Bitteliten
@Enzo vil tro du har samme dynamo som meg. hitach 80 amp. Jeg har AGM og lader fra dynamo via en Sterling A2B 130 amp. Jeg oppgraderte da også pluss kablingen fra dynamo til 35mm2. Sterlingen har et lite display som viser bla dynamo temp. Og den har temp sensor på dynamo. Sterlingen fungerer også som skille relé.
Når laderen henter ut 60+ amp så har dynamoen temp på ca 65 grader. Kan gå i timesvis slik. Det er en solid vifte som suger kaldluft inn i motorrommet. Uten denne blir tempen fort mye høyere. Laderen kutter ladingen når tempen på dynamo når 100grader.
en slik løsning er bra når man ønsker mer lading fra dynamo, men med lithium blir det omvendt. Der bør du redusere ladingen fra dynamo ettersom batteriene sluker alt de kan få.
Ettersom lading er kristisk ombord skal jeg ha med meg reserve dynamo. Jeg har bestilt en Balmar 100amp fra @Joerg Beckersom jeg setter inn, også skal Joerg se over Hitachien min som jeg da kan ha i reserve ombord.
Om jeg skal ha lithium så må jeg enten ha en ekstern regulator eller :
hva med å ha et 100amp Agm til start/baugpropell og så ha en battery to battery lader mellom startbatteriet og lithium banken? Dvs at forbruksbanken ikke lades rett fra dynamo. Da oppnår du tre ting: 1 du beskytter dynamoen mot at bmsen plutselig slår av, 2 du slipper høy temp på dynamo og 3 du slipper skillerelé. Du mister nok den rå og raske oppladingen av lithium banken fra motor mange ønsker seg men dere har jo andre ladekilder også. Jeg hadde nok kjøpt med en ekstra b2b lader i reserve. Men det er en slik løsning jeg tenker på om jeg skal bytte til Lithium.
og om lithium banken slår seg helt vrang så har jeg backup i et 100amp agm som nød.