Jump to content

Blink, lykt og Fyr

avsluttet

Recommended Posts

Siden kom noen interresante tråder om sjøkart og draft, ord, uttrykk og andre spissfindigheter etc.

Er det noen her som skiller mellom blink, lykt og fyr? Eller bruker dere "fyr" til alle lyssignaler på sjøen. Har inntrykk at det er forsjellig praksis her. Jeg vet at alt kan kalles fyr, men har selv brukt "lykt" på små fyrlykter med sektorer, og "blink" på sjømerker med blink.

Fra tiden jeg jobbet i Kystverket, så kalte vi "Blink", det var blinkende merke, UTEN sektorer.

"Lykt" var Malmlykter,plastlykter, MED sektorer.

"Fyr" var fyrstasjoner. Husk fyrstasjoner kan også ha "Bi fyr" dvs. blinkende lykter med sektorer, i tillegg til blankt fyr, men det er ennå ett FYR.

Men om dette kun er lokale uttrykk, vet jeg ikke. Det var nu det vi kalte de, i Kystverkets 5 Distrikt.

Fra tiden jeg jobbet i Kystverket, så kalte vi "Blink", det var blinkende merke, UTEN sektorer.

"Lykt" var Malmlykter,plastlykter, MED sektorer.

"Fyr" var fyrstasjoner. Husk fyrstasjoner kan også ha "Bi fyr" dvs. blinkende lykter med sektorer, i tillegg til blankt fyr, men det er ennå ett FYR.

Men om dette kun er lokale uttrykk, vet jeg ikke. Det var nu det vi kalte de, i Kystverkets 5 Distrikt.

Hei.

Dette er og den betegnelse som blir brukt på Vestlandet.

Steinar

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...