Jump to content

Ledning mellom batteripakke sikringsboks - kabelsko

frankive

Recommended Posts

Jeg skal legge opp en ekstra sikringsboks fra forbruksbatteri i båten. Kun en liten stereo og en usb-lader og noen led-lys.

tenker da at 6mm2 kabel fra batteri til denne sikringsboksen holder med en 25A sikring.

Problemet er at alle sikringsboksen jeg ser på utelukkende benytter M5 ringsko for tilkobling og alle kabler jeg ser på bruker M8 som standard.

Noen som vet hvor jeg får kjøpt ferdige kabler med batterikontakten som passer til hovedbryter i ene enden og M5 i andre enden?

Med tanke på avstand er det ca. 4m mellom batteri og sikringsskap foran i båten.

For å kalkulere om 6mm2 ledning er nok er vel også tapet av volt til forbrukerne en del av bildet.

Ser at radioen, MS-RA70, støtter input ned til 10.8 volt. 

Noen som vet hva led-lamper krever av input? er det evt. bare at de lyser litt dårligere som kan skje ved f.eks. 1.0v i spenningstap? Hvordan vil usb-ladere håndtere et, la oss si da, spennigstap ned til 11v?

https://www.biltema.no/bil---mc/bilinterior/mobiltilbehor/usb-uttak-2000041854?gclid=Cj0KCQjwwLKFBhDPARIsAPzPi-KePN7eoWHw3qlF5l0uks7yanzcc1_9QRRKZdN3-s0CjOkdDqhVVMgaAkrBEALw_wcB

11 volt er uproblematisk for forbrukerne du har skissert. Men du vil likevel unngå en såpass lav spenning da dette vil slite unødvendig mye på batteribanken din. 4 meter med 6mm2 vil ikke gi deg et vesentlig spenningsfall for en plotter (1A), en liten stereo (4A), et par USB-ladere (1A) og noen LED lys (1A). Du vil her kunne få et spenningsfall på totalt 0.3V for 8 meter (tur/retur) når alt er i bruk samtidig. Når batterispenningen så faller ned til 11.3 V er det mye viktigere å lade batteriet enn å bytte til kraftigere kabel.

LED lysene er i utgangspunktet upåvirket av spenningstap da de har innebygget regulator for strømmen.

Redigert av X10an (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...