frankive Startet 16.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 16.Mai.2021 Jeg skal legge opp en ekstra sikringsboks fra forbruksbatteri i båten. Kun en liten stereo og en usb-lader og noen led-lys. tenker da at 6mm2 kabel fra batteri til denne sikringsboksen holder med en 25A sikring. Problemet er at alle sikringsboksen jeg ser på utelukkende benytter M5 ringsko for tilkobling og alle kabler jeg ser på bruker M8 som standard. Noen som vet hvor jeg får kjøpt ferdige kabler med batterikontakten som passer til hovedbryter i ene enden og M5 i andre enden? Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 6 mm2 ledning kan du lage til selv, ringkabelsko til forskjellige lednings- og skruedimensjoner kan f. eks kjøpe hos Maritim. Anbefaler en kabelskotang med retursperre for pressing av kabelsko opp til 6 mm2. Evt. kan du spørre hos en elektroinstallatør eller verksted som reparerer elektrisk utstyr om de kan montere kabelsko for deg. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 18.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2021 Hvor har du tv-en? Jeg har løst det med kamera koblet til bak tv, bedre en dette er det vanskelig å få det. Slipper å snu meg for å se kamera. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 18.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2021 Kjelli skrev for 3 timer siden: Hvor har du tv-en? Postet i feil tråd? Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 18.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2021 Stemmer det ? Sitér dette innlegget Link to post
frankive Svart 25.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2021 Med tanke på avstand er det ca. 4m mellom batteri og sikringsskap foran i båten. For å kalkulere om 6mm2 ledning er nok er vel også tapet av volt til forbrukerne en del av bildet. Ser at radioen, MS-RA70, støtter input ned til 10.8 volt. Noen som vet hva led-lamper krever av input? er det evt. bare at de lyser litt dårligere som kan skje ved f.eks. 1.0v i spenningstap? Hvordan vil usb-ladere håndtere et, la oss si da, spennigstap ned til 11v? https://www.biltema.no/bil---mc/bilinterior/mobiltilbehor/usb-uttak-2000041854?gclid=Cj0KCQjwwLKFBhDPARIsAPzPi-KePN7eoWHw3qlF5l0uks7yanzcc1_9QRRKZdN3-s0CjOkdDqhVVMgaAkrBEALw_wcB Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 25.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2021 (redigert) 11 volt er uproblematisk for forbrukerne du har skissert. Men du vil likevel unngå en såpass lav spenning da dette vil slite unødvendig mye på batteribanken din. 4 meter med 6mm2 vil ikke gi deg et vesentlig spenningsfall for en plotter (1A), en liten stereo (4A), et par USB-ladere (1A) og noen LED lys (1A). Du vil her kunne få et spenningsfall på totalt 0.3V for 8 meter (tur/retur) når alt er i bruk samtidig. Når batterispenningen så faller ned til 11.3 V er det mye viktigere å lade batteriet enn å bytte til kraftigere kabel. LED lysene er i utgangspunktet upåvirket av spenningstap da de har innebygget regulator for strømmen. Redigert 25.Mai.2021 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.