Jump to content

Er det noen som er flinke med Magic Chef komfyrer ?

Traale

Recommended Posts

I min gamle Princess står en Magic Chef komfyr med stekeovn.

Komfyren fungerer utmerket, noe stekeovnen også gjorde inntil forrige helg.

Flammen som skal varme opp sensoren for åpning av gassen til brenneren er blitt en liten puslete blå prikk som slukker når jeg slipper opp den røde knappen.

Varmer jeg opp sensoren med en lighter så starter hoved brenneren.

Men den slukker med en gang lighteren slukkes.

Gode tips ?

Har samme type båt som deg, og med Magic Chef komfyr og stekeovn!

Jeg hadde lignende problemer med stekeovnen!

I mitt tilfelle så endte det med å demontere hele greia for å sjekke/utbedre.

Både komfyr-del og stekeovn demonterte jeg i ett stykke slik at jeg fikk den ut fra den trange byssa.

Det hele måtte demonteres i ett stykke for ikke å skade kapilar-rør til sensorene i stekeovnen.

Forsiktig demontering av enheten avslørte tæringer på gassrørene opp til stekeovnen. Både gassrør til hovedbrenner og til pilotbrenneren var tæret hull (aluminium).

Skiftet rørene til 8mm kobberrør samt bremserør. Begge kjøpt på Biltema og tilpasset stekeovnen.

Monterte det hele forsiktig på plass i byssa, og har siden fungert 100% (Viktig å ikke skade kapilarrør til pilotflammen og ovnstemperatur!

Ellers så mener jeg å huske atdet skal være mulig å justere pilotflammen til både stekeovn og til "snik"-tenning av komfyr-blussene.

Legger ved et bilde av komfyr før rengjøring:

IMG_20170723_180801.jpg.63dd54b5000223271cd04473cebb7159.jpg

Pilottenner for komfyr, som jeg omtaler som "snik"-tenner, er montert i senter.

Slik jeg har resonert så tennes "snik"-tenneren når du tenner en av blussene manuelt, og forblir tent så lenge stekeovns knobben er vendt rett opp. Åpner man så en av de andre blussene så tennes den automatisk ved at gassen fra blusset føres mot pilotflammen via føringsrørene.

Når knobben, for stekeovnen, vries til venstre så stenges gassen til begge pilot-brennerne. Altså til stekeovn og til "snik"-tenner.

Dette er amerikanske greier og skalaen på knobben er i Fahrenheit. Manifold trykk på gassen skal være 10 tommer vannsøyle.

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Hvis det er aluminiums-rør som fører gass til stekeovnens pilotflamme, så bør du sjekke om røret er tett og at du ikke har noen tæringsskade slik at noe av gassen lekker ut før den når dysen til pilotflammen.

Som nevnt over; Begge gass-tilførselsrør, opp til min stekeovn, hadde betydelige tæringsskader .

Min komfyr. og stekeovn, er nok av en eldre utgave. Den hadde neppe blitt godkjent i båt slik regelverket er i dag !

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...