
Teerex
Startmotoren er på 3,0 kW ifølge servicemanualen fra september 2002, men 2,7 kW i manualen fra februar 2002. Men det er samme delenummer på startmotoren på alle disse svarte 4,2L motorene fra 220-320 hk, så mulig det er en annen målemetode de tok i bruk.
Den trekker da 240A ved 12,5V, 260A ved 11,5V, 285A ved 10,5V og 315A ved 9,5V hvis det går an å regne slik.
Blir nok noe mere i det veldig korte startøyeblikket når innslaget slår inn.
Minimum batterikapasitet 750 CCA og minste tillatte spenning under startforsøk er 9,5V.
Se utdrag fra servicemanualen nederst her.
Så da er det bare å måle startspenningen. For lav startspenning kan faktisk skade startmotoren og innslaget.
Disse motorene med direkte innsprøytning har ikke gløding standardmontert, så ingenting som stjeler ampere ved start.
Hvis man regner slik som Sleipner gjør på baugpropellene sine så blir det vesentlig mere A. Ser ut som de regner ut fra 8-9V spenning da 2,2 kW thrusteren drar 280A og 3,1 kW thrusteren drar 340A nominelt i deres tabell. Ikke helt konsekvent ut i fra en formel.
Men uansett så anbefaler Sleipner 50 kvadrat (men minimum 35 kvadrat) opp til 3,5 meter kabellengde for disse to thrusterne. Så går man for 50 eller 70 kvadrat ved kabelstrekk på 2-4 meter så burde det være tilstrekkelig.
Her en tråd med noen tips:
Her er mange tips samt tabell og kalkulator for utregning av kabeldimensjonering m.m.:
https://sutars.com/support/kabeldimensionering/lathund-for-kabeldimensionering/