Campingcruisern Startet 22.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 22.Mai.2021 Anodene på vårt Volvo Penta 290 drev må skiftes. Når jeg søker etter anoder til dette, så ser jeg at de finnes både i aluminium og sink. Hvordan vet jeg hvilke av dette jeg må bruke ? (Stadig nye ting en må sette seg inn i når man er ganske fersk på dette med båt ?) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2021 Ikke tenk så mye på. Bruk alu. Ligger båten din i Femunden, bruk magnesium. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 22.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2021 Ikke tenk så mye, spør @anodemannen? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 22.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2021 Om du skal beskytte drev som er laget i aluminium så lager VP anoder i Aluminium til disse om båten ligger i saltvann. En del andre produsenter av anoder til VP lager sinkbanoder til VP, fordi dette er billigere. Begge fungerer. men alu holder lengre tid og skal fungere optimalt. Men oftest holder zink gjennom sesongen - vi bor i et område med kortere båtsesong enn mange steder i verden. Og VP selger anoder til båter som ligger i vannet hele året… Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 22.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2021 Hva du skal bruke kommer an på hva slags vann båten brukes i. At anodene varer lenge er ikke alltid en fordel. Derfor de kalles ofre anoder. De skal tæres i stede for motor og drevet ditt. Zink = Saltvann. Magnesium = Ferskvann. Aluminium = Kombinert brakk, fersk / saltvann. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2021 Aluminium har for lsv drivende spenning til å brukes i ferskvann. Sink kun i saltvann eller forurenset braktvann. Aluminium gir høyere energiutbytte. Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 23.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 Hulda skrev for 5 timer siden: Aluminium har for lsv drivende spenning til å brukes i ferskvann. Sink kun i saltvann eller forurenset braktvann. Aluminium gir høyere energiutbytte. Bøyer meg i støvet Hulda, helt korrekt. Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 23.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 Hva er greia med å beskytte aluminium med aluminium? Er det ulike legeringer som gir nok forskjell slik at den kan virke som offeranode? Trodde man måtte beskytte med et metall som lå lavere i spenningsrekka Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 (redigert) Et metall er ikke bare metall, det er en legering. Populært uttrykt, en anode får innlegert elementer som plasserer det lavere i dpenningsrekken. Et tilsvarende konstruksjonsmateriale blir innlegert med elementer som hever det i spenningsrekken. Alt relatert til ulegert materiale, som er hva spenningsrekken ref. til. Dette er en populærversjon. @The Saint Du hadde tross alt 3 av 4 mulige :-) Redigert 23.Mai.2021 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.