Frissy
Som flere skriver er dette vanskelig å si, men erfaringen min tilsier at du burde lage deg en "spes"liste over hva du "må" ha ombord i en båt du vil trives med.
Dette vil jo være en liste som kan være med på gjøre søk litt lettere. Utstyr som allerede er i båten koster somoftest ikke mye ekstra. Dyrere å sette inn etterpå.
Tenker dere lengre turer så kan det være lurt å vurdere autopilot. Dette er dyrt å sette inn etterpå.
Baugpropell? hvis du vil ha det så er det kanskje greit å finne en med enn å planlegge det inn etterpå?
Så er det antall år på seil. Hvis dere tenker aktiv bruk av seil med feks regatta mm så bør seilene ikke vøre utslitt. Det er dyrt å bytte.
Når det gjelder motor så er det viktig at denne er holdt godt, og gjerne fra en levrandør som det går å få tak i reserve deler fra. Jeg har ikke peiling på å skru motor så for meg ble det viktig å prioritere en bra motor. Men er du/dere gode på dette kan jo kanskje man gå ned på standarden der.
Når det gjelder alt komfort utstyr så er dette ting som ofte må byttes uansett, feks varmtvannsberedere pumper batterier mm, så det bør man ta med i regnestykke. Jeg synes det alltid var noe som måte byttes hvert år...men dette koster ikke allverdens, men det koster.
Lykke til, og sørg for å ha litt buffer så ikke man blir stående uten bruk.