bOFFE1968 Startet 16.Mai.2021 Del på Facebook Startet 16.Mai.2021 Hei igjen. Jeg har en Halco26 med fast aksling og kjøl. Får maks 2300 rpm på motoren - maks på motor er 2800. Så jeg har helt sikkert en propell som er for stor. Jeg har en mindre propell som jeg muligens skal sette på, men så kommer «1000 kroners spørsmålet» : Jeg har med den propellen som står på i dag ca 4 knops fart på tomgang. Vil denne farta øke/minke hvis jeg setter på en mindre propell? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Mai.2021 Del på Facebook Svart 16.Mai.2021 (redigert) Farten vil minske ved lavere stigning gitt samme bladareal. Redigert 16.Mai.2021 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 16.Mai.2021 Del på Facebook Svart 16.Mai.2021 Fire knop på tomgang er vel også en indikasjon på at propeller er for stor. Rundt 2,5 knop ville være ønskelig etter mitt syn. Sitér dette innlegget Link to post
Buster L Mercury Svart 16.Mai.2021 Del på Facebook Svart 16.Mai.2021 bOFFE1968 skrev for 4 timer siden: Jeg har med den propellen som står på i dag ca 4 knops fart på tomgang. Vil denne farta øke/minke hvis jeg setter på en mindre propell? Hva mener du med mindre propell? Stigning eller diameter? Sitér dette innlegget Link to post
bOFFE1968 Svart 16.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2021 (redigert) Buster L Mercury skrev 6 minutter siden: Hva mener du med mindre propell? Stigning eller diameter? Egentlig begge deler. På båten er det nå montert en firebladers 20x23. Den andre propellen jeg har og som jeg evt tenker å få montert er en firebladers 19x21. Forhåpentligvis vil tomgangshastighet reduseres med en knop eller to. Noen andre fordeler/ulemper ved et evt propellbytte av de nevte propellene? Redigert 16.Mai.2021 av bOFFE1968 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 17.Mai.2021 Del på Facebook Svart 17.Mai.2021 Du vil vel få mindre vibrasjoner under gange og motoren vil gå lettere. En tung propell blir nesten som å kjøre bratte motbakker i 4 gear med bil. Hadde selv en altfor stor propell på min Westbas med Yanmar 4lh dte. 4 bladet 22x25 tomgangskjøring 4 knop og max rpm 2900. Bytta til 21x21 og båten ble ikke til å kjenne igjen. Max rpm 3400 noe som visstnok er det optimale. Tomgangskjøring 3 knop. Mindre vibrasjoner, mindre støy og mindre forbruk. Jeg opplevde dette som bare positivt. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Mai.2021 Del på Facebook Svart 17.Mai.2021 Hvis motorens max. turtall er 2800 så sliter du jo mye på motoren og får ikke full effekt heller hvis du bare får 2300 rpm. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
bOFFE1968 Svart 17.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2021 Tusen hjertelig takk for tilbakemeldinger. Da blir det bytte av propell om ikke så alt for lenge😊 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.