Torsen67 Startet 19.Mai.2021 Del på Facebook Startet 19.Mai.2021 (redigert) Jeg kjøpte og fikk montert komplett utstyr i august 2019. Nå ser det ut til at det muligens er en liten lekkasje. Hvordan går jeg evt frem? Føler at saker og ting som har med garanti å gjøre er noe bransjen prøver å vri seg unna. Redigert 19.Mai.2021 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 19.Mai.2021 Del på Facebook Svart 19.Mai.2021 Hva slags thruster er dette (merke)? Lekkasje i tunnell/støping eller gjennom gjennomføringer/akselsystem/gear i thruster? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Mai.2021 Del på Facebook Svart 19.Mai.2021 Er det dette det som var 'mulig kondens'-tråden? Garanti er som regel to år. Reklamasjonsrett rundt 5 år. Den som kan alt om dette er naturligvis Båtadvokaten. Men først bør du vel finne ut hvor lekkasjen er. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 19.Mai.2021 Del på Facebook Svart 19.Mai.2021 Hulda har rett. Garanti er et "løfte" som produsent av utstyret og/ eller montør gir, og der er det ofte mye skrevet i liten skrift. Garantiansvar kan også en leverandør avtale seg unna. Reklamasjon er en rettighet som Loven gir deg. Mellom like parter (næringsdrivende til næringsdrivende, forbruker til forbruker) så er er det Kjøpsloven som kommer til anvendelse. Mellom ulike parter (næringsdrivende selger til forbruker) så er det Forbrukerkjøpsloven som gjelder. Forbrukerkjøpsloven gir minimum 2 års reklamasjonsrett, og i tilfeller der varen er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år så har du 5 års reklamasjonsrett. I noen tilfeller er dette nyansert, men i slike tilfeller er den ikke det. Denne loven er ufravikelig, så ingen næringsdrivende kan avtale seg bort fra den. Reklamasjonsrett slår inn dersom feilen / avviket det reklameres på har sitt opphav ved leveringstidspunkt. F.eks så vil ikke en skade du har påført tingene gi reklamasjonsrett, men hvis en lekkasje oppstår pga dårlig støping eller feil med en o-ring som hadde feil kvalitet så er du berettiget reklamasjon. En reklamasjon må også meldes innen rimelig tid. Den kan meldes muntlig, men bør meldes skriftlig. Du må også være tydelig i kommunikasjonen at du melder reklamasjon, eller at du reklamerer. "Innen rimelig tid" betyr at du bør melde reklamasjon så snart du er klar over problemet, og at det kan sannsynliggjøres at det skyldes noe som var en svakhet eller feil ved leveringstidspunktet. To do: 1) Finn ut hvor lekkasjen er og hva den skyldes. 2) Meld evt. reklamasjon skriftlig til den parten som skal dekke reklamasjonen. Tips: Har du god relasjon til den som gjorde jobben så ville jeg tatt det med dem, selv om det er feil med produktet. Har du ikke god relasjon med vedkommende så ville jeg gått rett på leverandør av utstyret dersom det er feil med utstyret. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart 19.Mai.2021 Del på Facebook Svart 19.Mai.2021 Generelt skal man reklamere til den som har levert varen/tjenesten. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 19.Mai.2021 Del på Facebook Svart 19.Mai.2021 Kanskje det er en hydraulisk thruster. Kan det være snakk om en liten oljelekkasje? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 20.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2021 (redigert) Hei. Det er Sleipner 4 hk baugpropell med 185mm tunell, som er kjøpt og montert av en og samme bedrift som driver med båt. Ja, det gjalt den tråden der jeg lurte på om det var kondens. Jeg har ikke rukket å se noe mer på det, men båten skal på vannet førstkommende fredag og da får jeg mer tid til å se på det. Om det kommer noe mer, om det er salt eller ferskvann og muligens olje. Hvilke farge har evt olja? Edit: Er en Sleipner SE60 / 185 tunnel. Redigert 20.Mai.2021 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Mai.2021 Del på Facebook Svart 20.Mai.2021 Blank. Vanlig hydraulikkolje SA32. Etter husken. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.Mai.2021 Del på Facebook Svart 20.Mai.2021 Nå har du vel stoffet godt rundt tunellen, så nå er den tett til garantien går ut , hvis det er der den svetter . Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Torsen67 Svart 20.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2021 Hulda skrev 44 minutter siden: Blank. Vanlig hydraulikkolje SA32. Etter husken. Huff, håpet det var farge på den Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 20.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2021 Roger jo skrev 3 minutter siden: Nå har du vel stoffet godt rundt tunellen, så nå er den tett til garantien går ut , hvis det er der den svetter . Nei, samme bunnstoff som i fjor. Kun flekket litt her og der, men ikke rundt tunellen. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 20.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2021 Sleipner skriver: Forseglet og livstidssmurt girhus Girhuset leveres ferdig fylt med olje av beste kvalitet som aldri skal skiftes eller etterfylles. Akseltetningen er en høykvalitets aksialtetning som Side-Power er alene om å bruke i thrustere. Dette sikrer problemfri drift og usedvanlig lang levetid. Mekanisk tetning med overflater av keramikk og karbon for lang levetid og vanntetthet. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 20.Mai.2021 Del på Facebook Svart 20.Mai.2021 Hva er bakgrunnen for at du mistenker lekkasje fra thrusteren? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Mai.2021 Del på Facebook Svart 20.Mai.2021 De 'nyere' typene er engangssmurte. Huldas gamle har hydraulikkolje. Så hvis du har engangssmurt, er det ikke olje du har nedi bånn. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 21.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2021 Chiefengineer skrev for 21 timer siden: Hva er bakgrunnen for at du mistenker lekkasje fra thrusteren? Vann eller noe lignende nedi der. Skal hente båten i ettermiddag, så får vi se hva det er. Men er det vann, så frykter jeg at det kan være lekkasje ett eller annet sted. Enten i tunellen er i der thruster er montert. Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 21.Mai.2021 Del på Facebook Svart 21.Mai.2021 Er jo utrolig enkelt å finne ut om det er vann eller olje, putt fungere nedi, og putt den i munnen etterpå, smaker det vann er det vann smaker det saltvann, så er det saltvann, smaker det ingen av de to så er det olje. (hvis ikke du har sølt en bayer nedi der, da smaker det øl) På de småthrustetene fra sleipner vi monterer på jobb med ca 500mm i diameter på tunnellen bruker vi gear olje 80w90. Noen thruster fyller vi med en spesiell olje som blander seg med vann. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.