Andtor Startet 16.Mai.2021 Del på Facebook Startet 16.Mai.2021 (redigert) Ser der er noen gamle tråder om emnet men prøver meg likevel. Skal gå fra stavanger til oslofjorden med en 32 fot flybridgebåt (benetau antares 9.80, 2x VP210, klasse B sertifisert) ca 22-24 mai. Ser det er meldt 7sekundmeter vind fra nordvest ved Jæren, og dagen etter er det meldt 5s/m. Ser også at det skrives forskjellig ang strømretninger og vindretninger man må passe seg for i området jæren-lindesnes. Er det noen som kan summere opp ca grense for vindstyrke man kan gå ut i ved Jæren osv uten for mye ubehag, samt vindretning? Andre råd for turen? Redigert 16.Mai.2021 av Andtor Skrivefeil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 16.Mai.2021 Del på Facebook Svart 16.Mai.2021 Hei. Dersom båten tåler mye, og du tåler mye. Så er det ganske god vind som kan tåles. Men jeg liker det du skriver ang ubehag. Det er en viktig og god følelse. Strømmen er ofte nordgående, og når du da får vind fra nord, vil de ofte kollidere litt. Da kan du få litt krappe ubehagelige bølger.. Ned mot 5 ms fra nord tror jeg vil bli en grei opplevelse. Det er da veldig viktig at du sjekker vind på de mest utsatte steder på dette strekket. Jeg sjekker alltid Obrestad fyr, lista fyr og Lindesnes fyr. Er det under 5 ms, så ser jeg for meg en grei tur. Dog er det ikke alltid det stemmer. Svært ofte kommer det tung sjø fra havet, dersom det er uvær i anmarsj. Gammel sjø kan også henge lenge igjen. Så det er til stor hjelp å følge med både på forkant og i ettertid når du skal reise. Det er også normalt at været er noen timer feil, i forhold til værmelding. Så det som kan se ut som et greit værvindu, kan fort bli knappest mulig. Dette ble da både langt og tungt å lese, håper det var forståelig. Lykke til med planlegging. Vi bidrar gjerne med hjelp i planleggingen Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Gullfisk Svart 16.Mai.2021 Del på Facebook Svart 16.Mai.2021 Har ikke annen erfaring enn egen hentetur samme strekk, høsten 2018. Hadde mye god hjelp med tolking av værmeldinger her på forumet. Husker ikke lenger hvor mye vind, men vind fra nord. Ser i hentetråden min at det ble rapportert 10-12m/s, en tur som huskes som behagelig for oss, med mat og kaffe underveis på autopilot i 19-20kn. Hadde nok ikke vært fullt så trivelig i motsjø, og farten må da gjerne ned. Det er jo ikke så ulik båt størrelse du skal avgårde med, så kanskje litt sammenlignbart, selv om Viknesen går for å være god sjøbåt. Hadde med ferdige ruter på Ipad, en hovedrute utaskjærs hele kysten, og ruter fra denne og inn til alle aktuelle havnebyer på veien, pluss noen koseruter innaskjærs. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.