Jump to content

Baugpropell - joystick, touch eller fjernkontroll?

bOFFE1968

Recommended Posts

Hei.

Jeg skal innstallere baugpropell om noen få uker. Jeg har styreposisjon både ute og inne, fast aksling. Spørsmålet jeg håper å få innspill på er følgende:

Hva slags type styring skal jeg satse på? Har forsåvidt tenkt meg joystick både ute og inne, men kan det være hensiktsmessig med fjernkontroll? Da kan man ha fjernkontrollen i hånden og lettere operere baugpropellen samtidig som man gasser/gearer/styrer? 

Noen som har synspunkter på dette?

Vil anbefale joystick og fjernkontroll. Fjernkontroll er supert når man jobber på dekk alene, ved feks legge til.  + Koblet til ankervinsjen. Jeg har bryter til baugpropellen på gasshendelen, det er helt genialt, da har jeg en arm fri til rattet.

Jeg har hatt på tidligere båt tuch, det var distraherende, da man må se ned for å treffe knappene.

Redigert av jørn (see edit history)

Vi har det på gearspaken. En vippeknapp på undersiden.

Det fungerer veldig fint og kan anbefales - man slipper å slippe ror eller gearspak for å bruke den.

Eneste drawback er at man kun har "av" eller "på". Etter at vi oppgraderte til de nye propellene har vår SP95 blitt vel kraftig på vår B42, men med små "blipp" så går det fint :)

(Alltid lurt på om disse joystickene har analog fartskontroll eller kun av/på. Hvis de også kun har to muligheter ville jeg definitivt gått for å få det på gearspaken.)

Jeg kjøpte en sånn hverken eller.

boatswitch.jpg.6cea1123322a088a63c1b293b4ecfab7.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Nåværende båt ble baugpropell installert med joystick.

Forrige båt hadde touchpanel, den ble byttet til joystick. Touch funger det, når alt er vell og man har tid til å se ned å finne rette knappen. Når det blir litt "haraball", det skjer jo av og til, og man trenger å være kjapp så synes jeg det er mye enklere med joystick.

Havelle skrev On 23.5.2021 at 23.45:

Vi har det på gearspaken. En vippeknapp på undersiden.

Det fungerer veldig fint og kan anbefales - man slipper å slippe ror eller gearspak for å bruke den.

Samme løsning her.

Bruker tiltknappen på gearspaken, og er fornøyd med det. Veldig enkelt og behagelig at man slipper å flytte neven.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...