
C2CV
Nye undersøkelser av oljefilmen i dag. Det virker som det er små dråper som kastes ut med kjølevann og eksos. Dette er sjekket:
- Tatt av slangen fra luftfilter til turbo og kjent på slakke. Ingen ut/inn-slakke å konstatere på turborotor. Litt sideveis slakke, noe som folk sier er normalt.
- Sjekket oljenivået i girkassa, det er normalt. Sugd ut olje fra bunnen av kassa, og den er klar og rein.
- Sjekket oljenivået på motoren, og det er der det lå ved oljeskift.
- Tok ut peilepinnen og lot en dråpe falle i sjøen, den løste seg opp ganske sakte med et annet "bilde" enn det som kommer fra eksosen. Oljen viser alle regnbuens farger og ligger lenge , mens det som kommer via eksosen er grålig og forsvinner fort. Tror det er uforbrent diesel som viser seg på vannet. Motoren kaster litt på seg ved oppstart som om en sylinder ikke er helt med.
Spørsmål:
- Kan man finne ut hvilken innsprøytningsdyse som eventuelt lekker, eller må alle tas ut og sendes til kontroll?
Samtlige dyser ble bytter for 230 kjøretimer siden.
NB! Justerte ventilene på motoren i høst fordi det knitret så fra motoren. Ble mye bedre på lyden, men lurer på om en av ventilene har for liten klaring, om den ikke greier å lukke helt og slipper ut uforbrent diesel av den grunn? Takknemlig for kommentarer.