Jump to content

Fast aksling - har størrelse på propell noen inflytelse på tomgangsfart?

bOFFE1968

Recommended Posts

Hei igjen.

Jeg har en Halco26 med fast aksling og kjøl. Får maks 2300 rpm på motoren - maks på motor er 2800. Så jeg har helt sikkert en propell som er for stor. Jeg har en mindre propell som jeg muligens skal sette på, men så kommer «1000 kroners spørsmålet» :

Jeg har med den propellen som står på i dag ca 4 knops fart på tomgang. Vil denne farta øke/minke hvis jeg setter på en mindre propell?

Svart (redigert)
Buster L Mercury skrev 6 minutter siden:

Hva mener du med mindre propell? Stigning eller diameter?

Egentlig begge deler. På båten er det nå montert en firebladers 20x23. Den andre propellen jeg har og som jeg evt tenker å få montert er en firebladers 19x21.

Forhåpentligvis vil tomgangshastighet  reduseres med en knop eller to. 

Noen andre fordeler/ulemper ved et evt propellbytte av de nevte propellene?

Redigert av bOFFE1968 (see edit history)

Du vil vel få mindre vibrasjoner under gange og motoren vil gå lettere. En tung propell blir nesten som å kjøre bratte motbakker i 4 gear med bil. Hadde selv en altfor stor propell på min Westbas med Yanmar 4lh dte. 4 bladet 22x25 tomgangskjøring 4 knop og max rpm 2900.  Bytta til 21x21 og båten ble ikke til å kjenne igjen. Max rpm 3400 noe som visstnok er det optimale. Tomgangskjøring 3 knop. Mindre vibrasjoner, mindre støy og mindre forbruk. Jeg opplevde dette som bare positivt. 

Hvis motorens max. turtall er 2800 så sliter du jo mye på motoren og får ikke full effekt heller hvis du bare får 2300 rpm.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...