Jump to content

Omdøping av båt

Knobben

Recommended Posts

Jeg er litt overrasket over hvor mange som omdøper båtens navn etter kjøp. Delvis så forstår jeg den litt «barnlige» innstillingen som kan oppstå når familien har kjøpt båt, og båten skal på en måte adopteres inn i en families identitet. 
Men å ferdes på havet vil alltid være preget av et dypt alvor pga av de brutale kreftene som så fort kan gjøre en drøm om til et mareritt. I dag har vi avansert teknologi, nøyaktige værmeldinger og det tar oss på mange måter mye lengre vekk fra realitetene som våre forfedre kjente mer fysisk på kroppen. 

Hva tenker folk om utviklingen hvor «respekten» for en del av tradisjonene og overtroen i større og større grad forsvinner fordi man lener seg mer og mer mot moderne teknologi? Det er jo ikke noe fasit svar på dette, men det hadde vært interessant å høre hva folk tenker om dette. Newton sa at vi står alle på skuldrene til kjemper. Er det en reell fare for at gammel elementær kunnskap rett og slett kan bli glemt pga moderne komfort og bekvemmeligheter?

Jeg har seilt over Stillehavet med ryggsekk ombord, har hatt daglige samtaler om hest («nå ville det smakt godt med hestepølse», «kanskje denne triste risottoen kunne vært piffet opp med litt hestebiff?»), og papirkart har jeg kun brukt til å lage pakninger. Sekstanter er fascinerende greier, de har jeg lest om. Hvor skal dette ende?

Tja kan da ikke se det minste feil i å gi en fritidsbåt nytt navn når en kjøper brukt båt.

Tante Olga er sikkert et fint navn for noen. Men nok lite sjans for neste eier vil synes noe om dette navnet. så faktisk helt logisk i min verden å bytte navn.

I gamle dager var det hest å kjerre når en skulle ut å kjører. I dag er det bensin/diesel/strøm npr du skal ut å kjører. Samt bilene snart kan kjøre å finne veien sjøl. Så hvorfor skal ikke samme utvikling komme på sjøen?

Om noen ikke liker det, får så være deres problem. Vi har jo også folk som mener Hest å Kjerre er veien å gå igjen hehe

Men jeg ser personlig ikke noen grunn for å måtte styre med masse papir kart, når gps/kartplotter er oppfunnet. så disse er en utgått ting for meg. Har rotet nok med disse på fiskebåter i ungdommen.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Jeg har vokst opp med at båtnavnet følger familien. Vi hadde "Joy Sea ", og båt nr 2 ble "Joy Sea 2" etc.

De tradisjonene du nevner kjenner jeg ikke til engang. Visste ikke at navn skulle følge båten. Aner ikke hvilken elementær kunnskap du sikter til blir borte. Er det å lese vær, strøm og vind, eller er det andre ting du tenker på?

For øvrig er det nok slik at de aller aller fleste som eier båt i Norge ikke vet hvordan de navigerer eller fører båt i skikkelig uvær, og jeg har ikke selv egentlig god kunnskap om det. Det er begrenset antall ganger jeg har måtte gå ut i uvær eller bli overrasket over et. Når jeg ser uvær komme så finner jeg fort en trygg plass i uthavn eller hjemmehavn. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Nå var det vel ikke Newton som sa "vi står alle på skuldrene til kjemper". Eller, det er jo godt mulig han også uttrykte de ordene, men han var mange hundre år for sent ute til å ta æren for uttrykket. Når det er sagt står enhver fritt til å avvise ny teknologi. Men jeg for min del bruker mer enn gjerne GPS. Det å benytte moderne hjelpemidler innebærer ikke nødvendigvis at man fornekter grunnlaget som ligger bak.

Båter og damer bytter navn når de bytter eier. Slik har det alltid vært der jeg kommer fra :-)

Knobben skrev 1 time siden:

Hva tenker folk om utviklingen hvor «respekten» for en del av tradisjonene og overtroen i større og større grad forsvinner fordi man lener seg mer og mer mot moderne teknologi?

-“Respekten» for havet forsvinner ikke nødvendigvis med tradisjoner og overtro

-«Tradisjoner» er aldri stasjonære, men i konstant utvikling

-«Overtro»... vel, tro kan jeg ha respekt for, men overtro? Det ligger vel litt i ordet..

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Ser over tro biten og tradisjon. Jeg byttet ikke navn på ene båten min. Den har nå to ganger bestemt seg for at den var ubåt i sitt forrige liv. Tok seg en dukkert for andre gang. Ene båten min kalte jeg opp etter min bestemor, den sank rett etter min bestemor døde... (Blir reparert nå). De jeg valgte å skifte navn på har jeg ikke hatt noen problemer med. Så min overtro sier meg at jeg bytter navn på båtene mine her etter. Vil også være forsiktig med å oppkalle båter etter gamle mennesker. :saint:

X10an skrev for 10 timer siden:

Båter og damer bytter navn når de bytter eier. Slik har det alltid vært der jeg kommer fra :-)

:giggle:

Har ikke byttet på hverken båten eller madammen. 

For båten sin del, kommer det litt an på navnet, og historien bak. Og om man har et sterkt ønske om navn selv. 

Ville ikke beholdt navn med tall bak, som blir gjenbrukt av forrige eier. 

Gjelder både båt og damer.... :rolleyes:

Redigert av Gullfisk (see edit history)

X10an skrev for 10 timer siden:

Sant nok...???

Bytte navn på båt ved eierskifte, er vel ganske så vanlig...

Mange båtnavn er jo ofte relatert til familieforhold, noe som ikke nødvendigvis passer til neste eier...

Å bytte navn på båt ved eierskifte er vel veldig normalt å gjøre? Det skjer sikkert i minst 99,8% av tilfellene også i kommersiell skipsfart. Det er heller ikke helt unormalt å skifte navn på båt når et rederi skal gå inn i en lenger chart med en ny kunde, men det er fortsatt samme rederi og samme mannskap som driver båten. 

Det finnes mange teite navn på båter. Skulle bare mangle at man overtar alt sånt vås helt ukritisk. Men tresnekka Tora fikk beholde navnet sitt, med gullbokstaver.

Ellers er det ofte stratgisk å oppkalle båten etter kona. Derfor har jeg også MY SAOWANEE :rolleyes:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Gullfisk skrev for 5 timer siden:

Ville ikke beholdt navn med tall bak, som blir gjenbrukt av forrige eier. 

Må vel innrømme at jeg har hatt både Helene I, Helene II og Helene III. Dette ble selvsagt navnene de (to siste) ble omtalt med i samtlige sammenhenger der de ikke selv var tilstede. Ingen av disse var båter.

Den nåværende ble (heldigvis?) tildelt et annet navn av produsenten :-) 

Redigert av X10an (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...