Ronald
Jeg installerer "ny" (brukt) motor i snekka.
Motor av typen Yanmar 4jh3-te ble handlet via Finn. Selger hadde selv kjøpt motoren brukt, og solgte den videre før installasjon da hans båtplaner (renovering av eldre båt) ikke lot seg fullføre. Selger er båtmakaninker av yrke, og gjorde service og annen oppgradering, bl.a. skifte av et rør som lakk.
Alt er/var på stell, det eneste som manglet var kjøleslange fra varmeveksler til eksosbend. Jeg så ikke dette som noe stort problem, det er snakk om en kort salangestuss med 25mm innvendig diameter. Så jeg kjøpte en slik, men oppdaget ved montering at det ble litt mye bøy på slangen (fryktet redusert gjennomstrøming). Jeg har i og for seg fått det til, men da med en mye lengre slange enn først tiltenkt, den klarer jeg å få fram uten krappe svinger. Men jeg tenkte original vill se bedre ut, og kontaktet Yanmar-forhandler. Da viser det seg at eksosbendet nok også er skiftet, og at det som står på tilhører en 4jh3-DTE, dvs. en 120hk. Alt ser fint ut, inkludert samme dim på utgående eksosslange, men med en forskjell på hvor inntaket til vannet kommer inn. Det er det som gir litt ekstra bøy for meg, og som gjør at jeg heller ikke kan bruke originalslange.
Men jeg har altså en slags løsning med lengre slange som bør fungere greit.
Og nå kommer spørsmålet. Om dere ser på bildet så er det de to hvite pilene som viser uttak på varmeveksler + inntak på eksosbend. Det vil ganske sikkert være en del vanntrykk, og jeg synes retningen inn på eksosbend peker veldig videre i retning av turbo. Kan dette være en potensielt problem? Kan jeg risikere sprut? Eller er det slik (som jeg tror håper) at eksos på vei ut er så kraftig at det aldri vil sprute vann inn feil vei?
Jeg er helt ny på turbo, derfor jeg spør (kanskje litt dumt?).
Og et lite tilleggspørsmål: Den lange slange jeg har der nå (ikke på bildet) ligger delvis mot huset til turboen. Slangen er godkjent for inntil 120 graders vann. Hvor varmt blir dette huset på turboen på overflaten? Kan jeg risikerer smelting på slangens ytterside?