Jump to content

Langt 30m fortøyning eller skjøte

Rookie_332

Recommended Posts

Fru Jacobsen skrev 41 minutter siden:

Spiller vel egentlig ingen rolle, 30 meter blir det jo uansett.

Men da har du ingen 10-metere så da ville nok jeg gått for 3x10 så sant du ikke har oppbevaringsplass til begge deler da

Ja tenkte gå for 3x10 da dette kan brukes til andre fortøyninger også da 1x30 begrenser bruken men ja kan ha begge deler men men , tenkte kanskje svakhet ved å skjøte var skjøtene men ....

Jeg har et ca40 meter tau i båten til spesielt bruk. Det har kommet til nytte som slepetau når jeg har vært så heldig å kunne hjelpe andre, til fortøyning i uthavner, og ikke minst den gangen det var vinterstorm og jeg ble tilkalt midt på natta til marinaen for å hjelpe med berging av båter og brygger. Kjekt å slippe å knyte tau når det står på  . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev for 7 timer siden:

Jeg har et ca40 meter tau i båten til spesielt bruk. Det har kommet til nytte som slepetau når jeg har vært så heldig å kunne hjelpe andre, til fortøyning i uthavner, og ikke minst den gangen det var vinterstorm og jeg ble tilkalt midt på natta til marinaen for å hjelpe med berging av båter og brygger. Kjekt å slippe å knyte tau når det står på  . .

Hmmm ? smart sleping etc ja da må det også bli 30 m ?? takk for info ?

Jeg har diverse 10 og 15 meters tau.  15 meter er fin lengde, for da kan jeg enkelt legge ut et tau på skrått fra akter og skrått mot land (Jeg ligger med baug inn.). Bruker det mye når jeg ligger alene for å redusere svell og redusere "jaging" av akterende ved vind,  samt rette opp båt etter skifte av vindretning. Det å er skjeldent jeg trenger lenger tau 

Alle mine lange tau, og også de tauene jeg bruker mot land,  har gummi rykkdempere. Reduserer stress på tau, båt og fortøyningsbolter. ?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Liker å ha tauene akkurat så korte at de akkurat ikke når fra pulleren framme og bak til propellen. Da gjør det ikke noe om man i et utsatt øyeblikk ikke får tampen ombord.

Hvis du har to med lik lengde er det enklere å lage en hanefot også hvis behovet dukker opp.

Ellers trives jeg med å ha et slepetau med litt lengde og løkke i begge ender klart i tilfelle jeg eller andre trenger slep.

Mons

Grand Banks jr skrev On 19.5.2021 at 7.20:

Jeg har diverse 10 og 15 meters tau.  15 meter er fin lengde, for da kan jeg enkelt legge ut et tau på skrått fra akter og skrått mot land (Jeg ligger med baug inn.). Bruker det mye når jeg ligger alene for å redusere svell og redusere "jaging" av akterende ved vind,  samt rette opp båt etter skifte av vindretning. Det å er skjeldent jeg trenger lenger tau 

Alle mine lange tau, og også de tauene jeg bruker mot land,  har gummi rykkdempere. Reduserer stress på tau, båt og fortøyningsbolter. ?

??

Krimart skrev On 19.5.2021 at 9.54:

Du bør vel ha begge deler? Et antall 10m. tau og et lengre. Gjerne 50m som kan brukes til ekstra varpeanker du ror ut med jolla, feste i brygge/fjellknaus etc. når det blåser opp.  Kostnaden og plassbehovet for et slikt tau er jo ikke all verden...  :smiley:

Jepp kjøpte 30m og har 6*10 m og div 6 og 4 m ??

mons skrev On 19.5.2021 at 10.11:

Liker å ha tauene akkurat så korte at de akkurat ikke når fra pulleren framme og bak til propellen. Da gjør det ikke noe om man i et utsatt øyeblikk ikke får tampen ombord.

Hvis du har to med lik lengde er det enklere å lage en hanefot også hvis behovet dukker opp.

Ellers trives jeg med å ha et slepetau med litt lengde og løkke i begge ender klart i tilfelle jeg eller andre trenger slep.

??

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...