Jump to content

Edit History

Grand Banks jr

Grand Banks jr

Ut fra hva jeg har forstått og fått opplyst i 2019 kan man montere selv, men det MÅ sertifiseres av godkjent firma før det taes i bruk. Alle strekk over 1 eller 1,2 meter må i rør, og man må ha gasslekkasjetester. I praksis kan det nok lønne seg å kjøpe deler fra firma som sertifiserer, og også få alle innspill. Spørs også om noen vil sertifisere et opplegg de ikke monterer selv. 

Fint hvis noen kan bekrefte eller avkrefte om det er rett eller ikke. ?

Når flaske monteres i rom utenfor båten, og det er drenert (slik at gass som lekkes ut faller ut av rommet og ut i friluft) så trenger man ikke gassflaskekasse.

I min båt var det en 5 kgs flaske som stod i et sideskott i båten, og en lekkasje ville lekket enten ned i forpigg/ akterkabin eller ned i motorrommet. Ingen gasskasse av noe slag. Nå er det gasskasse som er drenert ut, og 2 kgs flaske. Valgte 2 kgs flaske for å kunne ha gassflasken inni båten. 

Grand Banks jr

Grand Banks jr

Ut fra hva jeg har forstått og fått opplyst i 2019 kan man montere selv, men det MÅ sertifiseres av godkjent firma før det taes i bruk. Alle strekk over 1 eller 1,2 meter må i rør, og man må ha gasslekkasjetester. I praksis kan det nok lønne seg å kjøpe deler fra firma som sertifiserer, og også få alle innspill 

Fint hvis noen kan bekrefte eller avkrefte om det er rett eller ikke. ?

Når flaske monteres i rom utenfor båten, og det er drenert (slik at gass som lekkes ut faller ut av rommet og ut i friluft) så trenger man ikke gassflaskekasse.

I min båt var det en 5 kgs flaske som stod i et sideskott i båten, og en lekkasje ville lekket enten ned i forpigg/ akterkabin eller ned i motorrommet. Ingen gasskasse av noe slag. Nå er det gasskasse som er drenert ut, og 2 kgs flaske. Valgte 2 kgs flaske for å kunne ha gassflasken inni båten. 

• Create New...