riskyrasmussen Startet 16.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 16.Mai.2021 Jeg har en Garmin kartplotter og radar, relativt nytt utstyr. Aldri brukt radar aktivt før, men ser at Marpa funksjonen er ganske herlig som supplement til AIS. Har satt den opp til å laga Marpa mål på alle fartøy akkurat nå. Et av problemene jeg da støter på er at han registrer en mål på min egen båt. Er det noe unødig, men ser ikke helt hva jeg skal gjøre for å få den til å gi blaffen i meg selv :) Noen som har skills på dette? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 16.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2021 Jeg kjenner ikke til din type radar, men kansje den må ha data på din båt for å rekne ut om at dere for eksempel er på kollisjonskurs. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2021 Ja den må ha egen kurs og fart for å beregne de andre targets. Men at egen båt blir marpa target er rart. Sitér dette innlegget Link to post
riskyrasmussen Svart 28.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2023 Løfter denne litt, kansje har flere gjort seg samme erfaring i løpet av de siste årene. Jeg har hatt stor glede av å kjøre med radar og «aquire» andre fartøy underveis. Auto-aquire kan jeg som nevnt ikke slå på, da blir mitt eget fartøy «tagget» i det uendelige. Skulle tro det var en innstilling et sted som kunn avhjelpet dette, men det har jeg ikke funnet enda :) Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart 28.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2023 Har du en autpilot om bord. Marpa trenger som nevnt over informasjon om egen båt. Kursberegnings enheten på autopiloten vil gi dette Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
riskyrasmussen Svart 28.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2023 Blouberg skrev 39 minutter siden: Har du en autpilot om bord. Marpa trenger som nevnt over informasjon om egen båt. Kursberegnings enheten på autopiloten vil gi dette Jeg har autopilot ombord ja, Garmin den også. Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart 28.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2023 Da må det våre noe i innstillingene dine, jeg har det samme oppsettet og hos meg fungerer det fint. Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.