Jump to content

OLJE PÅ VANNET- BMW D636


C2CV

Recommended Posts

Etter tur i dag skulle båten fortøyes, og motoren gikk på tomgang. Da oppdaget jeg noe jeg ikke har sett tidligere, nemlig at ut fra eksos og kjølevann prellet det små oljeflekker på sjøvannet.  Tydelig at det kom ut fra eksosutløpet. Hva kan dette bety? Har andre sett noe lignende. Er det vanlig med oljedråper i eksos/kjølevann, eller hva kan være feil? Takknemlig for svar.

Link to post

Takk for svar, Andora. Jeg kjørte Scan Baltic`en med full fart på motoren her om dagen. Den gikk 16,4 knop ved 3600 omdr. . Klart turboen kan ha slitte fôringer selv om dette var mer enn jeg hadde trodd den skulle kunne greie. Kanskje skyldes oljesølet denne råkjøringa på en motor fra 1985? Brigg mener i et tidligere innlegg at årsakene kan være flere, og jeg vil sjekke alle muligheter. Om noen med denne motoren i båten har tips å gi på samme fenomen, er jeg spesielt interessert. 

image.png.34a213aa5aca73f5737b0cf1abfdab31.png

Link to post

Nye undersøkelser av oljefilmen i dag. Det virker som det er små dråper som kastes ut med kjølevann og eksos. Dette er sjekket:
- Tatt av slangen fra luftfilter til turbo og kjent på slakke. Ingen ut/inn-slakke å konstatere på turborotor. Litt sideveis slakke, noe som folk sier er normalt. 

- Sjekket oljenivået i girkassa, det er normalt. Sugd ut olje fra bunnen av kassa, og den er klar og rein.

- Sjekket oljenivået på motoren, og det er der det lå ved oljeskift.

- Tok ut peilepinnen og lot en dråpe falle i sjøen, den løste seg opp ganske sakte med et annet "bilde" enn det som kommer fra eksosen. Oljen viser alle regnbuens farger og ligger lenge , mens det som kommer via eksosen er grålig og forsvinner fort. Tror det er uforbrent diesel som viser seg på vannet. Motoren kaster litt på seg ved oppstart som om en sylinder ikke er helt med. 

Spørsmål:

- Kan man finne ut hvilken innsprøytningsdyse som eventuelt lekker, eller må alle tas ut og sendes til kontroll? 

Samtlige dyser ble bytter for 230 kjøretimer siden.

NB! Justerte ventilene på motoren i høst fordi det knitret så fra motoren. Ble mye bedre på lyden, men lurer på om en av ventilene har for liten klaring, om den ikke greier å lukke helt og slipper ut uforbrent diesel av den grunn? Takknemlig for kommentarer.

olje.jpg

Redigert av C2CV (see edit history)
Link to post

Jeg har undersøkt hos forhandler som kjenner denne motoren godt, og de tror ikke det er ei dyse som lekker fordi da smeller/slår det i mototren som om du bruker hammer. Er fristet til å ettertrekke toppene som det er 6 separate av. Toppene er byttet til Mercruiser-topper da disse hadde bedre kjøling, men vet ikke om disse i likhet med BMW-toppene skulle tiltrekkes hver 100 time kjøring. Kan tiltrekking eliminere oljefilm på vannet, er det jo verd et forsøk.  Har da noen spørsmål:

- Hva er tiltrekningsmomentet på Mercruiser 3,6L dieselmotor fra slutten av 80-tallet med denne motoren?

- I hvilken rekkefølde skal boltene tiltrekkes? 

- Må boltene skrues ut en og en og smøres før tiltrekkingen?

Hører gjerne fra dere om dette.

Link to post

Er det samme type kombikjøler på D636 som D219? 

Jeg hadde D219 hvor jeg fikk lekkasje mellom ferskvannskjøleren og oljekjøler. Men den var betydelig større enn det vi ser her. Jeg la en solid oljefilm på vannet bak den motoren. 

Var noe herk å få fikset. Vanskelig å få det tett igjen. Kjøpte nye o-ringer, for å være sikker. Men måtte demontere og montere flere ganger før det ble tett. Mistenker at o-ringen mellom kjølerne innvendig var vanskelig å få til å ligge riktig.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...