Jump to content

Edit History

Mastiff

Mastiff

Ja vel, da tror jeg at jeg skal gjøre som jeg pleide å si til ungene når de herjet litt for ivrig: "Nå er det på tide å gi seg før noen begynner å grine." Eller "mens leken er god", som det vel offisielt heter. Jeg tror ikke det er noe galt her. Jeg plukket ut vanntrykksventilen, og den så helt perfekt ut. Ingen antydninger til avleiringer, dårlig fjær, dritt eller noe annet. Så ville jeg temperaturteste termostaten (ved å legge den i ei gryte med steketermometer), men den kan umulig være noe problem. For jeg vet den åpner, motoren blir aldri overdrevet varm. Og da jeg ikke fikk til å lirke den forsiktig opp uten å skade den, ville jeg prøve dette knepet:

 

 

Er det tegn på at man ikke er så veldig glup når man går med et actionkamera i hånden, men legger ut noe som er filmet fra et pannebåndkamera, og ikke engang viser det når man faktisk starter for å få ut termostaten? :giggle: Det heter jo at "de dummeste bøndene får de største potetene" (uten å ville fornærme bønder i disse gode tidene for Felleskjøpet-dresser og latterskriker fra Stange), så jeg bestemte meg for å prøve. Jeg koblet vann på spylemuffen og ga gass. Og mer gass. Og satte i gir og ga enda mer gass. Ingenting skjedde. Men det motbeviser iallfall teorien om at termostaten er låst i åpen tilstand, for det kom ikke en dråpe vann ut der.

 

Så da er altså impeller, impellerhus og plate byttet (og jeg skal for helt sikkerhets skyld ta en titt på den igjen, at ikke den ble brent da jeg delvis tørrkjørte den fordi jeg hadde for lav dunk med vann), termostat og trykkbryter sjekket, og kontrollstråleslange og albu er forsøkt staket opp, uten at det er noen avleiringer å snakke om i systemet. Det eneste som gjenstår, er å få tak i den ventilen som sitter på kontrollstrålen, så den blir konsentrert og samtidig kan styres dit jeg vil. Da kan jeg sjekke hvordan den ser ut med den på. Men jeg tror ærlig talt ikke det skjedde noe galt i de sekundene jeg hadde plastpose på vanninntakene, det var rett og slett Suzukis system med å varsle om for høy temperatur når vanntrykket synker, ikke bare når motoren faktisk blir for varm.

 

Men når jeg er ferdig i ettermiddag, vil motoren være fullstendig gjennomgått, hatt full sørvis og alt bør ligge til rette for et problemfritt år med fiske og hyggeturer før jeg tar ny sørvis neste vår!

Mastiff

Mastiff

Ja vel, da tror jeg at jeg skal gjøre som jeg pleide å si til ungene når de herjet litt for ivrig: "Nå er det på tide å gi seg før noen begynner å grine." Eller "mens leken er god", som det vel offisielt heter. Jeg tror ikke det er noe galt her. Jeg plukket ut vanntrykksventilen, og den så helt perfekt ut. Ingen antydninger til avleiringer, dårlig fjær, dritt eller noe annet. Så ville jeg temperaturteste termostaten (ved å legge den i ei gryte med steketermometer), men den kan umulig være noe problem. For jeg vet den åpner, motoren blir aldri overdrevet varm. Og da jeg ikke fikk til å lirke den forsiktig opp uten å skade den, ville jeg prøve dette knepet:

 

 

Er det tegn på at man ikke er så veldig glup når man går med et actionkamera i hånden, men legger ut noe som er filmet fra et pannebåndkamera, og ikke engang viser det når man faktisk starter for å få ut termostaten? :giggle: Det heter jo at "de dummeste bøndene får de største potetene" (uten å ville fornærme bønder i disse gode tidene for Felleskjøpet-dresser og latterskriker fra Stange), så jeg bestemte meg for å prøve. Jeg koblet vann på spylemuffen og ga gass. Og mer gass. Og satte i gir og ga enda mer gass. Ingenting skjedde. Men det motbeviser iallfall teorien om at termostaten er låst i åpen tilstand, for det kom ikke en dråpe vann ut der.

 

Så da er altså impeller, impellerhus og plate byttet (og jeg skal for helt sikkerhets skyld ta en titt på den igjen, at ikke den ble brent da jeg delvis tørrkjørte den fordi jeg hadde for lav dunk med vann), termostat og trykkbryter sjekket, og kontrollstråleslange og albu er forsøkt staket opp, uten at det er noen avleiringer å snakke om i systemet. Det eneste som gjenstår, er å få tak i den ventilen som sitter på kontrollstrålen, så den blir konsentrert og samtidig kan styres dit jeg vil. Da kan jeg sjekke hvordan den ser ut med den på. Men jeg tror ærlig talt ikke det skjedde noe galt i de sekundene jeg hadde plastpose på vanninntakene, det var rett og slett Suzukis system med å varsle om for høy temperatur når vanntrykket synker, ikke bare når motoren faktisk blir for varm.



×
×
  • Create New...