OnkelSkrue Startet 23.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 23.Mai.2021 Hei! jeg er ganske fersk i gamet, og har tenkt til å kjøpe en ny båt. Jeg har sett på mange forskjellige, men trenger en rask båt som helst går over 30 Knop, rundt 16 fot og koster under 60.000kr. Jeg fant derfor en perfekt båt, Askeladden 475 Feighter (1996). Det står i oversikten at den skal ha en utenbordsmotor på Max 45 kw/60HK. På båten står det en motor med 90 HK. Dette hadde bare passet meg bra hvis det gjør at den går fortere, men jeg vet ikke hvilke konsekvenser det kan ha når båten er laget for 60 HK? Jeg har egentlig to spørsmål ang. Dette: 1. Er det lovlig? 2. Hva er konsekvensene med å ha for mange hestekrefter? Takk for all hjelp og kunnskap dere skulle ha! Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 23.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 (redigert) Det er lovlig. "Tåler 60 hk" betyr bare at produsent sier at båten er laget for å tåle en 60 hk. Det er ingenting som er regulert i lover, kun løfter. Konsekvensene kan være litt forskjellig: - Kan gi større påkjennelser for akterspeilet enn det er bygget for, og dermed gi strukturelle skader over tid. Kommer veldig an på hvordan motoren og båten brukes. - Kan være for tung bak (90 hk veier mer enn 60 hk), og dermed kan noe av selvlensingen være teit (lekke inn vann) og også lettere å få hekkbølgen inn bak ved rask stopp. - Det vil kunne gå litt fortere (men ikke 50% fortere slik noen tror, kun noen få knop raskere) - Vil være lettere å dra opp vannski og dra i plan med mange personer ombord, selv om 60 hk burde holde til det. I tillegg vil økt vekt bak samt økt fart / skyv kunne påvirke båtens balanse i fart og også egenskaper. Som alltid så bør man bli kjent med sin egen båt og vite hvor grensene går. Jeg hadde vært veldig forsiktig med å ta båten ut på en "hoppetur" i store og brå bølger der jeg hadde gitt "maks". 90 hk som dytter på akterspeilet kombinert med hopp og slag er nok mer enn båten er bygget for. Men man kan forsterke akterspeilet hvis man vil det. Redigert 23.Mai.2021 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
enslagsgjest Svart 23.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 Forsikringen er nok ikke like positiv til overmotorisering. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Hedwig Svart 23.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 Konsekvensene er nok først og fremst økonomiske (forsikring, skade på båten, etc) og ulemper for sjødyktighet og brukervennlighet som nevnt over. Generelt tenker vel jeg at hvis man er ny og litt uerfaren så kan det være lurt å styre unna båter som presser grensene av hva de er konstruert for. Men det får du vurdere selv, uansett bør forsiktighet utvises. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.