Ronald
Jeg må innrømme at jeg tidvis har vært veldig usikker på dette med svanehalsen nå i det siste. Om jeg i det hele tatt tør å sette ut båten i morgen. Men det er nesten irevversibelt da det kommer stor kranbil som er bestilt for lenge siden. Jeg har lest innlegg opp og ned om begrepet "hydrolock" (som kan ha eksosvann som mulig årsak), sett på bilder og innlegg, og også @Lars H.sin link til dokument hos Unipower.
Jeg kommer derfor til å sette ut i morgen, og kjøre til båtplassen (strekk på 150m).
Ser for meg følgende tiltak straks etter fortøying:
- Løsne vannslange inn på eksosbend for å se om det er noe vann som sildrer inn der-og-da.
- Stenge kran for kjølevannsinntak for sikkerhets skyld. Åpne lokk til sjøvannsfilteret (som ligger høyt) er et alternativ.
- Måle (ganske) nøyaktig motorblokkas høyde i forhold til båtens vannlinje.
- Bestille svanehals/vakuumventil hvis forrige punkt tilsier at det er nødvendig.
Jeg har tidligere i tråden sagt at det neppe er nødvendig hos meg, siden jeg i årevis har hatt en VP MD21 i båten i omtrent samme høyde - og da uten svanehals. Men så kom jeg til å tenke på at VP'n jo hadde kjølevann ut to steder - mesteparten i eksos, men også med en mindre stråle ut på båtens side. Sistnevnte startet ved et lite utløp/rørstuss på selve eksosbendet. Ved nærmere ettertanke har jeg kommet til at dette utløpet nok gir en "luftlekkasje-funksjon" som hindrer hevert-effekt. Det var da usikkerheten meldte seg for alvor, og nattesøvnen ikke lenger ble hva den hadde vært. I alle fall for et par-tre netter...