Jump to content

Bravo 3x går tregt i gir fremmover.

Kapt.Etterpåklok

Recommended Posts

Har båt med Mercruiser qsd 4.2 320 og Bravo 3x som plutselig har begynt gå tregt inn i gir fremover. Det går gjerne en 5 sekunder før propellen tar. Har ikke justert noe eller rørt en skrue bortsett fra å bytte olje. Fylte Sierra Girolje 80W-90 High Performance som fulgte med i service pakke til drevet.

Dette skal være en fullgod erstatning for Quicksilver sin High performance olje.

Kan det være kon som plutselig blir dårlig og ikke tar tak eller en gir vaier som har kommet litt ut av posisjon? Har heller ikke lekt med girvelger uten at motor går.

Litt frustrerende dette når jeg akkurat har satt båten på vannet☹

Dette er vel et typisk symptom på sliten clutch. En kon blir ikke "plutselig dårlig", men blir selvfølgelig slitt over tid. Om gearwiren er rett justert er clutchen en naturlig synder. Det vanlige symptomet er det du beskriver, og i mange tilfeller (etterhvert?) vil den ikke lenger koble inn uten at du gir litt forsiktig gass, og da kobler den gjerne inn litt brått og brutalt når den først tar tak.

Clutchen fremover lever vanligvis ett mye hardere liv enn clutchen bakover. Disse clutchene er like og dette gjør at du kan få mange ekstra år ut av drevet ved å bare bytte plass på clutchen forover og bakover, dersom du er litt nevenyttig.

Redigert av X10an (see edit history)

Takk for info. Det som er rart er at den var helt fin når jeg tok den opp i fjor. Eneste jeg har gjort er å bytte olje og nå sliter den med å koble inn. Men det nok som du sier at det er typisk clutch symptom. 

Da må den på land igjen?

Quicksilver High Performance girolje SAE90 og Sierra Girolje 80W-90 har en anelse forskjell i viskositet, Quicksilver har jo også et 80W-90 i sitt sortemang, men den skal ikke benyttes.

Prismessig så er jo differansen veldig liten opp til orginal olje, ser ikke poeng med å kjøpe uorginal her.. 

Var ikke intensjonen å spare penger på olje når jeg kjøpte den, men den ble anbefalt som et mye bedre alternativ en quicksilver og jeg gikk på uten å videre sjekke ut dette.

Har nå ringt rundt til flere mercruiser verksteder og alle sier at det er quicksilver som gjelder for bravo drev. Isolert sett så er sikkert Sierra oljen ok, men den er "glattere" som gjør at clutchen ikke får samme grep og dermed mindre egnet for dette formålet. Med litt sliten kon clutch så var det det nok det som gjorde at den begynte å slurre så plutselig. clutchen hadde nok begynt å slurre etterhvert uansett men kanskje jeg kunne greid meg ut sesongen med riktig olje? Har bestilt ny kon og den blir byttet i morgen. Blir kun quicksilver hp for meg heretter. 

Redigert av Viper boats (see edit history)

Har samme motor/drev som deg og hos meg ble den gradvis verre til før den til slutt krevde litt turtall for å koble inn.

Tok drevet hjem i garasjen og «lappet» clutchkon med ventilslipepasta, den så ut som ny etterpå. Har fungert uten et feilslag siden.

Om man setter i en ny kon og det er polerte flater i koppene/gearene så bør vel disse rubbes? 

FCB553C4-8189-4258-BF85-16109B10865B.jpeg

D5B5D03F-EC2F-4BA4-BB14-8E5BF01F0802.jpeg

44CDC0A8-6C3A-40F8-A367-A2F07512680D.jpeg

2F74FBDE-0D78-4331-95D4-D1A6CBBBAB62.jpeg

Jeg kunne nok spesifisert litt bedre :smiley:  dette ble gjort i mars og den har fått ca 30t på seg. Hadde 430t fra før. Snudde ikke konen. En kamerat gjorde også lik operasjon på et 2X i vår med samme resultat.

Jeg byttet ingen deler men forsikret meg om at forhandler hadde på lager siden jeg hadde begrenset tid på land og ikke kunne vite tilstanden på forhånd. 

For å eliminere at problemet var relatert til justering av kabel, koblet jeg fra drevets girkabel på motor og satte den i F/N/R manuelt mens motor gikk på tomgang og båten lå fortøyd. Samme sluring da.

Redigert av stian_188 (see edit history)

Da var kon clutch byttet og alt er i orden. Den har samme kontante innkoblingen som før jeg fylte på feil olje. Var egentlig en grei jobb å bytte clutchen.

Er litt usikker om det faktisk var behov for bytte eller om den kunne greid seg med oljeskift til original olje en stund til? 

Som sagt, kun quicksilver heretter for meg.

Redigert av Viper boats (see edit history)
  • 1 år senere...
stian_188 skrev On 26.5.2021 at 8.38:

Jeg kunne nok spesifisert litt bedre :smiley:  dette ble gjort i mars og den har fått ca 30t på seg. Hadde 430t fra før. Snudde ikke konen. En kamerat gjorde også lik operasjon på et 2X i vår med samme resultat.

Jeg byttet ingen deler men forsikret meg om at forhandler hadde på lager siden jeg hadde begrenset tid på land og ikke kunne vite tilstanden på forhånd. 

For å eliminere at problemet var relatert til justering av kabel, koblet jeg fra drevets girkabel på motor og satte den i F/N/R manuelt mens motor gikk på tomgang og båten lå fortøyd. Samme sluring da.

Virker det enda? :) snudde min kon clutch i fjor da jeg tenkte det ble nye slitespor begge veier. Slipte ikke som du har gjort her! Den har virket bra i ca 50 timer, men nå er den tilbake til sluring :/  vurderer sliping som deg, men frister med nytt nå?

• 3 uker senere...

Hei ? med to små hjemme er det lett å komme i "ammetåka" så jeg glemte å svare på denne. 

Båten min står på land i år så jeg har ikke fått kjørt den siden oktober i fjor. Fikk logget 53t etter sliping og fungerte fint til den ble tatt opp. Slipingen er fort gjort så definitivt verdt et forsøk mener jeg.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...