Jump to content

Varsellampe (batteri) og gnister fra dynamo - hva har skjedd og hvor begynner jeg

Kveit

Recommended Posts

Etter vinteropptak har jeg fått rød varsellampe (battteri/lading) på min 2009 mld 21hk dieselmotor når den går. Har gått ca. 450 timer. Ved pådrag kom det gnister fra dynamo.

jeg har et 60 ah startbatteri som er fulladet. Starter fint. I tillegg har jeg 120 ah forbruks. + solcelle.

reima var litt slakk på slutten av sesongen i fjor, men er byttet og stram nå. Det har vært en liten lekkasje fra sjøvannspumpe for to år siden som kan ha ført til litt vann på reima. Kan det ha gått i dynamo? Jeg tør nesten ikke starte motor for å måle spenning.

Hva er sannsynlig feil/årsak og hvor starter jeg letinga? Jeg er ganske fersk på dette, men interessert i å lære.

kan jeg kjøre båten til motorverksted med defekt dynamo (med små gnister)

Hvis det kommer gnister fra dynamoen ville jeg først ha sjekket den. Ta av reima og kjenn om den går lett rundt og uten slakk og ulyder, eller at noe tar imot innvendig i dynamoen. Den skal under ingen omstendigheter gnistre, og jeg tenker da at det er sannsynlig at en roterende del kommer i kontakt med noe. 

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...