflapsene ned når jeg kommer litt opp i hastighet (7-8 knop) for å presse snuten ned. Føler det går greit opp til 14-15 knop, men over dette begynner båten å bli litt mindre retningsstabil. Må sitte og korrigere kurs hele tiden. Det aner meg at dette har noe med hvordan jeg kjører flapsen. Skal man kjøre flapsene opp til nærmest nullstilling når man kommer over en viss hastighet? Og kun bruke de for å korrigere evt skjevlast? Noen som har noen kloke ord å si om dette? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 15.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2021 Flaps bør vel være så "flate" som mulig for å unngå at di bremser båten og brukes til å holde båten rett om den legger seg til en side. Hvorfor kjører du ned flapsene, får du mer fart da? Sitér dette innlegget Link to post
bOFFE1968 Svart 15.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2021 Kjører flapsene ned kun for å presse snuten ned. Ble fortalt av selger at dette er noe man skal gjøre. Om jeg får større fart har jeg faktisk ingen anelse om så det skal definitivt testes ut. Siden det er kjøl på båten så løfter vel rumpa seg litt naturlig når farten blir stor nok så da blir det kanskje helt feil å kjøre med flapsene nede? Dette er min første halvplaner og i tillegg har den fast aksling og kjøl. Regner med en viss læringskurve før jeg blir helt fortrolig med «ting og tang». Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 15.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2021 Bruk av flaps slik jeg gjorde det tilbake i 1995 med 30" halvplaner med 245 hk som gikk i 15 til 18 knop: #1 Finn båtens stilling som gjør det behagelig å ratte båten. Notat: 250 hk på 26 fot halvplaner høres mye ut, og det høres ut som du nærmer deg smertegrensen for skroget. Hvis kjøl så vil gjerne en halvplaner begynne å ri på kjølen rundt 20 knop, og da vil den legge seg til den ene eller andre siden og kunne miste retningen lett. Da er det bare å redusere fart litt. #2 Vi brukte GPS hastighet for å finne ut hvilken stilling som gav best fart for pådraget. Ofte var det med baugen litt ned i vannet, slik at båten ikke gravde seg ned bak. Da var baugen litt som en plog, og det var ofte mest behagelig i motsjø også. Men dette var ikke så bra hvis det var frisk bris skrått inn fra siden for da sprutet vannet opp på dekk og vindskjerm. #3 I medsjø eller sidesjø hevet vi baugen mer. Da ble båten mer retningsstabil og mer tørr. Det var mer behagelig ombord selv om farten gikk noe ned. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Cerberus Svart 15.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2021 Generell erfaring på båttype er ingen bruk av flaps best fart, sjøegenskaper og økonomi. På lavere hastigheter derimot så kan det være praktisk med lavere snute ved diverse anledninger. Og for å korrigere tilfeldigeskjevheter så klart Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 15.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2021 En halvplaner har vel generelt lavere hastigheter? Mitt inntrykk av båtene jeg har vært i med flaps (alle halvplanere med typisk litt lav motorisering fra 1980-tallet) at det hjelper både på fart og økonomi å trimme nesen litt ned i forhold til "standard gange". Det har gjort at båtene ikke har rettet ut av plan, og dermed at man har klart å holde båten i økonomisk drift også på turtallene som er ok for marsjfart. Er din erfaring motsatt? På spesielt den ene halvplaneren som hadde ok med motor så økte farten 1 knop ved å trimme ned baugen så mye at vi trodde den skulle gått saktere fordi den ploget sjøen. Men GPS sa den gikk raskere. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
tom Cognac Svart 15.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2021 Min erfaring med trimflaps er kun med planende båt med drev. Jeg brukte flapsene for å løfte opp hekken under gasspådrag (fra stilleliggende til å komme fortere på planet), deretter nullstillte jeg flapsene - med mindre jeg hadde skjev vektfordeling i båten eller sidevind som gjorde at båten la seg inn i vinden. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
bOFFE1968 Svart 16.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2021 Takk for tilbakemeldingene?. Har kjørt flapsene helt ned rett etter take off og der har de forblitt under hele turen - både i lav fart og i toppfart. Slik dere beskriver det så blir det åpnbart feil - spesielt i stor hastighet. Jeg må nesten ut å kjøre båt i dag for å teste dette. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 16.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2021 Har selv halvplaner. Har gjort noen tester der jeg på rette strekk i godvær har testet fart med ulike flaps-posisjoner på ulike turtall. På vår båt tyder disse testene på at fra 10 knop og nedover betyr posisjonen ingenting på farten. Fra 11 knop og oppover blir det mest fart på samme omdreining når flapsene er helt nede. Jeg kjører derfor stort sett med flaps nede, bortsett fra når det er behov for å løfte nesa litt for å få tørrere gange. Sitér dette innlegget Link to post
bOFFE1968 Svart 16.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2021 Frivakt skrev 36 minutter siden: Har selv halvplaner. Har gjort noen tester der jeg på rette strekk i godvær har testet fart med ulike flaps-posisjoner på ulike turtall. På vår båt tyder disse testene på at fra 10 knop og nedover betyr posisjonen ingenting på farten. Fra 11 knop og oppover blir det mest fart på samme omdreining når flapsene er helt nede. Jeg kjører derfor stort sett med flaps nede, bortsett fra når det er behov for å løfte nesa litt for å få tørrere gange. Takk for svar?. Har du fast aksling og kjøl? Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 16.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2021 bOFFE1968 skrev 3 minutter siden: Har du fast aksling og kjøl? Ja, det stemmer. Sitér dette innlegget Link to post
sigmundh Svart 16.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2021 Har selv en gammel halvplaner fra 80-tallet. Min erfaring er at jeg kjører i halvplan, tvinger de helt ned og løfter de litt opp igjen, da oppnår jeg maks hastighet og båten blir mest retningsstabil. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 16.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2021 Halvplaner må ofte gå med flaps nede...selv på full fart... Det enkleste er å teste de forskjellige turtallsområder med flaps i forskjellige posisjoner...og måle farten... Trimflaps streker i utgangspunktet, men det gjør også et skrog som går i en ugunstig vinkel... Bruk det som gir best fart meg gitt turtall... Sitér dette innlegget Link to post
bOFFE1968 Svart 16.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2021 Ida Marie III skrev 17 minutter siden: Halvplaner må ofte gå med flaps nede...selv på full fart... Det enkleste er å teste de forskjellige turtallsområder med flaps i forskjellige posisjoner...og måle farten... Trimflaps streker i utgangspunktet, men det gjør også et skrog som går i en ugunstig vinkel... Bruk det som gir best fart meg gitt turtall... Takk for tilbakemelding. Har dessverre ikke trimflaps indikator så det blir litt på «gefylen» nør detgjelder posisjon. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 16.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2021 Jeg har 35 fots halvplaner. På lav fart (7 knop) har jeg flaps helt oppe, da de ikke har funksjon. Går jeg opp i fart er det på 14-16 knop for å komme ut av vannet. Da kjører jeg flaps helt ned. Får nesen en del ned, og får minst en knop ekstra på samme turtall. Mine flaps er ikke veldig store, og går bare ca 10 grader ned på maks. Ingen indikator, men holder brytere til jeg ser resultatet. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 16.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2021 Man kan jo ikke snakke om trimplan og halvplanende skrog som om alle hadde like egenskaper. Jeg har en Baltic med 241hk. Toppfart på 23 knop men det er sjelden jeg kjører på full guffe. Hos meg har trimplan lite eller ingen positiv virkninger. Ved marsjfart på 16-17kn har jeg trimplan helt oppe.. altså Ikke i bruk. Dersom jeg justere baugen ned så mister jeg både fart, turtall og motoren høreres ut som den jobbe hardere. Ved en fart nærmere maks så kommer båten nesten i plan og dersom jeg kjører flapsene ned så senker baugen litt og farten senkes litt også. Med andre ord så er trimplan på en Baltic nærmest en “kjekt å ha” greie uten reelle nytte med mindre man har større motor som 290 eller 310hk og en marsjfart på rundt 20kn. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Grand Banks jr Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 Er det noen her som har sagt noe om at alle halvplanere har like egenskaper? Har inntrykk av at konsensus her er at de fleste halvplanere har godt av at trimplanene står litt ned når man kommer opp i fart (de som vi har testet selv), men at man i alle fall bør teste det på egen båt. Det er GPSen som viser fasit, og det kan jo godt endre seg med forskjellig type last og "føreforhold" hvor mye man bør bruke trimplanene Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ida Marie III Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 Grand Banks jr skrev for 1 time siden: Det er GPSen som viser fasit, og det kan jo godt endre seg med forskjellig type last og "føreforhold" hvor mye man bør bruke trimplanene Riktig...GPS i forhold til turtall og flaps posisjoner... Ingen båter er like...heller ikke helplanere... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.