autola Startet 18.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 18.Mai.2021 Me har diskutert båt i fleire år, men i det siste har me begynt å snakke meir seriøst om å kjøpe ein seilbåt. Me har litt erfaring som mannskap, men ikkje som eigar/skipper. Lista over ting me ser etter veks, men i utgangspunktet er me ute etter ein seilbåt i overkant av 30 fot, med to lugarer med dør og eget toalettrom med dør. Formål er både hytte på sjøen og rein seiling. Det må også vera mulig å seile åleine. Me har sett på båtar frå 80-tallet (feks Scanmar 33 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=218053663), og også på båtar frå tidlig 2000-tallet (feks https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=218939070). Problemet er at me ikkje veit kva sluttprisen kjem på, altså kva me må rekne med i ekstrakostnader (oppgraderinger, ting som må fiksast osv). Eg tenker ikkje på vanlige faste utgifter (båtplass, vårpuss, forsikring osv). Eg vil anta at ein eldre båt vil ha meir som er mot slutten av levetida, men ein båt som er 20 år gamal er ikkje nødvendigvis i tipp topp stand heller. Finns det nokon tommelfingerreglar for kor stort budsjett ein bør ha i tillegg til kjøpssum? Eg vil tru det er vanskelig å seie, så derfor kan eg kanskje snu spørsmålet rundt. Kva er dei største potensielle utgiftspostane, og ca kva vil det koste på ein båt 30-36 fot? Eg tenker då både på ting som MÅ fiksast (feks motor som ikkje vil starte eller rigg som inspeksjon viser må byttast) og ting som bør gjerast for at me skal kunne bruke båten uten å irritera oss så mykje at gleden forsvinner. Viss eg har ei formeining om kva diverse ting vil koste kan eg anslå potensialet for nødvendige oppgraderingar dei første åra basert på kva som står av vedlikehold i annonsa. Det eg har identifisert som potensielle store utgiftspostar er - forseil/genoa og storseil (resterande seil er ikkje like viktige, eg rekner med me har nok med dei to ei stund) - motor - ståande rigg - løpande rigg - elektronikk (instrumenter og display) - autopilot Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 18.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2021 Veldig vanskelig å svare på. Om ting er holdt i god stand av forrige eier kan det hende du kan seile i årevis uten andre utgifter enn forbruksvarer. Sjekk at alle systemer ombord fungerer og noter deg alderen på de dyre delene. Jeg vil legge til seildrevsbelg, teakdekk og elektrisk anlegg til lista over kostnadsdrivere. Sitér dette innlegget Link to post
per-pusling Svart 18.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2021 Vanskeleg å gje eksakte svar på spørsmåla dine rundt forventa kostnadar fram i tid. Likevel; av dei to alternativa dine framstår den nye som eit bedre kjøp. Relativt nye segl, alle på rull (inkl. code 0) og det at båten framstår tilsynelatande som godt halde, med noko kostbart utstyr av nyare dato. Gitt at rigg og motor er ok ser eg ikkje at det er ei tikkande utgiftsbombe. Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 18.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2021 autola skrev for 7 timer siden: Eg vil anta at ein eldre båt vil ha meir som er mot slutten av levetida, men ein båt som er 20 år gamal er ikkje nødvendigvis i tipp topp stand heller. Tja, det er ikke nødvendigvis slik. En 30-40 år gammel båt som er skikkelig behandlet, vedlikeholdt og oppgradert jevnlig, kan være i bedre stand enn en halvparten så gammel båt som har "gått for lut og kaldt vann", altså ikke fått tilstrekkelig omsorg. Uansett alder (muligens med unntak av relativt nye båter) må hele båten og alt utstyret undersøkes før man kan si noe om tilstand og behov for oppgraderinger og reparasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 19.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2021 (redigert) Som flere skriver er dette vanskelig å si, men erfaringen min tilsier at du burde lage deg en "spes"liste over hva du "må" ha ombord i en båt du vil trives med. Dette vil jo være en liste som kan være med på gjøre søk litt lettere. Utstyr som allerede er i båten koster somoftest ikke mye ekstra. Dyrere å sette inn etterpå. Tenker dere lengre turer så kan det være lurt å vurdere autopilot. Dette er dyrt å sette inn etterpå. Baugpropell? hvis du vil ha det så er det kanskje greit å finne en med enn å planlegge det inn etterpå? Så er det antall år på seil. Hvis dere tenker aktiv bruk av seil med feks regatta mm så bør seilene ikke vøre utslitt. Det er dyrt å bytte. Når det gjelder motor så er det viktig at denne er holdt godt, og gjerne fra en levrandør som det går å få tak i reserve deler fra. Jeg har ikke peiling på å skru motor så for meg ble det viktig å prioritere en bra motor. Men er du/dere gode på dette kan jo kanskje man gå ned på standarden der. Når det gjelder alt komfort utstyr så er dette ting som ofte må byttes uansett, feks varmtvannsberedere pumper batterier mm, så det bør man ta med i regnestykke. Jeg synes det alltid var noe som måte byttes hvert år...men dette koster ikke allverdens, men det koster. Lykke til, og sørg for å ha litt buffer så ikke man blir stående uten bruk. Redigert 19.Mai.2021 av Frissy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Geb Svart 20.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2021 autola skrev On 18.5.2021 at 16.20: Finns det nokon tommelfingerreglar for kor stort budsjett ein bør ha i tillegg til kjøpssum? Bruk π som faktor mellom kjøpspris og totalpris så er du dekket.. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 20.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2021 Geb skrev 1 time siden: Bruk π som faktor mellom kjøpspris og totalpris så er du dekket.. @Gebser du har Albin Vega. Har investeringene på den båten steget så mye? Har du brukt dobbelt så mye som kjøpspris på å holde den gående, ex båtplass, bunnstoff og årlige utgifter iht TS ‘s spørsmål? Kjøpte du et vrak, har du vært uheldig eller er det som forventet? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 20.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2021 Vi kjøpte en 2003 bavaria i 2016 for 600’. Vi har byttet belg, eksosbend, 25000. Genaker 25’ (fordi vi hadde lyst på det) rullegenoa og storseil 30’ + 40’(de gamle var ok, men vi tenker å beholde båten, så bytter heller nå og får glede av bra seil). Ny kartplotter 8’. Bunnstoff, repsett til do pumpe og sikkert mye annet graps. Hadde express før det, i fem år, brukte ikke en krone på den, solgte for det jeg ga for den. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 20.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2021 Enig i mye av det som er sagt her. Så forresten at Gib Sea 33-modellen som er referert her er en kategori B-båt med ganske lett kjøl og balast/displasement-forhold på 26 mens Scanmar 33 har over 40. Kanskje ikke viktig for bruken, men likevel. Jeg har selv Scanmar 33. Det er en del modellspesifikke svakheter på denne og det meste av båter, som er svært nyttig å være obs på. Jeg vil også si at det er nødvendig å ha med seg kvalifiserte folk til å se på eksemplarer man har valgt seg ut og lagt på 'elsk'. I f.eks England og USA er det utenkelig å kjøpe en båt m den ikke blir anbefalt for kjøp av en båtinspektør etter gjennomsyn ("survey"). Tror det hadde vært svært sunt for båtmarkedet og ikke minst mentalhelsa til en del nybakte båteiere, om vi hadde hatt en slik praksis hos oss her på oljeberget også... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 20.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2021 Code0 skrev for 5 timer siden: Vi kjøpte en 2003 bavaria i 2016 for 600’. Hva vil du anslå at den kan selges for i dag? Det du betalte pluss det du har oppgradert med? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Code0 Svart 20.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2021 (redigert) Mouche skrev for 1 time siden: Hva vil du anslå at den kan selges for i dag? Det du betalte pluss det du har oppgradert med? Får nok ikke 700’ med ny belg og nye seil. Men vi skal ikke selge. Går vel for 600-650, om markedet er hett. Kommer jo an på hva som er på markedet samtidig, og om noen vil kjøpe... man regner jo med at det er tett belg og seil på en seilbåt... Redigert 20.Mai.2021 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Geb Svart 21.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2021 Code0 skrev for 21 timer siden: @Gebser du har Albin Vega. Har investeringene på den båten steget så mye? Har du brukt dobbelt så mye som kjøpspris på å holde den gående, ex båtplass, bunnstoff og årlige utgifter iht TS ‘s spørsmål? Kjøpte du et vrak, har du vært uheldig eller er det som forventet? Det var helst ment som en spøk.. Nå er jeg kaptein skuteløs, men på Vegaen jeg hadde kostet de nye seilene like mye som jeg ga for båten, så allerede da var faktoren 2. Med diverse andre utbedringer utenom båtplass, bunnstoff osv kom nok faktoren opp i ca 3. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 21.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2021 Geb skrev for 5 timer siden: på Vegaen jeg hadde kostet de nye seilene like mye som jeg ga for båten da var nok båten billig i utgangspunktet ja. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 21.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2021 På 20 år gammel båt (ca. 40 fot), budsjetterer jeg med pris på båtmotor og nye seil, dersom det ikke er byttet. I tillegg kommer elektronikk som kartplotter, vindinstrumenter, vinsjer osv. Det baller fort på seg 200-300k. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 21.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2021 Innmari vanskelig å svare spesifikt på, men jeg tror nok jeg bruker mer penger på ting jeg har lyst på enn ting som strengt tatt er nødvendig. F.eks oppgraderte jeg elektronikken for 2 år siden, selv om jeg hadde både plotter og vhf.. men jeg ville ha noe som snakket sammen, og jeg ville ha en digital vhf med dsc-knapp bl.a.. Jeg lagde en masse gode argumenter for kjøpet i hodet, og så ble det sånn. 2 ting vet jeg dog: alt blir mye dyrere jo større båten er, og det kan være dyrt å kjøpe billig. Kjøper du godt vedlikeholdt båt med oppgradert utsyr, så behøver du mest sannsynlig ikke tillegge så mye utgifter på den på noen år. Den tøffe erkjennelsen er dog at man ofte klarer å overbevise seg selv om å legge penger i båten alikevel.. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Guest Thostr Svart 21.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2021 Generelt så er det lurt å kjøpe en båt som er bra oppgradert. Man sier gjerne at man får igjen 50 øre per investerte krone i oppgraderinger på båter (husker ikke helt referansen på dette, men kan finne ved behov). Sitér dette innlegget Link to post
autola Svart 22.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2021 Takk for gode svar. Mykje å tenke på. Trur det viktigaste for oss blir å finne ein båt som ser ut til å ha blitt jevnlig oppgradert. Eg tar det som eit teikn på at eigar bryr seg om båten, og forhåpentligvis har oppdaga problemer og utbedra det før det har blitt eit stort problem. Thostr skrev On 20.5.2021 at 17.51: Jeg har selv Scanmar 33. Det er en del modellspesifikke svakheter på denne og det meste av båter, som er svært nyttig å være obs på. Kva svakheter kjenner du til med Scanmar 33? Eg har lest om dårlige originale røstjern og noko med kjølfestet, men at dei aller fleste i dag har fått dette utbedra. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 27.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2021 Thostr skrev On 20.5.2021 at 17.51: Så forresten at Gib Sea 33-modellen som er referert her er en kategori B-båt med ganske lett kjøl og balast/displasement-forhold på 26 mens Scanmar 33 har over 40. Kanskje ikke viktig for bruken, men likevel. Det går jo ikke direkte på kostnadene da, med mindre man havarerer, men jeg tror kanskje jeg ville gått for Scanmar'en pga. det. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 27.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2021 On 5/22/2021 at 3:05 PM, autola said: Takk for gode svar. Mykje å tenke på. Trur det viktigaste for oss blir å finne ein båt som ser ut til å ha blitt jevnlig oppgradert. Eg tar det som eit teikn på at eigar bryr seg om båten, og forhåpentligvis har oppdaga problemer og utbedra det før det har blitt eit stort problem. Kva svakheter kjenner du til med Scanmar 33? Eg har lest om dårlige originale røstjern og noko med kjølfestet, men at dei aller fleste i dag har fått dette utbedra. Kjølinnfeste er en reell issue, og mange båter har støpt inn tverrgående spanter helt ned i kjølinnfestet for å kompensere for manglende tverrgående stabilisering. Det er spesielt et problem ved grunnstøting uten utbedring, og man kan vel knapt skylde på båtdesignet om det er tilfelle. Men de fleste 80-tallere har jo vært grunnstøtt og kanskje det mer enn én gang uten at det nødvendigvis gjenkjennes som det. Så kjølinnfeste er viktig å inspisere. Røstjern var et problem på de første båtene, men ble forbedret og det var kampanjer for å bytte/oppgradere disse. Kan enkelt gjenkjennes om det er M-utseende røstjern. Men neppe noe problem på båter som selges i dag. Isomat NG-46-masten har sveisede salingshorninnfester, som kan være utsatt for sprekkdannelse og rigg bør sjekkes for dette. Ikke krise om det oppdages i tide, men en svakhet. Noen hevder det er en svakhet at innredning ikke er plastet inn men kun skrudd. Jeg hevder det er en fordel, gjør det lettere å komme til. Balsa-kjerne i overbygg, i likhet med svært mange andre båter. Hull i hyttetaket for gjennomgående mast er ikke forseglet fra fabrikken, så man kan få problemer med råtten balsa der om det er ikke er gjort utbedringer etter leveranse. Ikke noe big deal det heller. Kommer ikke på noe mer som er verdt å nevne. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.