Jump to content

Edit History

Mastiff

Mastiff

Dette tar visst aldri slutt... Etter å ha kjørt vekk det meste av finna på undervannshuset og bygd om en propell fra firebladers til 1/3-bladers på en tømmerstokk for knapt to måneder siden (og fikset det med en Skeg Gard), merket jeg i dag et svakt dunk i fem knops fart i Skjernøysundet. Jeg tenkte jeg hadde vært borti et lite, drivende trekkstykke eller noe lignende småtteri, for det var ikke mer lyd. Men etter ti sekunder kom det mye mer lyd! Fra instrumenet, med temperaturvarsel! :rolleyes: Jeg stoppet motoren og gikk bakover for å se, og da så jeg en liten, stiv plastfoliepose som så ut som den typen man bruker til blant annet smørloff her i området, drive bakover fra propellen!

Så det som må ha skjedd, er at den ufattelig nok kom akkurat sånn at den ble sugd inn i vannintaket i midten av propellen! Så vidt jeg kunne se, var plastposen like hel, men jeg er ikke hundre prosent sikker. Jeg så at det kom en del røyk ut av hullet ved siden av tissehullet (i likhet med Erna ville jeg ikke brukt akkurat det ordet, men kanskje det med p blir sensurert på forumet?). Skal det komme eksos ut der, eller var det bare fordi den var så varm? Jeg lot den kjølne litt og startet den opp, og det var ikke noe mer klaging på temperatur da. Senere så jeg at det også kom litt røyk ut av det hullet. Jeg har egentlig aldri sjekket nøyere vannmengden som kommer og sånt, bare sett at det rant og antatt at vannstråle og ingen varsling om temperatur betydde at den fikk kjøling. Jeg så også noe som lignet på eksos ut av hulelt litt senere, men da jeg hadde kjørt et stykke, så det ut til å være slutt på det.

Så er dette for lite vann som kommer ut på tomgang, sånn at det er fare for at noe har satt seg inni av plastposen? Eller er det ganske normalet på en 2012 DF? Det måtte jo selvsagt skje dagen før den store båtkortesjen på 17. mai...

Mastiff

Mastiff

Dette tar visst aldri slutt... Etter å ha kjørt i stykker undervannshuset på en tømmerstokk for knapt to måneder siden (og fikset det med en Skeg Gard), merket jeg i dag et svakt dunk i fem knops fart i Skjernøysundet. Jeg tenkte jeg hadde vært borti et lite, drivende trekkstykke eller noe lignende småtteri, for det var ikke mer lyd. Men etter ti sekunder kom det mye mer lyd! Fra instrumenet, med temperaturvarsel! :rolleyes: Jeg stoppet motoren og gikk bakover for å se, og da så jeg en liten, stiv plastfoliepose som så ut som den typen man bruker til blant annet smørloff her i området, drive bakover fra propellen!

Så det som må ha skjedd, er at den ufattelig nok kom akkurat sånn at den ble sugd inn i vannintaket i midten av propellen! Så vidt jeg kunne se, var plastposen like hel, men jeg er ikke hundre prosent sikker. Jeg så at det kom en del røyk ut av hullet ved siden av tissehullet (i likhet med Erna ville jeg ikke brukt akkurat det ordet, men kanskje det med p blir sensurert på forumet?). Skal det komme eksos ut der, eller var det bare fordi den var så varm? Jeg lot den kjølne litt og startet den opp, og det var ikke noe mer klaging på temperatur da. Senere så jeg at det også kom litt røyk ut av det hullet. Jeg har egentlig aldri sjekket nøyere vannmengden som kommer og sånt, bare sett at det rant og antatt at vannstråle og ingen varsling om temperatur betydde at den fikk kjøling. Jeg så også noe som lignet på eksos ut av hulelt litt senere, men da jeg hadde kjørt et stykke, så det ut til å være slutt på det.

Så er dette for lite vann som kommer ut på tomgang, sånn at det er fare for at noe har satt seg inni av plastposen? Eller er det ganske normalet på en 2012 DF? Det måtte jo selvsagt skje dagen før den store båtkortesjen på 17. mai...

Mastiff

Mastiff

Dette tar visst aldri slutt... Etter å ha kjørt i stykker undervannshuset på en tømmerstokk for knapt to måneder siden (og fikset det med en Skeg Gard), merket jeg i dag et svakt dunk i fem knops fart i Skjernøysundet. Jeg tenkte jeg hadde vært borti et lite, drivende trekkstykke eller noe lignende småtteri, for det var ikke mer lyd. Men etter ti sekunder kom det mye mer lyd! Fra instrumenet, med temperaturvarsel! :rolleyes: Jeg stoppet motoren og gikk bakover for å se, og da så jeg en liten, stiv plastfoliepose som så ut som den typen man bruker til blant annet smørloff her i området, drive bakover fra propellen!

Så er dette for lite vann som kommer ut, sånn at det er fare for at noe har satt seg inni av plastposen? Eller er det ganske normalet på en 2012 DF? Det måtte jo selvsagt skje dagen før den store båtkortesjen på 17. mai...

Mastiff

Mastiff

Dette tar visst ingen ende... Etter å ha kjørt i stykker undervannshuset på en tømmerstokk, merket jeg i dag et svakt dunk i fem knops fart i Skjernøysundet. Jeg tenkte jeg hadde vært borti noe småtteri, for det var ikke mer lyd. Men plutselig kom det mer lyd. Fra instrumenet, med temperaturvarsel! Jeg stoppet motoren og gikk bakover for å se, og da så jeg en liten, stiv plastfoliepose som så ut som den typen man bruker til blant annet smørloff her i området, drive bakover fra propellen! Så det som må ha skjedd, er at den ufattelig nok kom akkurat sånn at den ble sugd inn i vannintaket! Så vidt jeg kunne se, var posten like hel, men jeg er ikke hundre prosent sikker. Jeg så at det kom en del røyk ut av hullet ved siden av tissehullet (i likhet med Erna ville jeg ikke brukt akkurat det ordet, men kanskje det med p blir sensurert på forumet?). Skal det komme eksos ut der, eller var det bare fori den var så varm? Jeg lot den kjølne litt og startet den opp, og det var ikke noe mer klaing på temperatur da. Senere så jeg at det også kom litt røyk ut der. Jeg har egentlig aldri sjekket nøyere vannmengden som kommer og sånt, bare sett at det rant og antatt at vannstråle og ingen varsling om temperatur betydde at den fikk kjøling.

Så er dette for lite vann ut, så det er fare for at noe har satt seg inni av plastposen? Eller er det ganske normalet på en 2012 DF?

• Create New...