Campingcruisern Startet 18.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 18.Mai.2021 Vi limet den første biten med skrogtrekk til skroget i båten vår i går. Vi brukte våtromslim fra Byggmax. Det ser dog ut til at det tar veldig lang tid før limet tørker helt? Er dette vanlig, eller kan det være limet som ikke er det beste og at vi heller burde brukt Casco sin(se link)? Og pleier dere bare smøre lim på skroget eller på både skrogtrekk og skrog? Vi har varme på i båten nå og hadde det på både før og underveis. Sitér dette innlegget Link to post
POL Svart 18.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2021 Har limt skrogtrekk til skroget ved flere anledninger. Skrogflatene bør være rene og mest mulig fri for gamle limrester og andre ting som kan skape "buler" i skrogtrekket. Jeg har alltid brukt heftliming dvs. at jeg smører lim på skrogsidene - så jevnt som mulig- og lar dette tørke til limet er nesten tørt.Har ikke brukt lim på skrogtrekket , da dette er vanskelig, og blir ofte et griseri ved oppsetting.Legger så skrogtrekket mot skroget og stryker dette forsiktig ut med en svamp,gummisparkel eller håndflatene til trekket "biter". Dersom det er skumgummi på baksiden av trekket, må du være forsiktig med punktvis press av foreks. fingrene eller lignende, da dette vil forårsake "forsenkinger" eller "hull" i skrogtrekket, noe som ikke er særlig pent. Husk at ved bruk av denne metoden- heftliming- har du begrensede muligheter for justering ved oppsetting slik at du helst bør "treffe rett" helt fra starten. Ungå og strekke eller dra hardt i trekket.Vær nøye med å få ut all luft ved montering. Når det gjelder våtliming, der en legger skrogtrekket direkte i våt lim, vil jeg ikke anbefale dette, da det kan være vanskelig og få limet til og "bite" med det samme, samt at trekket kan sige eller lignende. Når det gjelder limtype, har jeg brukt Casco våtromslim. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 18.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2021 POL skrev 1 time siden: Har limt skrogtrekk til skroget ved flere anledninger. Skrogflatene bør være rene og mest mulig fri for gamle limrester og andre ting som kan skape "buler" i skrogtrekket. Jeg har alltid brukt heftliming dvs. at jeg smører lim på skrogsidene - så jevnt som mulig- og lar dette tørke til limet er nesten tørt.Har ikke brukt lim på skrogtrekket , da dette er vanskelig, og blir ofte et griseri ved oppsetting.Legger så skrogtrekket mot skroget og stryker dette forsiktig ut med en svamp,gummisparkel eller håndflatene til trekket "biter". Dersom det er skumgummi på baksiden av trekket, må du være forsiktig med punktvis press av foreks. fingrene eller lignende, da dette vil forårsake "forsenkinger" eller "hull" i skrogtrekket, noe som ikke er særlig pent. Husk at ved bruk av denne metoden- heftliming- har du begrensede muligheter for justering ved oppsetting slik at du helst bør "treffe rett" helt fra starten. Ungå og strekke eller dra hardt i trekket.Vær nøye med å få ut all luft ved montering. Når det gjelder våtliming, der en legger skrogtrekket direkte i våt lim, vil jeg ikke anbefale dette, da det kan være vanskelig og få limet til og "bite" med det samme, samt at trekket kan sige eller lignende. Når det gjelder limtype, har jeg brukt Casco våtromslim. Lykke til. Men tok det lang tid før limet var herdet ferdig bakom det? Kanskje vi ikke lot det "tørke" lenge nok på skrogsiden før vi la lå trekket ? Sitér dette innlegget Link to post
POL Svart 18.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2021 La limet tørke på skrogsidene til det nesten ikke kleber når du tar på med fingrene. Tiden dette tar er avhengig av temperaturen i rommet der du arbeider. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 18.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2021 Når det gjelder lim og maling må jeg innrømme at jeg kun bruker anerkjente merker. Byggevarekjedenes eget lim er en utspedd variant som lages hos en produsent som ellers har sitt eget merke. For at limet skal tørke er det helt avhengig av at fuktigheten får trekke ut og fordampe vekk. Det vil ta lang tid i en båt hvor ingen av sidene er diffusjonsåpne. Glassfibersiden er potte tett og slipper ikke ut noe fuktighet og skrogtrekket er vel også rimelig tett vil jeg tro. Følg rådene over her med å la det bli veldig tørt før dere henger på trekket. Og min anbefaling er Casco sitt våtromslim. Da vet du at du får kvalitet. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.