finegreier Startet 22.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 22.Mai.2021 Hei Noen som vet hvor hardt selve stanga skal skrus til plastikken? Skal det være mulig å rotete selve stanga som jeg har prøvd å tegne på bilde, eller er ikke dette nødvendig? Sitér dette innlegget Link to post
finegreier Svart 22.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2021 Desto hardere jeg strammer desto mindre plass blir det til å feste sjakkelen. Men nå opplyser biltema at stanga skal være 100cm, jeg har målt den til 105 cm, så mulig jeg må frem med vinkelsliperen om den skal sitte såpass stramt. Noen som har inspill? Sitér dette innlegget Link to post
Havhest1 Svart 22.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2021 (redigert) Her er mitt tips ift bruk av slik blåse... Stanga i toppen er først og fremst ment for at du skal kunne få tak i den med f eks hånda fra båten. Lengden på stanga er ikke vesentlig ut over at du får tak i den, og at vekta ikke blir så stor at den ligger skeivt i sjøen. Alt av tau/kjetting til fortøyningen skal være under blåsa, og helst med svivler slik at det ikke snurrer seg. Likedan med ev utlegg mot land, separat svivel og tau som løper fra under blåsa. Svivlene bør være så stort dimensjonert som mulig, spesielt dersom du skal ha utlegg/landtau, da det kan komme mye griseri/tang/martaum (kanskje ikke så mye av det i Hedmark...) på det, og som dermed må bli med gjennom svivelen. Svivler festes med sjakkel på ringen under blåsa. Det bør derfor være godt rom inni ringen til det du trenger for fortøyningen. Når du strammer denne stanga er det greit at den sitter godt, men den bør ikke brukes for å holde båten. Redigert 22.Mai.2021 av Havhest1 Skrivefeil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 22.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2021 (redigert) Stram stanga så mye at blåsa sitter helt fast. Da får du ikke slitasje på plasten. Deretter skrur du mutterne bare litt innpå stanga og trekker de så hardt mot hverandre som du tør. Det er dette som skal hindre at de skrur seg av. Når slike bøyer ryker er det vanligvis gjengene som ruster vekk slik at mutterne under faller av og bøya løsner. Noen ganger ruster stanga av inni svivelen. Hvis du ønsker å bruke toppringen til fortøyning knytter du stram knute i svivelen under med lang fri ende. På enden spleiser du en løkke som du taper fast rundt ringen i toppen. Da kan du bruke toppfestet som er sikret med løkken til fortøyning og unngå masse dritt ol i tauverket. Hvis gjengene eller stanga ryker henger du fortsatt i tauløkka. Sjakkelen ville jeg kastet i søpla og heller knytt en stram knute direkte i festet. Da blir det minst slitasje. Redigert 22.Mai.2021 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Havhest1 Svart 26.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2021 Hei mons, det tipset med å bruke en tauende opp til ringen i toppen som sikring, og bruke dette som feste for utlegget var interessant og virker smart, iallfall i teorien. Det løser iallfall skit på utlegget. Men hvordan går det når båten beveger seg rundt blåsa, som følge av endringer i vindretningen og drag i sjøen (flo/fjære/strøm). Avhengig av været kan jo båten vandre mange ganger rundt ei slik blåse selv over en kort periode. Når utlegget ligger nede i sjøen kan iallfall båten min passere over det, og svivlene retter ut snurret, stort sett (ikke alltid). Men når utlegget går «oppe i lufta» i høyde med ringen, vil ikke da båten gå seg rett inn i dette og stoppes i videre vandring, og ev bli hengende fast? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 26.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2021 Joda. Den vil stoppe. Mange steder vanlig å feste uthalet i ene enden av båten og innhalet i den andre. Da får du baugen eller akterenden inn istedenfor bredsiden. Hvis du har kai er bredsiden ok, men med steinrøys eller svaberg og pålandsvind er det fint å ha kontroll på akterenden og bare få baugen inn. I hardt vær kan det være en dårlig løsning, men hardt vær snurrer vanligvis ikke rundt i ett sett. Da kan man ha baugen ut og slakke innhalet slik at båten svinger med vinden. Hardt vær kommer normalt ikke fra landsiden heller.. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Havhest1 Svart 27.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2021 Takk for svaret. Tror jeg for egen del holder meg til den løsningen jeg har. Været her er slik at alt kan skifte flere ganger i timen, inkl vindretningen, og båten ligger så fritt til at det blir mye verre å skulle holde den igjen med tamp i hver ende. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.