Familiesnekke Startet 19.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 19.Mai.2021 Jeg skal i gang med å lime skrogtrekk i båten og har lest noen tråder her inne, og det som går igjen er: -rengjør overflaten, og få bort ujevnheter -bruk Casco Våtromslim -rull/mal dette på overflaten som skal ha trekk -la det tørke til det blir klebrig/nesten tørt -legg på trekk, og fordriv luftbobler -tørk bort søl med våt klut Det jeg savner er: -en video som viser teknikken -hva gjør man i/rundt inv/utv hjørner? -hvordan legge rundt små/store vinduer/ventiler? -hvordan legge på krumme flater? -hvordan legge over en «mindre forhøyning»? Sitér dette innlegget Link to post
oyster Svart 19.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2021 Jeg er på en måte i gang med det omvendte prosjektet, nemlig å fjerne gammelt skrogtrekk og kontaktlimet det er festet med. Men etterpå skal jeg også på med nytt, så del gjerne dine erfaringer. Hva slags trekk skal du montere? Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 19.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2021 Jeg skal lime på dette: https://www.maritim.no/skottbekledning-marine-3-dhas-1036-beige-5m Har du funnet noen videoer? Sitér dette innlegget Link to post
oyster Svart 19.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2021 Jeg har funnet en som legger armaflex. Jeg vurder også å gå for armaflex, og så legge et trekk utenpå der. Sail Life - New nav station part 2 (Armaflex insulation) - DIY sailboat restoration - YouTube Ellers er det her en som legger et belegg med skum på innsiden How to Install Foam Backed Headliner - YouTube Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 19.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2021 Takk:) Denne videoen viser hvordan man legger på en slett vegg. Han sier selv at kuttingen langs kanten ikke er så nøye på sitt prosjekt, fordi han skal skjule hjørnene med en form for hjørnelist. Han har også relativt rette vinkler og hjørner. Jeg er ute etter triksene for å få det pent i overganger, og på annet enn det som bare er en slett vegg?! Feks; hvordan legges trekket best i et inv. hjørne? Jeg ser ikke for meg at jeg klarer å få det pent, når vinkler og krumning er forskjellige på veggene; feks der skrog møter en «innevegg». Legger jeg overlapp? Kutter jeg «halvpent» inn mot hjørnet og legger en kil-fuge? Eller…? Kan jeg legge bare rett på en dobbeltkrum overflate, som i baugen; eller må jeg snitte opp trekket for å få det til å følge inntil, og ikke krølle seg? Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 23.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 Hei, har ikke hoppet i det ennå, men jeg har tatt et par bilder. Hvordan ville dere lagt skrogtrekk over/rundt disse detaljene? -Er skrogtrekket så fleksibelt at jeg bare kan legge det rett over, eller må jeg snitte det opp for at trekket ikke skal slippe underlaget? En litt større forhøyning nede i det venstre hjørnet: En mindre, men lang horisontal forhøyning, og et vindu (har ikke tenkt til å ta av rammen): Og; er det best å ta «sideveggene» først, og så «endeveggen», eller blir det penest å ta endeveggen først? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 23.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 (redigert) Her hadde jeg vurdert å bruke skrogisolasjon for å jevne ut underlaget (og fått isolasjonseffekten med på kjøpet). Skrogtrekk av typen «ekspandert skum» er forholdsvis fleksibelt, men blir det for mye strekk eller komprimering er min erfaring at det blir tendenser til å løsne etter en stund, i alle fall ved bruk av kontaktlim. Mulig det blir bedre med våtromslim. Bortsett fra at mønsteret vil bryte om du snitter opp litt og fyller i er nok det en mer varig løsning om du ikke fyller ut med isolasjonsmatter eller satser på å strekke trekket. Jeg synes det blir penest å ta skottet/endeveggen før skroget, da vil trekket på skroget visuelt flukte videre langs skroget, uavhengig av skottet. Redigert 23.Mai.2021 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.