Jump to content

Edit History

Kjellg

Kjellg

Mouche skrev for 1 time siden:

@Kjellg - du skrev vel at det ser ut du tror at du betaler porto, men er du sikker for i så fall vil vel det fremkomme ved bestilling og betaling?

Ja, eller jeg vet. Jeg handler primært på AliExpress og av og til på Ebay når jeg ikke finner det på Ali. Siste årene har jeg vel importert rundt 350 sendinger i året. Tidligere så kunne man som oftest se at tingene har hatt fri frakt, men det er blitt mer og mer borte. Nå skal jeg ikke påstå det, men mener å ha vært borti at den verdensomspennende postavtalen som U land har hatt (kina ble opprinnelig definert som et U land) har vært reforhandlet siste par tre år og mener den var ferdig forhandlet i fjor. Og joda, det framkommer ved bestilling men ser oftere og oftere at du må betale litt for frakten. Sagt med andre ord så er fri frakt blitt litt mindre aktuelt etter den nye avtalen kom. Posten tapte tidligere penger på det og gjør det kanskje fortsatt, men frakten er blitt en litt større bit av regninga nå for tiden en for bare 1 år siden. De «gratis frakt» eller de helt billige fraktmetodene er faktisk blitt tregere i tid. Fri frakt ser man i dag ofte tar rundt 75 dager mot tidligere 50 dager. Selv så pleier jeg i dag å legge på noen kroner og velge ePacket eller «AliExpress Standard Shipping». Det tar som oftest 30-40 dager, men har sett det helt nede rundt 20 dager. Men jeg skjønner samtidig at de måtte gjøre noe for netthandelen har jo eksplodert de siste årene. Men samtidig så er det blitt mindre differanse mellom Ali og det du finner i Norge etter at MVA tilkom. Mye er fortsatt billigere i Kina, mens noe er faktisk dyrere. Men da snakker jeg om kvalitetsvarer og ikke rælet. Har i flere år kjøpt ladere og kabler fra en produsent som heter Anker. Det er virkelig kvalitetsvarer men koster nesten like mye, eller like mye som i Norge nå i dag, men utvalget er større i Kina. Apple har forresten begynt å selge ladere fra Anker nå. 

Kjellg

Kjellg

Mouche skrev for 1 time siden:

@Kjellg - du skrev vel at det ser ut du tror at du betaler porto, men er du sikker for i så fall vil vel det fremkomme ved bestilling og betaling?

Ja, eller jeg vet. Jeg handler primært på AliExpress og av og til på Ebay når jeg ikke finner det på Ali. Siste årene har jeg vel importert rundt 350 sendinger i året. Tidligere så kunne man som oftest se at tingene har har fri frakt, men det er blitt mer og mer borte. Nå skal jeg ikke påstå det, men mener å ha vært borti at den verdensomspennende postavtalen som U land har hatt (kina ble opprinnelig definert som et U land) har vært reforhandlet siste par tre år og mener den var ferdig forhandlet i fjor. Og joda, det framkommer ved bestilling men ser oftere og oftere at du må betale litt for frakten. Sagt med andre ord så er fri frakt blitt litt mindre aktuelt etter den nye avtalen kom. Posten tapte tidligere penger på det og gjør det kanskje fortsatt, men frakten er blitt en litt større bit av regninga nå for tiden en for bare 1 år siden. De «gratis frakt» eller de helt billige fraktmetodene er faktisk blitt tregere i tid. Fri frakt ser man i dag ofte tar rundt 75 dager mot tidligere 50 dager. Selv så pleier jeg i dag å legge på noen kroner og velge ePacket eller «AliExpress Standard Shipping». Det tar som oftest 30-40 dager, men har sett det helt nede rundt 20 dager. Men jeg skjønner samtidig at de måtte gjøre noe for netthandelen har jo eksplodert de siste årene. Men samtidig så er det blitt mindre differanse mellom Ali og det du finner i Norge etter at MVA tilkom. Mye er fortsatt billigere i Kina, mens noe er faktisk dyrere. Men da snakker jeg om kvalitetsvarer og ikke rælet. Har i flere år kjøpt ladere og kabler fra en produsent som heter Anker. Det er virkelig kvalitetsvarer men koster nesten like mye, eller like mye som i Norge nå i dag, men utvalget er større i Kina. Apple har forresten begynt å selge ladere fra Anker nå. 

Kjellg

Kjellg

Mouche skrev 1 time siden:

Ja, eller jeg vet. Jeg handler primært på AliExpress og av og til på Ebay når jeg ikke finner det på Ali. Siste årene har jeg vel importert rundt 300 sendinger i året. Tidligere så kunne man som oftest se at tingene har har fri frakt, men det er blitt mer og mer borte. Nå skal jeg ikke påstå det, men mener å ha vært borti at den verdensomspennende postavtalen som U land har hatt (kina ble opprinnelig definert som et U land) har vært reforhandlet siste par tre år og mener den var ferdig forhandlet i fjor. Og joda, det framkommer ved bestilling men ser oftere og oftere at du må betale litt for frakten. Sagt med andre ord så er fri frakt blitt litt mindre aktuelt etter den nye avtalen kom. Posten tapte tidligere penger på det og gjør det kanskje fortsatt, men frakten er blitt en litt større bit av regninga nå for tiden en for bare 1 år siden. De «gratis frakt» eller de helt billige fraktmetodene er faktisk blitt tregere i tid. Fri frakt ser man i dag ofte tar rundt 75 dager mot tidligere 50 dager. Selv så pleier jeg i dag å legge på noen kroner og velge ePacket eller «AliExpress Standard Shipping». Det tar som oftest 30-40 dager, men har sett det helt nede rundt 20 dager. Men jeg skjønner samtidig at de måtte gjøre noe for netthandelen har jo eksplodert de siste årene. Men samtidig så er det blitt mindre differanse mellom Ali og det du finner i Norge etter at MVA tilkom. Mye er fortsatt billigere i Kina, mens noe er faktisk dyrere. Men da snakker jeg om kvalitetsvarer og ikke rælet. Har i flere år kjøpt ladere og kabler fra en produsent som heter Anker. Det er virkelig kvalitetsvarer men koster nesten like mye, eller like mye som i Norge nå i dag, men utvalget er større i Kina. Apple har forresten begynt å selge ladere fra Anker nå. 

• Create New...