lomtobby Startet 19.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 19.Mai.2021 Hei supre forum! Mann (38) med kone og to små barn tilhørende på Østlandet på båtjakt. Vi har hatt kun hode erfaringer med å være med venner og familie på båttur og ungene våre har kost seg stort. Blir dette en suksess for oss på egenhånd, så blir ferieplanene lett å spikre i mange år fremover ? Jeg har lang jobberfaring som ingeniør innen automasjon og dynamisk posisjonering i den industrielle biten av den maritime verden, men har aldri eid en båt selv. Nå har vi blitt enige om at "i år skjer det! Vi kjøper båt!" ? Etter ufattelig mange timer på dette forumet, finn, YouTube og diskusjoner med båtentusiaster blant kolleger, venner og familie, så er siktet stilt inn på noe snekkete/cabincruiser'ish på rundt 27 fot med AC. Vi sikter oss inn på noe saktegående, velutstyrt, ivaretatt og romslig Føler meg som er sertifisert yanmar-mekaniker etter lange kvelder med YouTube-skruing på skjermen og en halvliter i handa ? Utrolig lett og behagelig å oppsøke informasjon i det digitale samfunnet vi lever i. Hatten av for de som fant ut ting selv for 30-40 år siden ? Akkurat nå så kikker vi på flere aktuelle båter her på Østlandet, men det er noen som har pekt seg ut som foreløpige favoritter: Saga 27 AC og Sollux 27. Litt avhenting av utstyrsnivå og tilstand selvfølgelig, men jeg føler at vi hadde blitt fornøyd med hvilken som helst av de to. Hva ville du valgt hvis utstyrsnivå og tilstand var ca likt på en Sollux og Saga til 150k +/-? Skal prøve å holde denne tråden levende med valgene som tas under veis og hvilke problemer og løsninger som eventuelt dukker opp. Slike tråder har vært til stor hjelp for oss når vi har navigert oss rundt i en ukjent jungel av båtmerker og utstyr. Håper min tråd kan hjelpe eventuelt andre debutanter på sporet etter hvert som vi hår opp vårt! Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 19.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2021 Av de to båtene du nevner her ville jeg ha holdt en liten knapp på Saga 27 AC. Men det er kun mine personlige preferanser. En annen båt jeg liker godt er Scand 25 classic. Litt mindre enn de du ser på. Men fine familie båter. Gjerne litt billigere også. Rundt 100k er realistisk pris. Personlig så er det to innenbords motorer som gjelder for meg. Yanmar og Perkins. Begge er enkle og greie motorer å ha med å gjøre. Erfarings messig så er dette motorer med lite feil. Stort sett bare vanlig service på disse, uten for mange bekymringer. Velkommen til båtplassen og båt livet. Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 20.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2021 Hvis du ønsker andre alternativer enn de to, så ville jeg sett på: Nidelv 26 Summer Family Og hvis du kan gå litt opp i størrelse, så vil du få litt større plass, ikke minst akterkabinen, som gjør at dere vil trives bedre. Også litt større fart gir mange flere spennende steder innen rekkevidde. Nidelv 28 Tresfjord 29 Viktigst er å finne en båt som har relativt ny og godt vedlikeholdt motor. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 20.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2021 Sjekk også ut: Neptim 8000 Comet 26/29/31 Halco 29/31 Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 20.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2021 Indy skrev for 2 timer siden: Og hvis du kan gå litt opp i størrelse, så vil du få litt større plass, ikke minst akterkabinen, som gjør at dere vil trives bedre. Også litt større fart gir mange flere spennende steder innen rekkevidde. Nidelv 28 Tresfjord 29 Viktigst er å finne en båt som har relativt ny og godt vedlikeholdt motor. Enig. Tresfjord 29 er en av mine absolutte yndlingsbåter. Gode løsninger og bunnsolid. Sitér dette innlegget Link to post
lomtobby Svart 20.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2021 Hei igjen! Artig med så mange svar :D Vi har fulgt med på i det vide og det brede i lange stunder nå. Både Tresfjord og Nidelv 26 har stått lenge på overvåkningslista, men føler i allefall at sistnevnte kanskje er litt unaturlig høyt priset? Til og med vært på besiktigelse ved et par anledninger på diverse større båtplasser for å se litt på de fysiske dimensjonene på disse skutene. Som fersk kaptein, så er jeg litt skeptisk til å gape over for mye med en gang. Føler 27 fot er så vidt innafor. Blir dette noe vi sluker rått, så er det ikke verre enn å kjøre en selvpåført 3-fotssjuke om noen år og oppgradere :) I dag har jeg studert disse annonsene nøye: 1: Saga 27 AC 1985 - 155k 2: Saga 27 AC 1987 - 150k (baugprop) 3: Sollux 27 AC 1985 - 120k Noen som har lyst til å sortere den lista der etter "løp og kjøp"-faktor? Pris kan man selvfølgelig forhandle litt på, så det spiller ikke så stor rolle for øyeblikket. Alle de båtene har sine helt egne plusser og minuser, men baugpropell trekker veldig opp for meg :) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2021 Den første Saga'n var da utrolig lekker og velutstyrt, men prisen var stiv! Selv har jeg en Saga 27 1986 mod. som jeg har hatt fra 1987 og som jeg aldri kommer til å bytte ut. Lars H Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
cosmic Svart 20.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2021 Da det blir en god del sitting i båten om kveldene,er det min mening at Nidelv 26 har en mye greiere uteplass enn Saga. Her kan man dandere seg med et teppe og ha litt utsikt. Vet ikke om noen som går og setter seg nede i salongene på disse båtene. De blir stort sett brukt til sovelugarer. Ellers bør teknisk stand generellt veie ganske tungt. Alt er dyrt å reparere/fornye. Sitér dette innlegget Link to post
lomtobby Svart 20.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2021 Helt enig. Nidelv 26 er en fantastisk fin båt. Noe et tørkt marked og skyhøye priser også gjenspeiler. Hvem veit? Kanskje Nidelv 28 er der listen legges hvis vi en gang i fremtiden tenker på å oppgradere? Sitér dette innlegget Link to post
lomtobby Svart 20.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2021 Lars H. skrev for 1 time siden: Den første Saga'n var da utrolig lekker og velutstyrt, men prisen var stiv! Selv har jeg en Saga 27 1986 mod. som jeg har hatt fra 1987 og som jeg aldri kommer til å bytte ut. Lars H Helt enig! Hvor mener du prisen på noe sånt bør ligge? Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 20.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2021 Tresfjord er bunn solide båter som tåler en trøkk. Begynner å bli noen år, men tåler alderen godt! Mange av disse på finn.no nå ! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2021 lomtobby skrev 59 minutter siden: Helt enig! Hvor mener du prisen på noe sånt bør ligge? Det har jeg ingen formening om, følger ikke særlig med på prisene i Norge. Dette er prisnivået i Danmark i danske kroner. Der ligger prisene rundt 150% over de norske, så mange dansker handler Saga 27 i Norge. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ida Marie III Svart 20.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2021 lomtobby skrev 1 time siden: Helt enig! Hvor mener du prisen på noe sånt bør ligge? Det er jo ikke " normal " priser i år... Eg har sett både Saga 27, og Viksund 27 gå for drøyt 25.000 i havnen her hos oss...men det kan du nok glemme i disse tider... Sitér dette innlegget Link to post
Golden Gate 37 Svart 20.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2021 For min del var et par ting viktig når jeg kjøpte båt i den størrelsen. Først at toalett ikke befant seg inne i en av cabinene! Utrolig sjenerende å få bedøk av gjestene om natta... Dernest at byssa også var ute. For min del landet jeg på Marex 770 Holiday. Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
Torsen67 Svart 21.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2021 Sollux 27 er fine båter. Her sitter du også ganske høyt, noe jeg likte med min Sollux 24. Du har god oversikt. Dette skroget tåler også mye større motor enn 55 hk, da skroget nok lett klarer 15 knop. Saga 27 er også en fin båt, men syns den fort blir litt gammeldags. Mener den også er ganske smal til 27 fot å være. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2021 Gammeldags? Jeg ville heller sagt at Saga 27 er en båt med klassiske linjer i motsetning til dagens båter som ser ut som designjoggesko! Her et bilde av båten vår tatt igår i Oscarsborg gjestehavn. Og ja, båten er smal, kun 2,75m. For egen del blir det billigere i hjemmehavnen med en pris på kr.3365,- pr. breddemeter. Skulle altså båten vært en halvmeter breiere hadde det kostet meg kr.1682,- mer. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Nero II Svart 21.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2021 En av de rommeligste snekken som er laget, er vel Kragerø 26. Risør 27 er også flotte hyttesnekker. Jeg er enig med Torsen67 i at Saga 27 er litt smale. Ellers synes jeg nok at du tar sikte på å passere deg i øvre prisskijkt for ei snekke fra 80-tallet. Men det kommer vel an på utstyr oghvor mye du vil gjøre selv. Skal du kjøpe før fellesferien så koster det. Handle båt om høsten, det var regelen før - og da får du tid til å mekke den til etter din smak i løpet av vinteren. Uansett så ønsker jeg deg lykke tilmed båtjakten! Sitér dette innlegget Link to post
Sjøstein Svart 21.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2021 Etter 30 år med seilbåt har jeg fått mer og mer lyst på snekke. For å teste ut snekkelivet har jeg leid meg en Saga 27 i noen uker. Etter to helger ombord kan jeg bare konstanterer at jeg koser meg glugg ihjel. Vil tro Sollux er en like bra båt, men jeg klarer ikke å venne meg til det kantete overbygget. Sagaen er klassisk vakker, trivelig og enkel å håndtere. Vi har vært to og tre voksne på tur og det funker helt flott. Men den er ikke veldig romslig og toalettet er trangt. Likevel står den øverst på ønskelista for meg. Har fulgt med litt på prisene de siste par årene. For ett og to år siden kunne du få en bra Saga 27 fra midten av 80-tallet med Yanmar for 100-120.000,-. Nå har de fått koronatillegg og ligger rundt 150. En av fordelene med Sagaen er at den ikke har masse billig plywood i cocpit. Enkelte snekker med mye tynt treverk ser temmelig slitne ut her, Sagaen har mer plast og er derfor enklere å holde pen. Og så er den produsert i vanvittig mange eksemplarer så det finnes mye å velge i på bruktmarkedet. Lykke til med båtkjøp, håper du forteller hva du lander på. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøstein Svart 23.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 Dukket opp noe som ser ut som er grei Saga med ny motor til OK pris nå: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=219530711 Og hvis du vil prøve ut snekkelivet så er det en kar i Fredrikstad som har to Saga 27 til utleie. Jeg leide den ene noen uker og det fungerte fint. Trivdes så godt med Sagaen at nå har jeg nettopp vært og kjøpt min egen! Her finner du utleiebåtene: https://www.finn.no/boat/rent/ad.html?finnkode=95164787 Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 23.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 (redigert) Saga 27 er klassiske og fine båter. Kjekt med 2 salonger. Ofte kvalitetsmaskiner fra Yanmar. De nyere er enda litt finere (ikke for å fornærme Lars), synes jeg med bla «helstøpt» bad. 1994-modell Sikkert mulig å forhandle ned på pris. Mye båt for pengene! Redigert 23.Mai.2021 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Sjøstein Svart 23.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 Bergen dørk skrev for 2 timer siden: Saga 27 er klassiske og fine båter. Kjekt med 2 salonger. Ofte kvalitetsmaskiner fra Yanmar. De nyere er enda litt finere (ikke for å fornærme Lars), synes jeg med bla «helstøpt» bad. 1994-modell Sikkert mulig å forhandle ned på pris. Mye båt for pengene! Hyggelig at du trekker frem denne, for den har jeg kjøpt i dag! Fikk den littegrann ned i pris. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 23.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 Da må jeg bare få gratulere med ny fin båt! Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Sjøstein Svart 23.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 Tusen takk. Snekkeeier etter 30 år og 5 seilbåter. Skal bli deilig å roe ned båtlivet litt. Sitér dette innlegget Link to post
lomtobby Svart 24.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2021 Stille fra meg de siste dagene, men det kommer en større oppdatering om ikke lenge ? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 24.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2021 Minner meg litt om de som forsøker å snakke opp aksjer på børsen. ? Regner da med at det er en viktig kontrakt eller avtale som inngås og at båtlivet dermed vil få en sterk opplevd verdistigning. Vi venter i spenning, som elektrikerne sier. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.