C2CV Startet 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 17.Mai.2021 (redigert) Som eier av en Scand Baltic 1985 har jeg oppdaget at sikkerhetskravene for bruk av propangass i båt må ha gått både meg og tidligere eier hus forbi. Gassbeholderen som er en 5kg kompositt var plassert i motorrommet!!!! Kanskje var dette normal plassering for 35 år tilbake, men ikke stor fantasi skal til for å skjønne at gasslekkasje i motorrommet kombinert med oppstart kan bli litt av ei bombe! Noe må gjøres før kokeblusset tennes på nytt: - Ønsker å montere/plassere 5kg kompositt gassflaske i "kjettingkasse" for fortøyninger etc. forran med rør inn til kokeblusset. Byssa er ute på denne modellen, ikke i nede i lugaren forran. - Er det en fordel med gasskasse til gassflaska eller er det bare OK å ha festebrakett så den står støtt? Det er jo fuktig der. - Hvordan gjøres dette forskriftsmessig: Kan man gjøre mye selv eller hvem skal gjøre det, hva trengs av rør (glødede kobberrør/stålrør, slanger osv), fittings, reduksjonsventiler, slanger etc. må til? - Firmaer som kan kontaktes. Bor i Østfold. - Trenger nytt kokeapparat med 2 bluss. Med forbehold om at det skal passe, hva kan anbefales? Ser fram til råd om dette. Redigert 17.Mai.2021 av C2CV (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 Godt du tar tak i dette, motorrommet er ikke stedet for gass.Garantert ikke montert av Scand .kasse bak er god løsning alt må monteres av godkjent installatør. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 (redigert) Ut fra hva jeg har forstått og fått opplyst i 2019 kan man montere selv, men det MÅ sertifiseres av godkjent firma før det taes i bruk. Alle strekk over 1 eller 1,2 meter må i rør, og man må ha gasslekkasjetester. I praksis kan det nok lønne seg å kjøpe deler fra firma som sertifiserer, og også få alle innspill. Spørs også om noen vil sertifisere et opplegg de ikke monterer selv. Fint hvis noen kan bekrefte eller avkrefte om det er rett eller ikke. ? Når flaske monteres i rom utenfor båten, og det er drenert (slik at gass som lekkes ut faller ut av rommet og ut i friluft) så trenger man ikke gassflaskekasse. I min båt var det en 5 kgs flaske som stod i et sideskott i båten, og en lekkasje ville lekket enten ned i forpigg/ akterkabin eller ned i motorrommet. Ingen gasskasse av noe slag. Nå er det gasskasse som er drenert ut, og 2 kgs flaske. Valgte 2 kgs flaske for å kunne ha gassflasken inni båten. Redigert 17.Mai.2021 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Almvik Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 Finnes det noen foreskrifter et sted som vanlig folk kan laste ned ? Har en gasskasse som er drenert, problemet med den er bare at gjennomføringen ut er ca 15cm opp fra bunn på gasskassen. Ergo må gasskassen fylles halvfull før det lekker ut. Tvivler starkt på at det er godkjent. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 Som privat båteier kan du i prinsippet montere hva det skal være i egen båt. Utstyret må da være CE merket og for marint bruk . Proffe må ha gass sertifikat å firmaet må ha autorisasjon for montering av gassutstyr. Forstå det den som vil ! At du kan montere selv å få et firma til å godkjenne dette er langt unna hva ISO standarden for gassfyrt anlegg i CE merket båt sier . Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Almvik Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 Knude, du kanskje vet hvor man kan lese opp seg på regler? Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 ISO 10239:2014 er standarden. Kan kjøpes på nett. Det er den båtbyggerene å montører av gassfyrt anlegg skal bruke. Står også en del i Nordisk Båtstandard men den er fra 1990 eller så...... Viktige momenter fritt etter hukommelsen: Drenert gass kasse >22 mm. Rør med avstand til elektriske ledninger <100mm Total lengde på slange >1200mm Krav til lekkasje tester i anlegget og stengekran før forbruker. Krav til ferdig klemte slangestusser På slanger. Krav til å trykkteste anlegget med 3×arbeidstrykk i 15 minutter. (150 milli bar.) Der rør går igjennom skott er det krav til bruk av PG nippet eller tilsvarende. Rør skal klamres med en avstand av ca 20 cm men det skal legges inn at røret kan bevege seg i temperatur svingninger. Radius på rørbøy anbefalt : < 100mm krav 50mm. Så er det alt dette med å ikke lage knekk på røret. Dra koplinger så hardt til at det knirker. Ikke smøre med noe..... ikke skrape røret, ikke for mye bøy på slanger osv. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
mawilu Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 Forskriften er lite oversiktlig ,DSB utarbeider reglene men de skal gjelde et stort område.Jeg har sertifikat for montering og ville aldri ha etter godkjent egenmontert anlegg.Godkjent kasse skal ha drenering i bunn Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 Interessant. Spesielt fordi jeg spurte om dette til et firma som kun driver med gass og gassinstallasjoner. @Knude, de 22 mm ved drenering er det minste lysåpning? Virker også rart at det et krav til ferdig klemte slangestusser på slanger, når det er lagt opp til å tre slange på stusser på både koketopp og lekkasjetester, og feste med doble slangeklemmer. Er det nå et annet opplegg enn før? Jeg sjekker over mine slanger og bytter ved behov. Kan kjøpe løpemetervis med slange og enkelt bytte. Så det er annerledes nå? Eller gjelder 2014 iso kravene ved nylevering av gassanlegg og ikke tilbakevirkende ved service? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Knude Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 @Grand Banks jr . Ja. Mye brukt er 1" pvc slange. Du må være klar over at ISO standardene er et felles regelverk for båtproduksjon i EU . Båter fra før CE merking kom har ikke disse kravene. Der er det Brannforskriften fra 1983 ? som blir lagt til grunn i Nordisk Båtstandard Hva er rart med ferdig klemte hylser på slangene? Da jeg jobbet med dette så kjøpte vi ferdige slanger fra en leverandør. Risikoen for feil stramming av slangeklemmer forsvinner jo. Dette kravet var der også i 2006. Hvordan enkelte tolker standarden er en annen sak å jeg har diskutert emnet tidligere. Alt jeg refererer til er ment for båtproduksjon eller montering av nytt gassfyrt anlegg i CE merket båt. For fiskefartøy gjelder andre regeler men ligner veldig. Uansett så er gass på ville veier veldig farlig så jeg oppfordrer de som ikke føler seg kompetente til å montere eller forandre et gassanlegg får noen med autorisasjon til å gjøre dette. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Grand Banks jr Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 @Knude, det jeg mente er at i de båtene der jeg har sett gassopplegg så har det vært en gass-slange som har vært tredd inn på en stuss som sitter fast på gasskok etc og som holdes på plass med slangeklemmer. Litt som slik kjøleslanger på båtmotorer er festet. Altså så passer det ikke med en ferdig påklemt hylse på slangen. Den må jo monteres på stedet. (Eller har jeg misforstått noe? Kanskje alt av nytt system er gjenget og dermed er det han- og hun-koplinger, og dermed logisk at det kan komme ferdig påklemt?) Jeg har bare sett dobble slangeklemmer på utsiden av slanger, en hver vei. Men mulig dette bare er gamle gassopplegg. Jeg har jo aldri hatt et nytt opplegg. Gass på ville veier er helt klart farlig. Det første jeg gjorde da jeg fikk hjem min gamle Neptim var å hive ut 5 kgs gassflaske som var montert inni båten uten noen form for drenering, og konferere med lokal gass-forhandler om hva som måtte gjøres for å få et godkjent og tryggere anlegg. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
arnearmoa Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 Ville plassert flaska der du tenker, i baugluka. Den er drenert, så da trenger du ikke ekstra gasskasse. Flaska bør sikres godt, det er vel det stedet på båten som rykker mest hvis båten slår i bølgene. Jeg tror det vanlige er et rør oppunder gardinbrettet på babord side, helt fra inni taurommet i baugen til benken i cockpit. Hvor den ender opp, er kanskje litt avhengig av løsningen. Hører om stadig flere som bygger om til fjernstyrt ventil der flaska står istf. manuell ventil på enden av røret inni båten. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2021 (redigert) Almvik skrev for 16 timer siden: Finnes det noen foreskrifter et sted som vanlig folk kan laste ned ? Det er vel denne en skal forholde seg til og Godkjent utstyr er en selvfølge. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1983-10-20-1580 (1) Når gassfyrt anlegg er ferdig installert, prøvet og kontrollert, skal det utstedes et installasjonsbevis på formular fastsatt av Sjøfartsdirektoratet. (2) Installasjonsbeviset skal utstedes av installatør, jf. § 2 bokstav j, og skal i tillegg være undertegnet og stemplet av representant for det ansvarlige firma. Den som utsteder installasjonsbeviset, plikter å gi riktige opplysninger om at anlegget er prøvet og kontrollert, at utstyr er av godkjent type og at gassinstallasjonens plassering, ventilasjon og termiske isolasjon er i samsvar med forskriften. Ferdig pressa slanger er best, men mye kokeutstyr har bar rør som tilkopling så slangeklemmer er lov fra § 8 Alle slanger etter trykkregulator skal minimum være godkjent for 6 bar. Slangene skal være festet til slangesokkel med slangeklemmer av rustfritt stål (dobbelt sett klemmer der hvor dette er mulig) eller med påpresset kopling. @Grand Banks jr Fint hvis noen kan bekrefte eller avkrefte om det er rett eller ikke................ ja forskriften Redigert 18.Mai.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Knude Svart 18.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2021 (redigert) Uten at det har så mye å si så er det noen forskjeller i forskriften fra 1983 ( å senere revidert) og ISO 10239 Det er der kravet til ferdig klemte koplinger kommer. Jeg var selv med i et brangsjeutvalg som leste korrektur på alle standardene som ble innført da kravet til CE merking og samsvarserklæring ble innført i lystbåtindustrien i EU. Husker godt diskusjonen om disse klemte koplingene men det ble et krav. ( ikke min feil) derimot på et fiskefartøy er kravet å følge den forskriften som @Roger jo refererer til. Det er da en samsvarserklæring for CE merket fritidsbåt å en litt annen for ikke CE merket fartøy. Dette har imidlertid lite å si da alt dette er ment å bruke for båtbyggerier som bygger ny fritidsbåt med gassfylte anlegg . Eller fiskefartøy. Også de som har kontroll eller monterer slikt utstyr profesjonelt for andre å tar betalt for det. Så hva du monterer i egen båt etter at den ble din er det ikke noe regelverk som styrer bortsett fra 220volt landstrøm. Der kan du ikke leke elektriker men kun montere et ferdig anlegg med ferdigutfylt samsvarserklæring. Om noen syns at det er litt rart så er jeg enig i det , men man kan også montere ny styring eller lappe et stort hull i egen båt. Man kan forandre på strukturen eller bytte motor eller,eller ......... å det er vel sånn vi fortsatt vil ha det. Redigert 18.Mai.2021 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Roger jo Svart 19.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2021 Knude skrev for 9 timer siden: Husker godt diskusjonen om disse klemte koplingene men det ble et krav. ( ikke min feil) derimot på et fiskefartøy er kravet å følge den forskriften som @Roger jo refererer til. Det er da en samsvarserklæring for CE merket fritidsbåt å en litt annen for ikke CE merket fartøy. Vet ikke om jeg misforstår deg, gjelder denne ikke for fritidsbåter? Er ikke doble slangeklemmer lov? CE båter er et annet kapittel Ja. men hvor mange CE båter er CE båter hvis en ikke følger opp installasjonsbevis og samsvarserklærin for den minste ting en gjør. Sjekklista til CE båt i Norboat var på 2 sider 45 sjekkpunkter + samsvarserklæring her er den en skal ha etter forskriften https://www.sdir.no/globalassets/skjemaer/ks-0228-installasjonsbevis-for-gassfyrte-anlegg-bm.pdf?t=1621407285209 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Knude Svart 19.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2021 Hei igjen @Roger jo Først av alt. Jeg har ikke Lengre ISO Standardene tilgjengelig da det var noe vi kjøpte tilgang til da jeg jobbet med dette. Nå eier jeg dagen min selv. Har heller ikke brukt den revisjonen som kom i 2014.(10239) men forgjengeren. Har også tatt gasskurs (Norboat)den gangen det ble et krav at man skulle ha. Hadde også autorisasjon (annet kurs)men den følger jobben. Min jobb i bedriften var nettopp å holde styr på alt innen CE reskime å satt med kvalitetsannsvaret for produksjonen. Vi hadde DNV som kontrollorgan på vegne av sjøf.dir. 1 gang i året. Satt også i Brangsjeorganasisasjonens tekniske utvalg som var med på å innføre CE systemene i alle medlemsbedriftene. Den samsvarserklæring du linker til ligger på norboat sin hjemmeside ?Ikke de som ble brukt av brangsjen men noe av det samme. Sjøf.dir har aldrig vært særlig oppe på CE systemet for fritidsbåt...... Svar på dine spørsmål blir. I en CE merket fritidsbåt er det ikke lov å bruke slangeklemmer på slangene. Kommer også klart frem av sjekklistene for kontroll av anlegget utført av den som innehar autorisasjonen. Den forskriften er ikke lagt til grunn i teknisk dokumentasjon for produksjonen men ISO 10239 CE merking med alt som følger med gjelder for produsenten av båten. Det er ikke noe system som gjør at dette blir fulgt opp etter at båten forlater fabrikken. Da må man begynne med en EU kontroll av båt. om et firma i ettertid monterer et gassfylte anlegg i en fritidsbåt er det krav til å følge ISO standarden om båten er CE merket. Om den ikke er pga. alder så er det den forskriften som kan brukes. Da kan du bruke slangeklemmer Også i fiskefartøy som nevnt tidligere. Alt dette er hentet fra hukommelsen å jeg har heller ikke tenkt å lete på en gammel jobb PC som jeg sannsynligvis hadde funnet både standarden å eksempler på samsvarserklæringen som brangsjen brukte frem til 2013. uansett blir dette kun av akademisk interesse å hjelper ikke TS noe videre. @C2CV Om du monterer i ankerkasse så blir det ofte laget en hylli nedi som den står på. Spennes fast med reimer. Ofte blir lekasje tester også montert der som en overgang fra slange til rør. Noen velger også å sette en kran der som du stenger når ikke koketoppen brukes. Rør igjennom forcabin og ut til pentry. Der er det også vanlig å sette en stengekran lett synlig å merket. Så slange inn til koker. Ofte er det også greit med to hyller i dreggkasse da du også får plass til en ekstra beholder. Må sikres med reimer den også. Om du setter dette bort er det liste på Norboat.no sin hjemmeside over autoriserte gassfirma. Da får du en samsvarserklæring på anlegget. lykke til ! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Golden Gate 37 Svart 20.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2021 Det er når man leser tråder som dette man bør bli skikkelig skeptisk til båthavner som fyller helt opp om sommeren... Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.