C2CV Startet 23.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 23.Mai.2021 Etter tur i dag skulle båten fortøyes, og motoren gikk på tomgang. Da oppdaget jeg noe jeg ikke har sett tidligere, nemlig at ut fra eksos og kjølevann prellet det små oljeflekker på sjøvannet. Tydelig at det kom ut fra eksosutløpet. Hva kan dette bety? Har andre sett noe lignende. Er det vanlig med oljedråper i eksos/kjølevann, eller hva kan være feil? Takknemlig for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Andora Svart 24.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2021 Kan komme fra slitt turbo. Sitér dette innlegget Link to post
C2CV Svart 24.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2021 Takk for svar, Andora. Jeg kjørte Scan Baltic`en med full fart på motoren her om dagen. Den gikk 16,4 knop ved 3600 omdr. . Klart turboen kan ha slitte fôringer selv om dette var mer enn jeg hadde trodd den skulle kunne greie. Kanskje skyldes oljesølet denne råkjøringa på en motor fra 1985? Brigg mener i et tidligere innlegg at årsakene kan være flere, og jeg vil sjekke alle muligheter. Om noen med denne motoren i båten har tips å gi på samme fenomen, er jeg spesielt interessert. Sitér dette innlegget Link to post
AlfArie Svart 24.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2021 Som du ser av vedlegget har jeg hatt samme problemet. Hadde holdt det under oppsyn og tatt "alt det kan være“ i en operasjon, i stede for stykkevis og delt. Dersom det ikke blir vesentlig mer oljefilm. Sitér dette innlegget Link to post
C2CV Svart 24.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2021 (redigert) Nye undersøkelser av oljefilmen i dag. Det virker som det er små dråper som kastes ut med kjølevann og eksos. Dette er sjekket: - Tatt av slangen fra luftfilter til turbo og kjent på slakke. Ingen ut/inn-slakke å konstatere på turborotor. Litt sideveis slakke, noe som folk sier er normalt. - Sjekket oljenivået i girkassa, det er normalt. Sugd ut olje fra bunnen av kassa, og den er klar og rein. - Sjekket oljenivået på motoren, og det er der det lå ved oljeskift. - Tok ut peilepinnen og lot en dråpe falle i sjøen, den løste seg opp ganske sakte med et annet "bilde" enn det som kommer fra eksosen. Oljen viser alle regnbuens farger og ligger lenge , mens det som kommer via eksosen er grålig og forsvinner fort. Tror det er uforbrent diesel som viser seg på vannet. Motoren kaster litt på seg ved oppstart som om en sylinder ikke er helt med. Spørsmål: - Kan man finne ut hvilken innsprøytningsdyse som eventuelt lekker, eller må alle tas ut og sendes til kontroll? Samtlige dyser ble bytter for 230 kjøretimer siden. NB! Justerte ventilene på motoren i høst fordi det knitret så fra motoren. Ble mye bedre på lyden, men lurer på om en av ventilene har for liten klaring, om den ikke greier å lukke helt og slipper ut uforbrent diesel av den grunn? Takknemlig for kommentarer. Redigert 24.Mai.2021 av C2CV (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2021 Jeg ville ha sjekket ventilene igjen for sikkerhets skyld. Dysene burde være OK etter kun 230 timer, men det er jo en mulighet at en av dem ikke er helt i form. Men dyse som drypper pleier å gi tenningsbank da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
C2CV Svart 26.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2021 Jeg har undersøkt hos forhandler som kjenner denne motoren godt, og de tror ikke det er ei dyse som lekker fordi da smeller/slår det i mototren som om du bruker hammer. Er fristet til å ettertrekke toppene som det er 6 separate av. Toppene er byttet til Mercruiser-topper da disse hadde bedre kjøling, men vet ikke om disse i likhet med BMW-toppene skulle tiltrekkes hver 100 time kjøring. Kan tiltrekking eliminere oljefilm på vannet, er det jo verd et forsøk. Har da noen spørsmål: - Hva er tiltrekningsmomentet på Mercruiser 3,6L dieselmotor fra slutten av 80-tallet med denne motoren? - I hvilken rekkefølde skal boltene tiltrekkes? - Må boltene skrues ut en og en og smøres før tiltrekkingen? Hører gjerne fra dere om dette. Sitér dette innlegget Link to post
AlfArie Svart 26.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2021 På BMW er det strekk bolter. Mener de skulle etter trekkes en gang og med grader. Ligger verkstedmanual i dok. arkivet. Tviler på at Mercruiser hadde andre topper en BMW. Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 26.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2021 Oljekjøler? Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 26.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2021 Er det samme type kombikjøler på D636 som D219? Jeg hadde D219 hvor jeg fikk lekkasje mellom ferskvannskjøleren og oljekjøler. Men den var betydelig større enn det vi ser her. Jeg la en solid oljefilm på vannet bak den motoren. Var noe herk å få fikset. Vanskelig å få det tett igjen. Kjøpte nye o-ringer, for å være sikker. Men måtte demontere og montere flere ganger før det ble tett. Mistenker at o-ringen mellom kjølerne innvendig var vanskelig å få til å ligge riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.