Baylars Startet 18.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 18.Mai.2021 Da er teakbordet i cockpit pusset og klar til å lakkes/oljes. Valgets kval hva jeg skal velge, olje eller lakk. Ser for meg olje er enkelt og hurtig, mens lakking blir mer omstendelig. Og vedlikehold innbiller jeg meg er enklere med olje om en noe oftere. Vil gjerne ha innspill for og i mot olje/lakk som vil hjelpe meg i valget. På forhånd takk for hjelpen! Sitér dette innlegget Link to post
89rrc Svart 18.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2021 Begge deler? Eg brukte jotun sin clipper serie med først olje og så lakk på cockpitbord og på teak rundt nedgang, har holdt fint. Sitér dette innlegget Link to post
Alias_Knagg Svart 18.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2021 Ingen sterk mening om det, men går du for lakk, så har jeg veldig sansen for Flugger sin grunnolje som "underlag". Tyntflytende som vann, og bare trekker inn og trekker inn. Jeg mistenker det må være noe nær ren alkyd-olje. Jeg lagde ny kryssfiner kjøl til VG jolla her i vinter, og jeg tror den trakk en liter! https://www.flugger.no/produkter/fl01wtcl/01-wood-tex-classic Jotun har sikkert noe tilsvarende, men jeg missliker hvordan de dominerer markedet i Norge. Sitér dette innlegget Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold Link to post
Lars H. Svart 18.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2021 Jeg har brukt Jotun Clipper I og II (olje og lakk) og har kun tatt denne jobben 2 -3 ganger på over 30 år, den siste gangen i år. Clipper II er utrolig slitesterk. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
El barco de Sol Svart 19.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2021 (redigert) Epifanes blank i flere strøk,så to strøk matt. Står ute med presenning om vinteren. Holdt 2år før jobben må gjøres på ny.Foto viser etter 2 strøk blank Redigert 19.Mai.2021 av Lykken1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Baylars Svart 20.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2021 Takk for tips! Bordet var flott! Tenker det blir Jotun Clipper denne gang. :) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2021 For å få et godt og langvarig resultat med Jotun Clipper har jeg først skrapt/pusset helt helt ned til rent treverk. Så har det blitt 4 - 5 lag med Clipper I olje vått i vått til full metting. Deretter flere strøk med Clipper II med lett pussing/sikling mellom strøkene. Denne metoden bruker jeg også på alt utvendig pynteteak også. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Baylars Svart 21.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2021 Lars H. skrev for 21 timer siden: For å få et godt og langvarig resultat med Jotun Clipper har jeg først skrapt/pusset helt helt ned til rent treverk. Så har det blitt 4 - 5 lag med Clipper I olje vått i vått til full metting. Deretter flere strøk med Clipper II med lett pussing/sikling mellom strøkene. Denne metoden bruker jeg også på alt utvendig pynteteak også. Takk for tipset! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.