Jump to content

Edit History

Indy

Indy

Seilegenskaper er subjektivt, ulike seilere har helt forskjellige definisjoner på hva "velseilende" er.

 

Noen vil si at en velseilende båt er tung og stødig i sjøen, slik at den beveger seg minst mulig i bølger, krenger minst mulig i vind og det er relativt komfortabelt å leve om bord også i relativt dårlig vær. Den samme båten kan oppleves av andre som treig, dårlig til å krysse og frustrerende å prøve å få til å gå i lite vind.

 

For andre er en velseilende båt lett, flatbunnet, godt rigget så den går relativt fort også i lite vind, krysser med god høyde og har en seilpark som gjør den spennende og utfordende å seile i alle forhold. Og igjen, andre vil oppleve denne båten som ukomfortabel, arbeidskrevende og lite egnet for de ikke-seilfrelste i familien. 

 

Ingen båter tilfredsstiller begge ytterpunkter. De fleste båter er kompromisser som havner et sted i mellom, og man må finne ut hvor på skalaen man trives.

 

Et godt utgangspunkt for å se litt om seilegenskapene til en båt er den store databasen sailboatdata.com

 

Her er det noen parametre som beskriver vitale egenskaper på båten:

Seilareal/deplasement, altså hvor hardt rigget båten er: S.A. /depl.  Et tall under 20 her er en svært moderat rigget båt.

Kjølvekt/totalvekt Bal/depl: Beskriver hvor stiv eller rank båten er (hvor lett den krenger under seil)  og sier mye om hvor god båten er på kryss. Over 35% er stiv båt som normalt krysser bra.

 

Southerly 35RS som nevnt ovenfor er svært lavt rigget, 15 m2 seil/tonn båt. 

Den har veldig høy kjølprosent, hele 46%, vil nok oppleves veldig trygg for de som ikke liker at båter krenger.

Totalt sett en veldig tung båt som nok er veldig komfortabel men som ikke er spesielt rask. Blir nok mye motor i lite vind.

 

 

Indy

Indy

Seilegenskaper er subjektivt, ulike seilere har helt forskjellige definisjoner på hva "velseilende" er.

 

Noen vil si at en velseilende båt er tung og stødig i sjøen, slik at den beveger seg minst mulig i bølger, krenger minst mulig i vind og det er relativt komfortabelt å leve om bord også i relativt dårlig vær. Den samme båten kan oppleves av andre som treig, dårlig til å krysse og frustrerende å prøve å få til å gå i lite vind.

 

For andre er en velseilende båt lett, flatbunnet, godt rigget så den går relativt fort også i lite vind, krysser med god høyde og har en seilpark som gjør den spennende og utfordende å seile i alle forhold. Og igjen, andre vil oppleve denne båten som ukomfortabel, arbeidskrevende og lite egnet for de ikke-seilfrelste i familien. 

 

Ingen båter tilfredsstiller begge ytterpunkter. De fleste båter er kompromisser som havner et sted i mellom, og man må finne ut hvor på skalaen man trives.

 

Et godt utgangspunkt for å se litt om seilegenskapene til en båt er den store databasen sailboatdata.com

 

Her er det noen parametre som beskriver vitale egenskaper på båten:

Seilareal/deplasement, altså hvor hardt rigget båten er: S.A. /depl.  Et tall under 20 her er en svært moderat rigget båt.

Kjølvekt/totalvekt: Beskriver hvor stiv eller rank båten er (hvor lett den krenger under seil)  og sier mye om hvor god båten er på kryss. Over 35% er stiv båt som normalt krysser bra.

 

Southerly 35RS som nevnt ovenfor er svært lavt rigget, 15 m2 seil/tonn båt. 

Den har veldig høy kjølprosent, hele 46%, vil nok oppleves veldig trygg for de som ikke liker at båter krenger.

Totalt sett en veldig tung båt som nok er veldig komfortabel men som ikke er spesielt rask. Blir nok mye motor i lite vind.

 

 



×
×
  • Create New...