Jump to content

Erfaringer med denne varmeviften for båt (opplag) ??

olpi

Recommended Posts

Jeg har brukt denne i to år nå. Siden ovnen ikke er termostatstyrt, men skal regulere effekten på elementet selv i forhold til temeraturen og du bare kan justere hastigheten på viften måtte jeg koble den i serie med en termostat fra Clas Olson.

Av og til settes termostaten på 5 grader for å unngå frost når jeg ikke er i båten. Av og til står den på 18 grader når webastoen ikke greier å holde 20 grader pga at det er kaldere enn minus 10 ute. Av og til på vår/sommer/høst står den på 20 grader når webastoen får hvile seg litt.

Blir det 20 minus ute holder det akkurat med 3,5 kW webasto, 1,5 kW vifteovn og 800 watt panelovn.

Kaldere har ikke jeg prøvd så langt, men det blir nye muligheter denne vinteren. Får prøve å benytte sirkulasjonspumpen på varmtvannskjølesløyfa og dwfrosteren uten at motoren går kanskje? Ingen problem å bo i båt i Norge!

Redigert av FDI (see edit history)

for jeg kjenner til 2 stk som tok fyr for ca 2 år siden.

Kjenner til, eller har hørt fra en som har hørt fra en som har hørt........

Hva skjedde med disse ? Hvorfor tok de fyr ? Hva tok fyr ?

Har selv brukt denne ovnen i mange år nå, både kontinuerlig om vinteren, og på kalde kvelder og netter ellers i sesongen som er fra 1/1 - 31/12.

Joda Suzuki, husker godt denne tråden.

Men det kom aldri noen konklusjon fra bbergs på hva som egentlig hadde skjedd med denne ovnen.

At selve vifta /lageret går til hel..... er vel ikke det største problemet ?

Ovnen er keramisk, med sikring både for velting og overheting.

Hadde derfor vært greit med noe konkret her, og ikke bare synsing om brannfare.

Hadde disse ovnen vært så farlige og skapt mange branner eller tatt fyr, så hadde de nok ikke blitt solgt lenger for dette formålet i båt.

Så hvis noen har noe konkrete facts i saken hadde det vært greit.

I mellom tiden står den trygt og varmer min lille skute, som den nå har gjort i flere år, og holder verdier til et par mill tørre og fine uten den minste bekymring fra min side. :blush:

Ps, tipper den har et timeantall som langt overstiger motoren i båten, så drifts sikkerheten til ovnen har vært topp den.

Jeg satser heller på en frostvakt. Trenger jeg mere varme bruker jeg en varmeovn som er godkjent brukt i bil, hvor varmeelementet er innbakt i aluminium sammen med temperatursikringen. Disse ovnene leveres av forskjellige fabrikker. Koster litt mere, men er trygge. Har hatt en av disse stående i mange år, tilslutt stoppet vifta. Når jeg kom i båten var ovnen skrudd av, og alt hadde fungert iht intensjonen.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Det var meningen med at jeg staret tråden.

Etterlyser også facts om akkurat denne viften, og hva som skjedde hvis det har skjedd noe med en slik da.

Andre løsninger finnes, og de vet jeg om. Siden jeg helst vi ha en vifte for å få sirkulasjon, er det den eneste jeg har sett som er godkjent for båt/båtopplag.

Andre løsninger finnes, og de vet jeg om. Siden jeg helst vi ha en vifte for å få sirkulasjon, er det den eneste jeg har sett som er godkjent for båt/båtopplag.

Bruker selv en liten termostatstyrt godkjent veggovn, og lager sirkulasjon med en datavifte som suger luft ut av båten gjennom en slange. Funker helt fint og ser dette på luftfuktigheten i båten. Ligger på 50-60% med 98% utvendig

Bruker selv en liten termostatstyrt godkjent veggovn, og lager sirkulasjon med en datavifte som suger luft ut av båten gjennom en slange. Funker helt fint og ser dette på luftfuktigheten i båten. Ligger på 50-60% med 98% utvendig

Er dataviften godkjent da :lol::wink:

( bare til Amarosa: har flyttet pumpen til varmer bak ved tanken etter rådføring med ekspertisen. Det var viktigere at det var kort vei på sugesiden enn at slangen ut fra pumpen gikk i en kontinuelig stigning. Får litt annet/motsatt inntrykk når man leser instruksjonveiledning. Jeg har alltid vært nøye med det).

Har maken ovn og den fungerer helt utmerket. For å spare strøm står den på økonomi og da trekker den ensten ikke strøm, har temeraturen satt på det laveste og det holder i massevis når det gjelder å holde temperaturen inne i båten over frysepunktet. Har i tillegg en lyspære i motorrommet og en i rommet hvor ferskvannstanken er.

Mvh

Charente

Redigert av Charente (see edit history)

Det skjer nok også med Thermal 2000. At vifta ryker skal ikke være noe problem.

Den har keramisk element som kupe' varmere for bil, men er vel litt dyrere enn de fleste kupe' varmere.

Jeg har også en sånn, og kjøpte den fordi elementet var "kjeramisk". Om man studerer det nærmere ser det ut for meg som om det er vanlige varmetråder, og det kommer ganske så mye varmere luft fra den (når vifta går) enn fra den andre vifta jeg nevner. Jeg har ikke sjanset på og la den stå ubevoktet.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Er det nokos om kan uttale seg om støynivå på denne ovnen samanlikna med "vanlige" vifteovner? Kupevarar bråker altfor mykje til bruk når ein er ombord over litt tid.

Har en sånn stående i båten nå. Deilig 20 grader varme og 60% luftfuktighet. Litt lunk kommer også ut gjennom en åpen ventil til cockpiten, så der er det en tre fire gradere varmere enn ute (fint for luftfuktigheten under cockpitteltet også).

Du hører den går, men jeg synes ikke den oppleves som sjenerende. Nå bor ikke jeg i båten, så det kan godt hende den hadde gått meg på nervene om natta, men ellers synes jeg den er rimelig stillegående. Den er nok mer kultivert i gangen enn kupevarmeren jeg hadde i bilen i hvert fall.

mvh tuffff

Skal tipse deg om støy når jeg får den. Har bestilt en, kommer idag eller i morgen

Da er den testet. Den virker bra synes jeg. Den bråker ikke mye, men man hører den jo. Jeg kommer nok til mest å bruke ECO-mode hvor den maks bruker 2A.

Den er jo beregnet til å stå på kontinuerlig iflg produsent. Det er vel ikke en kupevifte til bil konstruert for ??

Effekt 200W til 1500W. Dobbelisolert. Keramisk varmelement.

Den er liten og kjekk 15x13x21 cm, veier 1.5 kg.

• 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...