gtkvammen
alfaalfa skrev for 2 timer siden:Siden du tilsynelatende kun er interessert i turtallet på motor, og ikke noen andre parametre ville jeg tatt av propellen og gitt full gass. Så finner du om motoren klarer å oppnå maks turtall. Det er ikke bra for motoren å gå på maks turtall uten motstand, men…
Jeg ville trodd at om båten går fort nok ift båtens vekt og motorens effekt så ville turtallet ikke være viktig?
Jeg tror du har feil måte å feilsøke på!
Finn hastigheten du får på maks gass. Så er det mulig å sjekke med det tallet som utgangspunkt. Dersom du oppnår en viss hastighet og du vet hvilken propell du har, da kan man regne litt. For girutveksling er harde fakta.
instrumenter ofte feil. Fart målt på mobil eller annet kan du teste om er sånn cirka nøyaktig med bil og andres mobiler.
En kartplotter er også ganske god til å finne hastighet.
Ikke bruk en masse penger på å skru på motor når det er åpent om båten faktisk går så fort som den kan med båt/motor du har…
Hvilken andre parametere sakner du i feilsøkingen da? Kan nevne at jeg nå har prøvd med telefonen hvertfal, den viser 37 knop med 14 3/4 x 17 propell, noe jeg heller tror på enn instrumentet i båten viser, tror den måler knop fra skovelhjul i hekken. Med 21P propellen var den enda tregere og lavere turtall. Kan også tilføye at det da var kun en pers ombord, og minimalt med drivstoff på tanken. Vanntank og septiktank tom. Men turtallet er jo fortsatt 5250rpm. Fart er en ting, men turtallet derimot føler jeg bør stemme overens med det den skal yte ihht manualen. Ganske enkelt fordi jeg vil at motoren skal jobbe under riktige forhold. Oppnår den ikke WOT turtall som beskrevet i instruksjonsboka er det jo noe som ikke stemmer, ikke sant? Nå har jeg jo prøvd forskjellige propeller, så hvorfor ikke sjekke coiler, plugger og evt injektorer videre som nevnt over her?