fokk Startet 7.November.2005 Del på Facebook Startet 7.November.2005 (redigert) Ser at båtmagasinet i siste nummer har innført begrepet nødnavigasjon. Tanken med artikkelen er jo god men å kalle grunnleggende nav. for nødnavigasjon......ja ja noen båter har jo ikke et godt kartbord engang så det er vel ikke så godt å føre sitt bestikk. Redigert 7.November.2005 av fokk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 7.November.2005 Del på Facebook Svart 7.November.2005 Ser at båtmagasinet i siste nummer har innført begrepet nødnavigasjon. Tanken med artikkelen er jo god men å kalle grunnleggende nav. for nødnavigasjon......ja ja noen båter har jo ikke et godt kartbord engang så det er vel ikke så godt å føre sitt bestikk. Jeg la merke til den overkriften og ble litt nysjerrig på hva det står i artikkelen, men ikke nok til at jeg kjøper bladet. Er det vanlig navigasjon det menes? Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 7.November.2005 Del på Facebook Svart 7.November.2005 Et lite "sleivspark" kanskje? Når sikringen i kartplotteren går - da begynner "nødnavigasjon" ? ;o) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Herman Svart 7.November.2005 Del på Facebook Svart 7.November.2005 Hvor lenger er det til begrepet NØDSTOPP brukes i biltrafikken, når bilens kartplotter slutter å fungere? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
KOB Svart 7.November.2005 Del på Facebook Svart 7.November.2005 Jeg la merke til den overkriften og ble litt nysjerrig på hva det står i artikkelen, men ikke nok til at jeg kjøper bladet. Er det vanlig navigasjon det menes?Joda, Lasse. helt vanlig navigasjon er det (riktignok med fokus på hva man gjør når teknikken svikter). men å kalle alminnelig navigasjon for nødnavigasjon er jo å sette ting fullstendig på hodet. Ikke var det lange artikkelen heller. Jeg ser vanligvis frem til å få BM i posten, men denne gangen var det bokstavelig talt tynne saker. Ikke noe å bruke pengene på sett med mine øyne - denne gang. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Gunga Din Svart 7.November.2005 Del på Facebook Svart 7.November.2005 Når sikringen i kartplotteren går - da begynner "nødnavigasjon" ? ;o) nödnavigasjon, har aldri hört uttrycket förrut alltid lär man sig ngt nytt på Baatplassen Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
REM Svart 7.November.2005 Del på Facebook Svart 7.November.2005 Jeg ser vanligvis frem til å få BM i posten, men denne gangen var det bokstavelig talt tynne saker. Ikke noe å bruke pengene på sett med mine øyne - denne gang.Helt enig. Og til overmål en indignert bergenser som er fornærmet over at mediene fokuserer for mye på båtlivet i Oslofjorden og på sørlandet. Over to sider blir vi fortalt at det er på Vestlandet ting skjer. På Vestlandet, og spesiellt mellom Ryfylke og Stadt er båttettheten på sitt høyeste her i landet og her burde mediene konsentrere sin innsats. Ifølge statistikk fra Redningsselskapet besitter fylkene som sokner til Oslofjorden halvparten av landets fritidsbåter. Resten av flåten er spredt utover det ganske land, fordelt på sørlandet, trøndelagfylkene, Nord norge og altså Vestlandet. Kyststripa fra Oslo til Tjøme/Hvaler, en strekning på usle 10 landmil, har like mange båter som resten av Norges kystlinje tilsammen. Da blir det noe drøyt å hevde, selv med den sedvanlige bergenske frimodighet, at tettheten er høyest på Vestlandet. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
ok67 Svart 7.November.2005 Del på Facebook Svart 7.November.2005 Helt enig. Og til overmål en indignert bergenser som er fornærmet over at mediene fokuserer for mye på båtlivet i Oslofjorden og på sørlandet. Over to sider blir vi fortalt at det er på Vestlandet ting skjer. På Vestlandet, og spesiellt mellom Ryfylke og Stadt er båttettheten på sitt høyeste her i landet og her burde mediene konsentrere sin innsats. Ifølge statistikk fra Redningsselskapet besitter fylkene som sokner til Oslofjorden halvparten av landets fritidsbåter. Resten av flåten er spredt utover det ganske land, fordelt på sørlandet, trøndelagfylkene, Nord norge og altså Vestlandet. Kyststripa fra Oslo til Tjøme/Hvaler, en strekning på usle 10 landmil, har like mange båter som resten av Norges kystlinje tilsammen. Da blir det noe drøyt å hevde, selv med den sedvanlige bergenske frimodighet, at tettheten er høyest på Vestlandet. Det finnes tre typer løgn: "løgn, fordømt løgn og statistikk. Så spørs det da hvordan men regner båttetthet, som båter pr. km kystlinje eller som antall båter pr. 1000 innbyggere, eller som ett eller annet. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 7.November.2005 Del på Facebook Svart 7.November.2005 nödnavigasjon, har aldri hört uttrycket förrut alltid lär man sig ngt nytt på Baatplassen Men wienerbrød navigasjon kjenner vi jo til Desverre ikke mulig å utføre langer siden alt er blitt kjedebutikker. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.November.2005 Del på Facebook Svart 7.November.2005 Men wienerbrød navigasjon kjenner vi jo til Desverre ikke mulig å utføre langer siden alt er blitt kjedebutikker.Vennligst forklar dette vakre begrep Lasse Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 7.November.2005 Del på Facebook Svart 7.November.2005 Vennligst forklar dette vakre begrep Lasse Mener Gunga har forklart det før, men det gikk i korte trekk ut på å kjøpe en pose wienerbørd e.l. på stedets lokale konditori når du så en fremmed havn og du ikke ante hvor du var. Stedsnavnet sto alltid på posen, og vips - du visste nøyaktig hvor du var. Fungerte sikkert bra med rosinboller også Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 7.November.2005 Del på Facebook Svart 7.November.2005 Joda, Lasse. helt vanlig navigasjon er det (riktignok med fokus på hva man gjør når teknikken svikter). men å kalle alminnelig navigasjon for nødnavigasjon er jo å sette ting fullstendig på hodet. Ikke var det lange artikkelen heller. Jeg tar for tiden kurset NAVIGASJON II/HAVSEILAS i regi av KNS, og der er selvsagt bruk av plottere, GPS'er o.l strengt forbudt. Det som skurrer litt er at man hele tiden benytter kalkulator, framfor tabeller, og en kalkulator kan jo fort svikte ... Sitér dette innlegget Link to post
fokk Svart 7.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2005 Helt enig. Og til overmål en indignert bergenser som er fornærmet over at mediene fokuserer for mye på båtlivet i Oslofjorden og på sørlandet. Over to sider blir vi fortalt at det er på Vestlandet ting skjer. På Vestlandet, og spesiellt mellom Ryfylke og Stadt er båttettheten på sitt høyeste her i landet og her burde mediene konsentrere sin innsats. Er helt enig. Jo mindre fokus som settes på båtlivet n/v for lindesnes i media jo bedre. Vi kan jo pinadø risikere at disse folkene fra montebello og dalstrøka innenfor kommer seilende opp til oss. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 7.November.2005 Del på Facebook Svart 7.November.2005 (redigert) Er helt enig. Jo mindre fokus som settes på båtlivet n/v for lindesnes i media jo bedre. Vi kan jo pinadø risikere at disse folkene fra montebello og dalstrøka innenfor kommer seilende opp til oss. Og der røyk alle sjanser for å bli båtflyktning sånn som Krapyl er Grunnlag for avslaget er uttrykket :dalstrøka innenfor som er feil. For å markere at du ikke mener Vestfolds Høiere Almue så skulle du ha skrevet: Dalstroka innafør, frå Kapp Sag til Kapp Rifol. Redigert 7.November.2005 av thor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 7.November.2005 Del på Facebook Svart 7.November.2005 Er helt enig. Jo mindre fokus som settes på båtlivet n/v for lindesnes i media jo bedre. Vi kan jo pinadø risikere at disse folkene fra montebello og dalstrøka innenfor kommer seilende opp til oss. Dalstrøka innenfor er den geografiske betegnelsen på innlandet/fjellet mellom Egersund og Flekkefjord. Jeg er vel muligens den eneste på baatplassen.no som virkelig bor der - 5 mil fra der rypa vår ligger fortøyd. Til trøst for frykten din, så setter Lindesnes/Lista og Jærens Rev begrensninger på antallet besøkende. De som klarer de brasene er ordentlige båtfolk du bør ta vel imot. Mvh Geir i Sirdal Sitér dette innlegget Geir Link to post
fokk Svart 7.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2005 (redigert) Ja ja dalstrøka innafor, sier så i værmeldingen. Frykt er et mildt begrep, hver sommer må jeg ha en 3/4 ukers tur sydover for å se at de holder seg der nede. Ved noen av seilasene mellom jærens rev til Lindesnes har oseanet vært som en barnerompe, glatt. Det er da den største faren er for invasjon. De bruker nødnavigasjon, så endere de her. Redigert 7.November.2005 av fokk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 båtflyktning sånn som Krapyl er Det kan anføres at båtflyktningen er godt integrert. Ellers har jeg latt meg fortelle at denne artikkelen i Motorbåtmagasinet vil bli fulgt opp med: "Vi lærer deg nødankring". "Vi lærer deg nødlensing". "Vi lærer deg nødmanøvrering" Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
SveinHa Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 "Vi lærer deg nødankring". "Vi lærer deg nødlensing". "Vi lærer deg nødmanøvrering" Dette hadde vært noe for Havg...... ........ mente det ikke Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
The Gannet Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 Mener Gunga har forklart det før, men det gikk i korte trekk ut på å kjøpe en pose wienerbørd e.l. på stedets lokale konditori når du så en fremmed havn og du ikke ante hvor du var. Stedsnavnet sto alltid på posen, og vips - du visste nøyaktig hvor du var. Fungerte sikkert bra med rosinboller også Og den mere moderne versjon: Skal visstnok være sant! To karer på vei fra Færder til Skagen oppdager land på babord side og diskusjonen starter umiddelbart om det kan være Danmark eller Sverige. Er det Sverige skal de jo seile vestover, men er det Danmark bør de jo snu og seile nordover igjen (rundt revet). Dette blir de ikke enige om helt til en av de får den lyse ide å skru på mobilen! Aha, DK Sonofon står det! Altså Danmark! Sitér dette innlegget Link to post
Fru Charente Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 Nødnavigasjon!!!! For et uttrykk!!!! Selv med GPS, kartplotter og radar ombord så fører vi alltid ordentlig bestikk (på nye oppdatere sjøkart) så vi alltid og til enhver tid vet vår posisjon. Da er vi sikre selv om teknikken skulle slutte å fungere. mvh Charente Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 Den egentlige versjonen. The wherethefuckarewe tribe. This is a tribe of four foot pigmies found in deepest darkest Africa that walks through five foot high grass shouting: "Where the fuck are we? Where the fuck are we?" Her er nødnavigasjon påkrevet. Mangler link til båt? Prøv å uttale stammenavnet fort mange ganger. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Skipper Worse Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 Mangler link til båt? Prøv å uttale stammenavnet fort mange ganger. Har prøvd, men skjønte ikke poenget. Kan du forklare dette i detalj til en enkel sjel? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Herman Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 Har prøvd, men skjønte ikke poenget. Kan du forklare dette i detalj til en enkel sjel?Godt det ikke bare er meg som må få det inn med teskje... Har sittet og fortsnakket her så lenge at kollegaene snart ringer til bedriftspsykologen. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Divemaster Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 Ser at båtmagasinet i siste nummer har innført begrepet nødnavigasjon. Tanken med artikkelen er jo god men å kalle grunnleggende nav. for nødnavigasjon...... Er det noen som har lest artikkelen? Har hørt om mye men ikke nødnavigasjon .. "distress navigation??" Blindnavigasjon (Nær null sikt, uten radar) - Ja, men ikke nød.... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Bitteliten Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 Jeg har lest artikkelen. Antakelig er det helt basic for mange som er her. Jg tror Båtmagasinet definerer Nødnavigasjon som "hvordan man skal navigere helt uten elektroniske hjelpemider" Med utgangspunkt i at mange de siste årene har kjøpt seg båt uten kunnskap og at de tror at "alt som er blått er vann og båten går på vann, ergo kan jeg kjøre der" (har hørt om det flere ganger ja). Også kanskje de også har en kartplotter som viser veien (jeg måtte fortelle en bekjent at kartplotter i bil og båt ikke er det samme - for det finnes ikke kryss på vannet ) så er dette en bra innføring i: 1. Hvordan papirkartet fungerer 2. hvordan man skal holde bestikk - og føre loggbok/føre inn kurs og distanse på kartet 3. ta krysspeilinger om man ikke vet hvor man er. Jeg synes artikkelen gir en bra oppfriskning av gammel båtfører- og speiderkunnskap, og jeg kommer til å lese den en gang til. Repetisjon, repetisjon, repetisjon - det gir læring. For meg har artikkelen tilført at jeg ønsker meg loggbok til jul. Fin oppgave for navigatøren ombord å føre den løpende. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.