Marwin Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 Reagert også på overskriften "Nødnavigasjon", men litt lengre ned sto det da vitterlig en bedre forklaring. Synes denne artikkelserien ser grei ut (SÅ langt); Det er jo ikke ALLE som er like flinke / forstår nytten av å kunne finne frem på "gammelmåten" og dette ser ut til å være en grei innfallsvinkel!! Mener nå JEG :-) Ellers synes jeg at siste nr av BM så ganske greit ut, med flere aktuelle emner osv. Føyer seg greit inn i den hyllemeteren jeg har fra BM nr. 1 :-) Etter spørsmålet fra Saltø 28 om hvilken navigator han skulle kjøpe (bor nord for Ålesund), ytret jeg ønske til BM om en ny test av de siste navigatorene, noe de lovet å se på... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
fokk Svart 9.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2005 Artikkelen er grei den, om man ser bort fra ordet nødnavigasjon som er brukt.(litt flisespikkeri dette) Hadde noen tatt fra meg papirkartet, passer,blyant, klokke og logg ved seilas over oceanet slik at jeg bare hadde kartplotteren igjen. Ja da hadde jeg følt meg nærmere ordet nødnavigasjon. Tror faktisk at sjøkartene er på god vei ut av mange fritidsbåter, dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 Tror faktisk at sjøkartene er på god vei ut av mange fritidsbåter, dessverre. Ja slik trenden er nå, men bare vent. Om noen år tenker det det blir "in" igjen å gjøre det på gamle måten. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 Hadde noen tatt fra meg papirkartet, passer,blyant, klokke og logg ved seilas over oceanet slik at jeg bare hadde kartplotteren igjen. Ja da hadde jeg følt meg nærmere ordet nødnavigasjon. Yep. Da er det nødnavigasjon. Gamlemåten er muligens ikke den enkleste, kan hende heller ikke den nøyaktigste, og i alle fall ikke den mest "brukervennlige"; men siden den kun går på hjerne-kraft er den i alle fall den tryggeste når alt annet faller ut. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
avsluttet Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 Den egentlige versjonen. The wherethefuckarewe tribe. "Where the fuck are we? Where the fuck are we?" Her er nødnavigasjon påkrevet. Mangler link til båt? Prøv å uttale stammenavnet fort mange ganger. where`d fokk arve= hvor er fokken Arve? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 (redigert) Godt forslag. Jeg antok at poenget var innenfor det engelske språk, da heter fokke foc'sle om jeg ikke husker feil (mulig at jeg gjør det, jeg er jo ikke av den edle sorten som driver og seiler rundt med splittflagg på hekken og kaster stein på motorbåter med hekksjø høyere enn 200 mm). Jeg har gnaget på dette mesteparten av dagen i dag. Hvis ikke Krapyl snart kommer med løsningen, må jeg av hensyn til egen mental helse vurdere å iverksette rettslige skritt for å få fremtvunget en forklaring. Redigert 9.November.2005 av Skipper_Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Tore_L Svart 11.November.2005 Del på Facebook Svart 11.November.2005 Ifølge kursplanen, kommer det flere deler i Nødnavigasjonen. Del 2: Bestikknavigasjon på havet. Med nødlogg og solkompass. Desember 2005. Del 3: Posisjonsbestemmelse med radiopeiling. Også med lommeradio. januar 2006. Del 4: astronavigasjon "light". Nødnavigasjon etter himmellegemer - for alle. Mars 2006. Jeg synes dette ser spennende ut. Forøvrig synes jeg det er dumt å hovere overfor dem som ikke er så gode i navigasjon. :nono: For dem er bruk av kart og kompass ikke vanlig - kun i et nødsfall. Tore. Sitér dette innlegget Link to post
fokk Svart 11.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2005 (redigert) Jeg synes dette ser spennende ut. Forøvrig synes jeg det er dumt å hovere overfor dem som ikke er så gode i navigasjon. :nono: For dem er bruk av kart og kompass ikke vanlig - kun i et nødsfall. Tore. Er vel ikke noen som hoverer,er det? Det som er dumt er å ta med seg familie og venner å begi seg ut på oceanet uten å kunne grunnleggende navigasjon. Ikke bare er det dumt men også uansvarlig.(litt avhengig hvor man seiler)Det er også dumt og gi inntrykk av at det grunnleggende er noe vi bruker i nød. Blir mye lettere å følge tenkebanen,dette skjer ikke meg, min teknikk svikter ikke så.........vi får se på dette med nødnavigering annen dag. For så å gli inn i kartplotterens/gps vidunderlige feilfrie verden. Det er bruk av ordet nødnavigering som er tåpelig ikke resten. Redigert 11.November.2005 av fokk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tore_L Svart 11.November.2005 Del på Facebook Svart 11.November.2005 Jeg er enig med deg (Fokk) i at "Det som er dumt er å ta med seg familie og venner å begi seg ut på oceanet uten å kunne grunnleggende navigasjon." Men det er jo det som er virkeligheten for mange. Flere og flere drar ut på sjøen uten å kunne det mest grunnleggende om navigasjon. De stoler bare på elektronikken. Men hvis den slutter å funke, er de i "nød". I hvert fall sett ut fra sin egen forståelse. Såvidt jeg forstår, er det det Båtmagasinet mener med Nødnavigasjon: "Når elektronikken svikter". "Hvis GPS'en faller ut, hva da?". Men artikkelen i det siste Båtmagasinet var jo bare den første av flere deler. Vet du f.eks. hvordan du skal kunne navigere hvis du mister både all elektronikk, kompasset og loggen? Jeg antar at du ville ha vært i nød da? Etter kursplanen ser det ut som det er det neste del skal handle om. Nødnavigasjon med nødlogg og solkompass. Tore Sitér dette innlegget Link to post
fokk Svart 11.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2005 (redigert) Jeg er enig med deg (Fokk) i at "Det som er dumt er å ta med seg familie og venner å begi seg ut på oceanet uten å kunne grunnleggende navigasjon." Men det er jo det som er virkeligheten for mange. Flere og flere drar ut på sjøen uten å kunne det mest grunnleggende om navigasjon. De stoler bare på elektronikken. Men hvis den slutter å funke, er de i "nød". I hvert fall sett ut fra sin egen forståelse. Såvidt jeg forstår, er det det Båtmagasinet mener med Nødnavigasjon: "Når elektronikken svikter". "Hvis GPS'en faller ut, hva da?". Men artikkelen i det siste Båtmagasinet var jo bare den første av flere deler. Vet du f.eks. hvordan du skal kunne navigere hvis du mister både all elektronikk, kompasset og loggen? Jeg antar at du ville ha vært i nød da? Etter kursplanen ser det ut som det er det neste del skal handle om. Nødnavigasjon med nødlogg og solkompass. Tore Nå har jeg vel noen tusen timer med nav. Har til dags dato ikke opplevd at alle klokkene har sviktet ei heller kompass(magnet) loggen har jeg opplevd falt ut. Har opplevd at elektronikken har sviktet flere ganger. Man kommer jo i en slags nød om kartet med bestikk, blyant parallelforskyver, passer blåser over bord og i tillegg svikter mag.kompass, klokke,logg og sekstant. Gps og karplotter er og blir hjelpemidler i navigasjonen, når disse svikter forsetter man sin tur med bestikk som selvfølgelig er oppdatert. Dette er ikke nødnavigasjon. Redigert 11.November.2005 av fokk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 11.November.2005 Del på Facebook Svart 11.November.2005 Og når dette skjer. Da går Nintendoen på trynet. Og, er man innaskjærs i trangt farvann så bør man ha fulgt med i kartet. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Bitteliten Svart 11.November.2005 Del på Facebook Svart 11.November.2005 Og, er man innaskjærs i trangt farvann så bør man ha fulgt med i kartet.Jeg vet ikke hvordan andre navigerer med plotter og kart. Vi hadde en 10 tommers kartplotter i Nidelven vår, og den ga veldig god oversikt og fungerte som primærhjelpemiddel ved navigering. Men jeg har alltid papirkart over samme strekning ved siden av. Ikke at jeg hele tiden følger med på papirkartet - men jeg kan enkelt finne ut på papirkartet hvor jeg er. Til dette bruket har jeg Kystatlaset som jeg synes er aldeles suverent med oversiktskart på ene siden og detaljkart på andre siden av et oppslag. I tillegg til kartplotteren har jeg også en liten e-trex GPS som nødhjel om jeg skulle trenge. Men det viktigste for meg er regelen jeg har for meg selv om alltid å ha papirkart oppslått på rett kart - selv om jeg bare skal en tur i farvann jeg er lommekjent i. For meg er det en ekstra trygghet. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 11.November.2005 Del på Facebook Svart 11.November.2005 Poenget mitt er at i kveld ville jeg ikke gått inn til Sandøsund sørfra rundt kl. 23:00 med GPS som prime nav, uansett hvor mange jeg har i båten. Det vil den være for dårlig til. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Gunga Din Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 På tal om Shetland o sekstanter................ kom o tenke på tråden "Nödnavigasjon" ett vinterprosjekt kansje?? en gammel CD o litt LEGO http://www.tecepe.com.br/nav/CDSextantProject.htm Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.