Kveit Startet 21.Mai.2021 Del på Facebook Startet 21.Mai.2021 Etter vinteropptak har jeg fått rød varsellampe (battteri/lading) på min 2009 mld 21hk dieselmotor når den går. Har gått ca. 450 timer. Ved pådrag kom det gnister fra dynamo. jeg har et 60 ah startbatteri som er fulladet. Starter fint. I tillegg har jeg 120 ah forbruks. + solcelle. reima var litt slakk på slutten av sesongen i fjor, men er byttet og stram nå. Det har vært en liten lekkasje fra sjøvannspumpe for to år siden som kan ha ført til litt vann på reima. Kan det ha gått i dynamo? Jeg tør nesten ikke starte motor for å måle spenning. Hva er sannsynlig feil/årsak og hvor starter jeg letinga? Jeg er ganske fersk på dette, men interessert i å lære. kan jeg kjøre båten til motorverksted med defekt dynamo (med små gnister) Sitér dette innlegget Link to post
Jonette Svart 22.Mai.2021 Del på Facebook Svart 22.Mai.2021 Tror jeg ville startet med å sjekke alle kontaktpunkter mellom dynamo og batterier. Går ladekabelen fra dynamo til et skillerele eller diode mellom start og forbruk. Er det irret noe sted / løs kontakt / brudd i kabel ved overgang til kabelsko f. eks. Sitér dette innlegget /MS Link to post
NorSiglar Svart 22.Mai.2021 Del på Facebook Svart 22.Mai.2021 Strammet for hardt på reima? Løsne den å se om dynamoen sviver greit uten reim? Sitér dette innlegget Link to post
westbas 89 Svart 22.Mai.2021 Del på Facebook Svart 22.Mai.2021 Det er ikke børstene på dynamo som begynner å bli slitt? Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 22.Mai.2021 Del på Facebook Svart 22.Mai.2021 Hvis det kommer gnister fra dynamoen ville jeg først ha sjekket den. Ta av reima og kjenn om den går lett rundt og uten slakk og ulyder, eller at noe tar imot innvendig i dynamoen. Den skal under ingen omstendigheter gnistre, og jeg tenker da at det er sannsynlig at en roterende del kommer i kontakt med noe. Sitér dette innlegget Link to post
Kveit Svart 23.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2021 Takk for råd. Jeg skal demontere dynamo og få den sjekket. Sitér dette innlegget Link to post
Kveit Svart 1.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2021 Hei igjen. Dynamo snurrer fint, men jeg ser at jordingskabel satt løst på bolten som fester dynamo. Er det vanlig jordingspunkt? kan det ha ødelagt diodebro/regulator i dynamo dersom den har mistet jording? Sitér dette innlegget Link to post
Kveit Svart 1.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2021 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.