
Enzo
Bitteliten skrev 53 minutter siden:Men dynamoen kan fort overbelastes om den ikke reguleres rett. Dette fordi batteriene tar til seg all strøm de kan få, og da kan dynamoen bli for varm
Vedr konstant lading. Kan du ikke slå av laderen og la batteriene komme ned til feks 85% og så slå på laderen? Jeg gjør det når vi ligger flere dager i havn.
Det er det at dynamo blir varm jeg er redd for, det er krise for vi kan risikere å gå veldig mange timer for motor sammenhengende.
Å slå av ladere og på igjen når det er falt til 85% lar seg bare ikke gjøre, vi kan ikke drive å slå av og på en gang i døgnet vinteren gjennom det blir for upraktisk.
SamH skrev 42 minutter siden:
Antagelig, den interne regulatoren vil redusere feltet når temperaturen i dynamoen stiger. Floatspenningen kan være for høy dog, og det vil også bidra til prematur SOH reduksjon. Problemet med grilling av ellers friske dynamoer skjer når det brukes langt mer aggressivt regulatoroppsett(eks med MC-614 el) enn det de originale er satt til.
Ok så du mener en standard dynamo ikke vil overopphetes sålenge den brukes as-is med den interne regulatoren, interessant du sier det, som kommentert til Bitteliten så er det noe vi er veldig opptatt av.
Angående vinterproblemer (ligge på landstrøm fast da vi er båtboere) så KAN det løses ved å ikke kjøpe batteriene før til våren og dermed heller bare bruke de AGM batteriene vi har fram til da.
Fra neste vår så trekker vi ut landstrømkabelen og blir å ligge veldig lite med landstrøm i endel år framover uansett