Jump to content

Edit History

Lazyjack

Lazyjack

Ser etter båt, hovedsakelig NB 820, 840 og 870 fra rundt år 2000 til 2010. Noen av disse har Yanmar motor men flertallet har TMD/TAMD eller KAD i forskjellige varianter. Jeg vet hva typebetegnelsene står for men er usikker på et par ting. 

Er det slik at KAD motorene brukes bare i kombinasjon med drev og at  TMD/TAMD bare brukes med aksel? 

Om man ser bort fra forskjellene på båt med drev og aksel (fart, vedlikehold osv) , er det noen grunn til å gå for den ene eller andre motortypen? Evt. noen man bør styre unna? 

Og hvor mange timer kan man (statistisk) påregne at en slik motor går før heloverhaling eller bytte? Vet selvsagt at det er mange variable som spiller inn her men er ute etter generelle betraktninger. 

Flertallet av motorene i båter som er aktuelle har gått fra rundt 800 til til 2000 timer og jeg tenker at veldig få timer over mange år nødvendigvis ikke er bedre enn for eksempel over 2000 timer. 

Lazyjack

Lazyjack

Ser etter båt, hovedsakelig NB 820, 840 og 870 fra rundt år 2000 til 2010. Noen av disse har Yanmar motor men flertallet har TMD/TAMD eller KAD i forskjellige varianter. Jeg vet hva typebetegnelsene står for men er usikker på et par ting. 

Er det slik at KAD motorene brukes bare i kombinasjon med drev og at  TMD/TAMD bare brukes med aksel? 

Om man ser bort fra forskjellene på båt med drev og aksel (fart, vedlikehold osv) , er det noen grunn til å gå for den ene eller andre motortypen? Evt. noen man bør styre unna? 

Og hvor mange timer kan man (statistisk) påregne at en slik motor går før heloverhaling eller bytte? Vet selvsagt at det er mange variable som spiller inn her men er ute etter generelle betraktninger. 

Flertallet av motorene har gått fra rundt 800 til til 2000 timer og jeg tenker at veldig få timer over mange år nødvendigvis ikke er bedre enn for eksempel over 2000 timer. 

Lazyjack

Lazyjack

Om man ser bort fra forskjellene på båt med drev og aksel (fart, vedlikehold osv) , er det noen grunn til å gå for den ene eller andre motortypen?

Lazyjack

Lazyjack

Om man ser bort fra ekstra vedlikeholdskostnader med drev, er det en grunn til å gå for den ene eller andre motortypen?

Og hvor mange timer kan man (statistisk) påregne at en slik motor går før heloverhaling eller bytte? Vet selvsagt at det er masse momenter som spiller inn her men er ute etter generelle betraktninger. 

• Create New...