Jump to content

Lakseoppdrett i Skagerak - Kristiansand

mons

Recommended Posts

Flere oppdrettsgiganter søker nå om tillatelse til oppdrett av laks på sørlandskysten. Nå er det aktuelt med områder rett øst for Ny Hellesund og mellom Songvår og Udvår.

6 anlegg som hvert år slipper ut ca 1500 tonn fiskeavføring pr anlegg, store mengder mikroplast fra foringssystemene osv.

Noen av anleggene planlegges på dypt vann for å redusere skadevirkningene på bunnen, men da havner de dessverre i verneområdet Oksøy-Ryvingen.

I verneområdet har jeg som båtbruker ikke lov å tømme septiken..

Hvis man kikker på denne linken ser det ikke ut for at dypt vann (300 meter) heller hjelper så mye;

TV2: Skrekkbilder fra oppdrettsfjordbunnen - SANNHETEN OM OPPDRETT - YouTube

Her er et felles opprop fra organisasjoner som ønsker å verne naturen og mener det er galt å plassere slike anlegg i et allerede overgjødslet Skagerak.

Er du medlem i en organisasjon ol som ønsker å ta et standpunkt?

Søgne JFF Opprop---ingen-nye-oppdrettsanlegg-ost-for-Lindesnes.aspx (njff.no)

Jeg synes vi skal utnytte havressursene og skape arbeidsplasser, men at lakseoppdrett i dagens form er som å prostituere naturen vår for å sende pengene til utenlandske eiere.

Ønsker argumenter både for og imot velkommen, men det er fint hvis dere leser oppropet først.

Mons

Fisk og i dette tilfellet laks som proteinkilde har jeg stor tro på.

Økt produksjon i mærer langs norgeskysten har jeg ikke noe tro på, hverken øst eller vest for Lindesnes. Økningen i produksjonsvolum bør foregå på land, og aller helst der de som skal spise fisken bor slik at man slipper å fly den jorda rundt

Det begynner å bli en del år siden sist jeg kjøpte fjøslaks gitt, først og fremst fordi jeg synes de slipper for billig unna med enorme mengder forurensing, men også fordi det rett og slett smaker dritt sammenlignet med villfisk.

Politikere og myndigheter som godtar dette kan ikke kalles annet enn korrupte. 

fleggis skrev 45 minutter siden:

Fisk og i dette tilfellet laks som proteinkilde har jeg stor tro på.

Økt produksjon i mærer langs norgeskysten har jeg ikke noe tro på, hverken øst eller vest for Lindesnes. Økningen i produksjonsvolum bør foregå på land, og aller helst der de som skal spise fisken bor slik at man slipper å fly den jorda rundt

Hvorfor absolutt på land ? Kan godt ha oppdrett i sjøen, så lenge det er i tette anlegg. Blir jo null forurensing og rømminger av sånt 

Det er i allefall en realistisk drøm. Det å drømme om at all oppdrett skal opp på land kommer aldri til å skje både pga areal og pris, men tette anlegg er det flere og flere oppdrettere som bruker og har godt hell med

Fordi

• Man må uansatt ha et anlegg på land hvor man har klekkeri og smolt produksjon
  • Fra et transport perspektiv gir det liten mening å sende soyabønner fra USA til en forfabrikk i Norge, ale opp laksen i en lukket mere i Norge, slakte dyret også sende den på fly tilbake til USA

Hvorfor ikke få de anleggene opp på land en gang for alle så det er i kontrollerte former
I dag er det nok litt for mye svin åt skogen til at det er ønskelig men i kystnære strøk BØR de ikke tillates brukt pga. forurensing
Desverre noen som kun ser penger i dette og driter i miljøet ...
Nok fra meg om den saken ...............

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Jeg er med på opprop. Men dette er jo bare for lag og foreninger så langt jeg kan se det... Burde det ikke være et opprop som også privatpersoner kan signere på?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

De som står bak oppropet ønsker å bruke det som et felles "argument" fra lag og foreninger mm ovenfor politikere og andre beslutningstakere og for å opplyse folk flest.

Å samle inn underskrifter fra enkeltpersoner er veldig mye mer arbeidskrevende. De må sjekkes for dobbeltføringer, reelle signaturer osv hvis de skal brukes som et vektig argument i en saklig debatt. Blir en slik liste tatt med dobbeltsignaturer, forfalskede underskrifter el skader det saken mye.

Mons

@mons, er det noen begrensing av områder? Jeg representerer både velforening som grenser inn mot Raet Nasjonalpark  og sitter i utvalget for samme park. Den strekker seg til Grimstad i vest. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Denne gangen er det Kristiansandsområdet og litt i Lillesand. Oppropet går på hele Skagerak ettersom det ikke er mange årene siden vi hadde alvorlige problemer med overgjødsling. Den fikk vi redusert etter enorme rensekostnader på avløp for alle landene rundt Skagerak. Lakseoppdrett slipper ut enorme mengder uten å betale kloakkavgift..

Da ble det bestemt at det ikke skulle være oppdrett øst for Lindesnes.

Hvis de først bryter den er det nok ikke lenge før de fortsetter bort til deg.

Hvis de får lov i verneområdet her får de nok lov å ligge inntil grensene for nasjonalparken også.

Mons

Så slik jeg tolker deg @mons så er det velkommen til at vi som er her østover blir med på oppropet da det gjelder hele Skagerrak. Stemmer?

LALUNA II skrev for 7 timer siden:

Hvorfor ikke få de anleggene opp på land en gang for alle så det er i kontrollerte former
I dag er det nok litt for mye svin åt skogen til at det er ønskelig men i kystnære strøk BØR de ikke tillates brukt pga. forurensing
Desverre noen som kun ser penger i dette og driter i miljøet ...
Nok fra meg om den saken ...............

Så det er ikke kontrollerte former når det er lukkede mærer? Null lus, null rømming, null avfall

Det er mye billigere enn anlegg på land, så det er faktisk realiserbart 

Jeg har slutta å drømme om at alle anlegg skal på land, den nye drømmen er at det blir krav til at alle anlegg skal være lukkede 

fleggis skrev for 8 timer siden:

Fordi

• Man må uansatt ha et anlegg på land hvor man har klekkeri og smolt produksjon
  • Fra et transport perspektiv gir det liten mening å sende soyabønner fra USA til en forfabrikk i Norge, ale opp laksen i en lukket mere i Norge, slakte dyret også sende den på fly tilbake til USA

Dette synes jeg er flåsete.

Litt bakgrunnskunnskap:

En smolt er i snitt 200g når den forlater ferskvann og er klar for sjøen.

En matfisk på 3-4 kg trenger tilsvarende mer volum. Anlegget som kreves, vil da beslaglegge tilsvarende mer areal. 

Matfisk må ha sjøvann. Det må pumpes opp fra sjøen, og tilbakeføres til sjøen etterpå ihht utslippstillatelse.

Tilgangen til sjøvann krever sjø-tomt, altså de mest eksklusive tomtene som finnes i landet og som er underlagt strenge restriksjoner på bygging. (Merkelig nok ikke like stenge for industriområder som for hytteområde).

Prinsippet i et offshore-anlegg er akkurat det samme med et lukket anlegg. (tenk deg en supertanker midt i Skagerak).

Vann inn og vann ut. Alle leveranser inn og ut går uansett med båt.

Jeg synes faktisk ideen med å ha dette industrialisert ute i havet har mange goder fremfor enkle og ukontrollerte anlegg inne i fjordarmene.

-større vannutskifting. Mindre miljøbelastning.

-beslaglegger ikke eksklusivt landareal (i samme grad: en base er nok påkrevet)

-ved store nok anlegg kan hele prosesskjeden gjøres ombord. Gir økt verdiskapning, mindre transport og bedre utnyttelse av arbeidskraft (mindre død-tid).

-mindre visuell forsøpling. Et oppdrettsanlegg i skjærgården, eller inne i fjordene er ikke nødvendigvis et vakkert syn.

En skulle faktisk forvente at den som er mest interessert i bærekraftig vannkvalitet i og rundt anlegget er oppdrettern selv. Både av markedsmessige årsaker, og at fisken vokser bedre i god vannkvalitet.

Varer sendes verden rundt fordi det er lønnsomt. Det gjelder oppdrettsfisk, og all annen fisk. Neste gang du kjøper sardin i tomat, er den gjerne fisket i Nordsjøen, pakket i Kina, og sendt tilbake til Norske matvarebutikker.

Om forholdene for soyabønner er gode lokalt, produseres de helt sikkert rimeligst også lokalt.

Jeg kommer ikke til å undertegne oppropet. 

Jeg er helt enig i at vi bør utnytte ressursene, men når det bygges nye åpne anlegg fordi fortjenesten ikke blir like skyhøy med lukkede anlegg i sjøen synes jeg vi selger naturen for billig.

Hvis vi snakket om lukkede anlegg med kontroll på utslippene var det en helt annen sak.

Mons

Havarita skrev 42 minutter siden:

Dette synes jeg er flåsete.

Litt bakgrunnskunnskap:

En smolt er i snitt 200g når den forlater ferskvann og er klar for sjøen.

En matfisk på 3-4 kg trenger tilsvarende mer volum. Anlegget som kreves, vil da beslaglegge tilsvarende mer areal. 

Matfisk må ha sjøvann. Det må pumpes opp fra sjøen, og tilbakeføres til sjøen etterpå ihht utslippstillatelse.

Tilgangen til sjøvann krever sjø-tomt, altså de mest eksklusive tomtene som finnes i landet og som er underlagt strenge restriksjoner på bygging. (Merkelig nok ikke like stenge for industriområder som for hytteområde).

Prinsippet i et offshore-anlegg er akkurat det samme med et lukket anlegg. (tenk deg en supertanker midt i Skagerak).

Vann inn og vann ut. Alle leveranser inn og ut går uansett med båt.

Jeg synes faktisk ideen med å ha dette industrialisert ute i havet har mange goder fremfor enkle og ukontrollerte anlegg inne i fjordarmene.

-større vannutskifting. Mindre miljøbelastning.

-beslaglegger ikke eksklusivt landareal (i samme grad: en base er nok påkrevet)

-ved store nok anlegg kan hele prosesskjeden gjøres ombord. Gir økt verdiskapning, mindre transport og bedre utnyttelse av arbeidskraft (mindre død-tid).

-mindre visuell forsøpling. Et oppdrettsanlegg i skjærgården, eller inne i fjordene er ikke nødvendigvis et vakkert syn.

En skulle faktisk forvente at den som er mest interessert i bærekraftig vannkvalitet i og rundt anlegget er oppdrettern selv. Både av markedsmessige årsaker, og at fisken vokser bedre i god vannkvalitet.

Varer sendes verden rundt fordi det er lønnsomt. Det gjelder oppdrettsfisk, og all annen fisk. Neste gang du kjøper sardin i tomat, er den gjerne fisket i Nordsjøen, pakket i Kina, og sendt tilbake til Norske matvarebutikker.

Om forholdene for soyabønner er gode lokalt, produseres de helt sikkert rimeligst også lokalt.

Jeg kommer ikke til å undertegne oppropet. 

Litt flåsete og forenklet var det nok, tar den ?

Åpne anlegg langt til havs er sikkert fint det, men man sprer jo bare avfallsproblemet over et større område

Lukkede anlegg i sjøen kan jeg ikke så mye om. Men man har eksperiment med det lenge uten at jeg har sett noe som funker tipp topp. Vi får se

Jeg tror fremtiden er kortreist og bærekraftig. Det er de som er 30-40 år yngre en meg som bestemmer ?

Men en ting alle er enige i, det må gjøres noe. 

Jeg har stått i namsen og fiska laks langt ute i oktober med kontrakt fra NINA/KLV på forskingsfiske, vært med på og radiomerka oppdrettslaks, peila de i ukesvis etterpå for og se hvor de finner stamplasser, hvordan de vandrer rundt i elve systemet osv. Jeg liker absolutt ikke utviklinga med tanke på fjøsfisk i elvene. 

mons skrev for 12 timer siden:

Jeg er helt enig i at vi bør utnytte ressursene, men når det bygges nye åpne anlegg fordi fortjenesten ikke blir like skyhøy med lukkede anlegg i sjøen synes jeg vi selger naturen for billig.

Hvis vi snakket om lukkede anlegg med kontroll på utslippene var det en helt annen sak.

Helt enig..?

Egentlig er det vel bare lakseoppdrettere som kan vederlagsfritt benytte vår felles natur til å  berike seg, og kviterer med å forurense vår felles natur med tonnevis av kloakk rett i sjøen....

For de som vil kikke på oversikten langs kysten. Tar kanskje noen sekunder å laste ned.

Fra Fiskeridirektoratets oversikt.

Kan "zoome inn og ut" samt forflytte deg langs hele kysten.

https://portal.fiskeridir.no/portal/apps/webappviewer/index.html?id=87d862c458774397a8466b148e3dd147&extent=-143792.7099%2C6600770.0039%2C181327.9403%2C6772982.3483%2C25833&showlayers=Akvakulturregisteret_9140%3BAkvakulturregisteret_9140_0%3BProduksjonsområder_2469%3BProduksjonsområder_2469_0

Redigert av Gudrun (see edit history)
  • 4 måneder senere...

De ble avvist men gir seg ikke https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/G3jBVQ/vil-ha-tre-oppdrettsanlegg-ett-i-vernesonenUttdrak fra Fv her

KRISTIANSAND: For en måned siden fikk verdens største oppdrettsselskap avslag på samtlige søknader om nye anlegg i vernesonen i skjærgården utenfor Søgne.

• Et anlegg ved Herøya inne ved Langenes.
  • Et anlegg ytterst i vernesonen øst for Songvår (Kniven)
  • Et anlegg ytterst i vernesonen vest for Songvår (Gjæve)

Det var vernestyret som mente at anleggene ble «særlig synlig», og at de derfor ikke kunne tillates etter forskriftene for området. At de to anleggene ved Kniven og Gjæve lå helt inntil grensen for vernesonen, hjalp ikke.

Søker på ny

Nå opplyser Mowi til Fædrelandsvennen at de forbereder tre nye søknader.

• Et anlegg innenfor vernesonen ved Herøya inne ved Langenes
  • Et anlegg rett på utsiden av vernesonen ved Kniven
  • Et anlegg rett på utsiden av vernesonen ved Gjæve

Kort fortalt gjør selskapet et nytt forsøk med samme konsept og samme størrelser. Det vil gjøre et nytt framstøt mot vernestyret for få etablert anlegget ved Herøya inne ved Langenes. De to andre anleggene, ved Kniven og Gjæve, flytter selskapet rett på utsiden av grensen for vernesonen. Det betyr at vernestyret ikke skal vurdere eller behandle saken. Der skal Kristiansand kommune legge de avgjørende føringene i den nye kommuneplanen.

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...