Jump to content

Honda 50hk 2010 fusker/sliter litt før plan

Trondken

Recommended Posts

Hei dere! Landkrabbe med båt for første sesong her.

Har et spørsmål til oppførsel på motoren. Null problem ved tomgang, null problem generelt. Går i ca 27 knop på maks. Men akkurat ved 5,5-6knop, når båten (en 15foter HR465) er mellom ploging i vannet i havnefart og forsøker å løfte seg på vei til plan, så fusker/sliter motoren litt. Akkurat som den er på vei mot å dø, men henter seg inn når baugen går ned. Når baugen løfter seg kommer samme "symptom", hvor motoren tydelig sliter litt. Dra gassen litt ned (hvor baugen ligge rolig og ploger), null problem. Dra på litt gass, så er den helt med og "på", og går fint opp i plan fra ca 12-13 knop. Kjøring i flere timer uten problemer ellers. 

Pumpe på belgen har ingen effekt, endring av gass har. Pumpes hard før start.

Så til spørsmålet: er det noe jeg burde sjekke med motoren, eller kommer det rett og slett av økt belastning ved reising av baug og uten mer gass så gir den litt opp?

På forhånd takk ?

Redigert av Trondken (see edit history)

Litt mer info etter idag:

- kjørte ut fra havnen, la båten i farten hvor dette har kommet før (3000rpm og 5,5-6knop), og ventet uten noe "slurv". 

- Ble passert av en større båt, og med bølger inn fra siden kom det en runde med lyden av nesten kvelt motor, før den hentet seg inn igjen i løpet av 1-2sek.

- resten av turen (6-25knop) uten ulyder. Heller ikke når jeg forsøkte å fremtvinge området i turtall og fart. 

Kan det være noe så enkelt som banding av kald motor og ujevn belastning som gir dette? Og ikke noe å bry seg om? 

• 1 år senere...

Ikke for min del.

Fungerer fint på rolig turtall, men når en skal gi på "dauer" den om du ikke drar ned gassen.

Hvis jeg gradevis meget sakte gasser på, kommer den opp i turtall og litt motvillig opp i plan og høy fart.

Kan være en vannpærle som kødder det til her muligens!?

Har tatt den opp og skal få sjekket forgasserene, er vel ingen vei utenom er jeg redd.

Feilsøkte i går, sjekket filter om det var vann i bensinen og i gasser. Det var det ingen tegn til. Så fyret den opp med nye plugger, og det viser seg at sylinder nr 2 ikke er med, bare sot på plugg. Sjekket at det var gnist, noe det overraskende var. Så da er problemet at den ikke får bensin. Sjekket at gasser får bensin, noe den fikk, så da er det av med gasser å få blåst rent. Fikk løsnet dem i går, men så kom regnet selvfølgelig.. Så får en se hva dagen bringer.

• 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Ble for min del "nytt" svinghjul, her hadde 2 av platene rustet opp/løsnet og fursvunnet nedimellom. Skade på spolene også, så disse måtte byttes. Regnet med en bare kunne bytte plater/magneter på svingjhulet men det fikk du ikke kjøpe løst... 12 000,- for nytt svinghjul skulle de ha :confused:  Heldigvis fikk jeg delere fra en annen defekt motor... :thumbsup:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...