Jump to content

Mercruiser cummins D 4,2 L 320 veldig tung å starte når den er kald

Mbtemz

Recommended Posts

Hei

har en 2005 Mercruiser D 4,2 L 320 i vår båt.

denne har alltid vært veldig tung å starte når motor er kald.

Selv med begge batterier innkoblet virker det som den akkurat klarer å sveive i gang motoren.

når motor er varm, er det ingen problemer. Og den drar fint rund med dødmann av.

Har byttet alt av hovedstrøm og batterier uten at det hjalp noe.

Alle forslag og erfaringer blir gladelig mottat, da jeg rett å slett ikke skjønner hva som eventuelt er feil her.

vurderer å bytte starter nå

Dette kan fint være symptomer på en dårlig startmotor, men det kan også være andre problemer som lurer.

Start med å måle både spenning og strøm (tangampermeter) over startmotor både under kaldstart og varmstart, og legg ut resultatene her. Da får du raskt noen gode innspill tilbake. 

Mbtemz skrev for 2 timer siden:

Og den drar fint rund med dødmann av.

Hva betyr dette? Mener du at om dødmannsbryteren er koblet vekk så snurrer motoren med full fart selv om den er kald? Men så snart dødmannsbryteren kobles på snurrer motoren tungt igjen?

Redigert av X10an (see edit history)

Jeg har også dette problemet, QSD 4.2 320. Ringte en Mercruiser forhandler og de sier at en del av disse motorene er naturlig tungstartet. Det fantes visst mulighet for en oppgradering av styreenhet inntil en del år siden som skulle hjelpe, den muligheten finnes visst ikke lenger. Nå må man visst ha ny styreenhet.

Jeg har skiftet nytt batteri med 1400cca og nytt hovedstrømsrele rett ved batteriet for å redusere kabellengde. Det hjalp litt men må fortsatt bruke 2-3 startforsøk før den starter.

Redigert av Viper boats (see edit history)

Ville sjekket opp om + og - ledningene til starter har riktig kvadrat.
Start batteriet kan også ha for lav kapasitet så sjekk hvor mange amper det kan avgi.
Står på batteriet.
Selv om man kan bruke begge batteriene er det jo ikke sikkert att det er lagt til rette for att forbruk batteriet supplerer startbatteriet nok hvis dette har for lav startstrøm.

Ja, det stemmer om jeg drar av dødmannsnora(kutter jo tenningen ) da klarer starteren å dra rundt motoren mye lettere. Om jeg setter den på og da forsøker å starte er det slik at det høres ut som om jeg akkurat får start, rett før jeg går tom for strøm. Motor starter til slutt.

jeg har også forsøk med ny 35 kvadrat kabel og nye sko, direkte fra startbatteriet og ubrutt til starter, uten noen bedring. Fikk faktisk ikke start da, måtte koble begge batteri sammen.

jeg skal ta noen målinger, og legge de ut her

De skal være lettstartet når alt er i orden. Min 98-modell 4,2L 250 hk var alltid lettstartet, også når kald.

Hadde ingen dødmannssnor da.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Viper boats skrev 6 minutter siden:

Har du hvit motor? I så fall så er dette en Common rail. Den trenger minimum 70mm2 fra batteriet. Sjekk også at jording på motor har god kontakt.

2005 er svart motor :smiley: Mens 2006-2007 kan være begge deler.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Hei, det var en påstand jeg fikk fra et Mercruiser verksted angående min tungstartede qsd4.2 320 es og de sa at deres erfaringer var at disse motorene slet dersom volten dropper for mye under oppstart og at en kombinasjon av batteri med høy cca og godt kabeltverrsnitt var en god måte med å løse dette.

Så minimum 70mm2 er vel kanskje ikke helt riktig da man med korte kabler sikkert oppnår tilstrekkelig strøm med 50mm2 e.l

Dette er visst ekstra viktig for common rail motorene.

Har en 2002-mod 4.2 D-TRONIC 250 hk og opplever det samme når det er kaldt. Ingen gløding, trenger full gass på starteren som for vår del innebærer bruk av  begge batteriene (selv da er det ikke sikkert det blir start vinterstid). 

Med noe som minner om sommertemperaturer er det uproblematisk å få start, og med varm motor starter den umiddelbart.

Startmotoren er på 3,0 kW ifølge servicemanualen fra september 2002, men 2,7 kW i manualen fra februar 2002. Men det er samme delenummer på startmotoren på alle disse svarte 4,2L motorene fra 220-320 hk, så mulig det er en annen målemetode de tok i bruk. 

Den trekker da 240A ved 12,5V, 260A ved 11,5V, 285A ved 10,5V og 315A ved 9,5V hvis det går an å regne slik.

Blir nok noe mere i det veldig korte startøyeblikket når innslaget slår inn.

Minimum batterikapasitet 750 CCA og minste tillatte spenning under startforsøk er 9,5V.

Se utdrag fra servicemanualen nederst her.

Så da er det bare å måle startspenningen. For lav startspenning kan faktisk skade startmotoren og innslaget.

Disse motorene med direkte innsprøytning har ikke gløding standardmontert, så ingenting som stjeler ampere ved start.

Hvis man regner slik som Sleipner gjør på baugpropellene sine så blir det vesentlig mere A. Ser ut som de regner ut fra 8-9V spenning da 2,2 kW thrusteren drar 280A og 3,1 kW thrusteren drar 340A nominelt i deres tabell. Ikke helt konsekvent ut i fra en formel.

Men uansett så anbefaler Sleipner 50 kvadrat (men minimum 35 kvadrat) opp til 3,5 meter kabellengde for disse to thrusterne. Så går man for 50 eller 70 kvadrat ved kabelstrekk på 2-4 meter så burde det være tilstrekkelig.

Her en tråd med noen tips: 

Her er mange tips samt tabell og kalkulator for utregning av kabeldimensjonering m.m.:

https://sutars.com/support/kabeldimensionering/lathund-for-kabeldimensionering/

startspenning.jpg.eaff58b81a8135dad9a0536d53a1a6a2.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Hadde tidligere 2 stk D-tronic 250 i båten, 2001modell. Noe av det mest lettstartet motorer jeg har hatt, startet sesongen ofte fra rundt 0 grader i lufta.  Husker ikke str på kabler, men var minst 50mm2, ett 142ah batteri med 850EN, startet begge motorer på samme batteri.

Er mulig å montere glødeplugger, men var aldri behov hos meg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...