Jump to content

Edit History

Knude

Knude

Uten at det har så mye å si så er det noen forskjeller i forskriften fra 1983 ( å senere revidert) og ISO 10239  Det er der kravet til ferdig klemte koplinger kommer. Jeg var selv med i et brangsjeutvalg som leste korrektur på alle standardene som ble innført da kravet til CE merking og samsvarserklæring ble innført i lystbåtindustrien i EU. Husker godt diskusjonen om disse klemte koplingene men det ble et krav. ( ikke min feil) derimot på et fiskefartøy er kravet å følge den forskriften som @Roger jo refererer til.

Det er da en samsvarserklæring for CE merket fritidsbåt å en litt annen for ikke CE merket fartøy.

Dette har imidlertid lite å si da alt dette er ment å bruke for båtbyggerier som bygger ny fritidsbåt med gassfylte anlegg . Eller fiskefartøy. Også de som har kontroll eller monterer slikt utstyr profesjonelt for andre å tar betalt for det.

 

Så hva du monterer i egen båt etter at den ble din er det ikke noe regelverk som styrer bortsett fra 220volt landstrøm. Der kan du ikke leke elektriker men kun montere et ferdig anlegg med ferdigutfylt samsvarserklæring.

 

Om noen syns at det er litt rart så er jeg enig i det , men man kan også montere ny styring eller lappe et stort hull i egen båt. Man kan forandre på strukturen eller bytte motor eller,eller .........   å det er vel sånn vi fortsatt vil ha det.

 

 

 

 

 

 

 

 

Knude

Knude

Uten at det har så mye å si så er det noen forskjeller i forskriften fra 1983 ( å senere revidert) og ISO 10239  Det er der kravet til ferdig klemte koplinger kommer. Jeg var selv med i et brangsjeutvalg som leste korrektur på alle standardene som ble innført da kravet til CE merking og samsvarserklæring ble innført i lystbåtindustrien i EU. Husker godt diskusjonen om disse klemte koplingene men det ble et krav. ( ikke min feil) derimot på et fiskefartøy er kravet å følge den forskriften som @Roger jo refererer til.

Det er da en samsvarserklæring for CE merket fritidsbåt å en litt annen for ikke CE merket fartøy.

Dette har imidlertid lite å si da alt dette er ment å bruke for båtbyggerier som bygger ny fritidsbåt med gassfylte anlegg . Eller fiskefartøy. Også de som har kontroll eller monterer slikt utstyr profesjonelt for andre å tar betalt for det.

 

Så hva du monterer i egen båt etter at den ble din er det ikke noe regelverk som styrer bortsett fra 220volt landstrøm. Der kan du ikke leke elektriker men kun montere et ferdig anlegg med ferdigutfylt samsvarserklæring.

 

Om noen syns at det er litt rart så er jeg enig i det , men man kan også montere ny styring eller lappe et stort hull i egen båt. Man kan forandre på strukturen eller bytte motor eller,eller .........   å det er vel sånn vi fortsatt vil ha det.

 

 

 

 

 

 

 

 



×
×
  • Create New...