Jump to content

DC-DC Lader ? Til et lite alarm backup batteri 12v

Nimbus1985

Recommended Posts

Hei, tar gjerne i mot tips på følgende :
Når båten ikke er koblet til landstrøm, så switcher alarm, sensorer og gsm-nett seg over til et lite 12v batteri på 20Ah, som er koblet opp uavhengig av start og forbruksbatterier.
Dette får lading via en simpel 230v 5Ah lader når vi er koblet på landstrøm. Men hva kan jeg bruke for å lade dette lille batteriet når motor er i drift?
Kan jeg koble inn en dc-dc lader fra forbruks? Kan jeg klare meg med bare en enkel diode løsning? 
Kan jeg bruke denne : https://www.batteributikken.com/products/victron-orion-tr2412-5-omformer  eller vil den ikke gi nok ladespenning?

Forbruk A( 220Ah)  og start B ( 220AH)  - banker lades med Victron Bluesmart 12/30, denne har dermed en ledig kanal/output,
men jeg tror ikke den leser Volten på batteribankene individuelt.. (?) 
Så siden A&B bank er 10ggr større enn alarm batt har jeg foreløpig ikke koblet denne laderen til alarm-batteriet i frykt for å koke dette..
Er det riktig tenkt?

Tips mottas svært gjerne, og med glede!
Stian

Det som er helt supert med DCDC lader er at den tar en varierende spenning inn (innen rimelighetens grenser) og omformer til et standardisert ladeprogram for den batteritypen den er innstilt for. Jeg har en 50A DCDC på 80A dynamo i bobilen. Direkte fra dynamoen KAN jeg da få 80A under gunstige forhold mens med DCDC VET jeg at jeg får 50A kontinuerlig helt til batteriene er fulle. 

En diode kan være en grei løsning men dynamoen bør da kompensere for de 0.7v du mister. Om bare det lille batteriet lades gjennom dioden er det nok en bedre løsning med et spenningsstyrt rele som kobler det lille batteriet sammen med de store så lenge de får lading. 

P. S. @Nimbus1985Den DCDC du linket til er 24v->12v om du ikke la merke til det men til den prisen hadde jeg ikke stusset på den løsningen. 

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Hei, takk for innspill. Det er jo et ganske lite batteri (20Ah) som bare trenger litt topping, hvis jeg er uten landstrøm i lengre periode. Spørs om ikke rele via tenning som Jens P nevner over her er den enkleste/rimeligste løsningen..
Med en DCDC lader kan jeg slenge på et lite solpanel, som kan tenkes er mer enn nok til å toppe batteriet kanskje?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...