Knallipadden Startet 24.Mai.2021 Del på Facebook Startet 24.Mai.2021 Kjøpte en slik boks på 33 liter her om dagen. Tanken er å bruke den i båten på dags og helgetur, samt på telttur med bilen. Da slipper jeg å bruke strøm til kjøling. Det står at den skal holde seg kald i flere dager. Jeg har forsøkt å teste det. Fylte først 1/4 av boksen full i fryse elementer fra frysen. Det holdt ikke en dag en gang før de var smeltet. Så på nettet at mange bruker isbiter. Jeg kjøpte derfor noen liter med isbiter og tømte oppi. Knapp 1 1/2 dag tok det før all isen var smeltet. Jeg har søkt på test på YouTube og mange fyller boksen helt full med is. Funker bare isboksen når den er fylt til randen med is? Da får man nesten ikke plass til matvarer oppi. Jeg hadde med meg boksen i dag på dagstur. Åpnet ikke boksen før etter 6 timer. Da var halvparten av fryse elementene smeltet og fryse varene var tint eller delvis tint. Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 24.Mai.2021 Del på Facebook Svart 24.Mai.2021 (redigert) Bruker du is er det viktig at smeltevannet dreneres bort og ut. Men tenk på denne som et kjøleskap, ikke en fryser. Redigert 24.Mai.2021 av snekkerbod (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 24.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2021 Jeg tenker på den som en kjøleboks men når isen smeltet fort vil teperaturen også stige fort. Hadde et termometer nedi for å sammenligne med en vanlig kjøleboks av dyrere type, og temperaturen lå de første timene på 5+ og gikk opp etter 4-5 timer til rundt 10 grader. Den andre kjøleboks lå på rett under 4 grader konstant. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 24.Mai.2021 Del på Facebook Svart 24.Mai.2021 Jeg bruker isboks isteden for kjøleskap som de fleste andre der vi normalt holder oss på vinteren. Isolert kasse på 75 liter med drenering i bunnen. Vår erfaring er at den holder fint når kassa er full av is inklusive det vi har oppi. Vi fyller på en sekk is vær dag ,for om det blir mye luft i kassa tiner isen fort. Vi har dagtemperatur på ca 30 grader. Du har for store forvenrninger å er litt for kjip med is mengden vil jeg tro. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Knallipadden Svart 24.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2021 Det blir dyrt å fylle en en kasse med is hver dag, og på tur med båt eller bil er det ikke alltid man finner et sted som selger is. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 25.Mai.2021 Del på Facebook Svart 25.Mai.2021 (redigert) Det går fint å holde boksen du har kjøpt kald i flere dager. Men dette betinger at du enten bruker den utendørs på vinteren eller at du rett og slett oppbevarer den i fryseboksen hjemme. Du sparer deg for mye penger og mange grå hår ved å knalle :-) til med en skikkelig kjøleboks først som sist. Det eneste som fungerer er en med kompressor. De billigste koster vel noe i overkant av kr. 2000,-, og da kan du til og med beholde iskremen i fast form en normal norsk sommerdag. En slik peltier-element sak som både kan varme og kjøle er totalt bortkastede penger. Den bruker enormt med strøm og kjøler under gode forhold ned til 10-15 grader under utetemperatur. Nevnte jeg at de også bruker enormt mye strøm? Den isbit-boksen du allerede har kjøpt kan du vel bruke som verktøykasse inntil videre. Redigert 25.Mai.2021 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 25.Mai.2021 Del på Facebook Svart 25.Mai.2021 snekkerbod skrev for 9 timer siden: Bruker du is er det viktig at smeltevannet dreneres bort og ut. Men tenk på denne som et kjøleskap, ikke en fryser. Hvorfor det? Da mister du mye «kulde». Det beste er å ha plastflasker med frossent vann, eller i alle fall isen i en plastdunk e.l. slik at smeltevann og is holdes sammen. Energien som tas til å smelte isen er den samme uansett, men du går glipp av enerien det tar å varme vannet fra null til ti grader. Men til TS: en slik boks vil uansett ikke fungere særlig lenge, så du har nok hatt for store forventinger... Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 25.Mai.2021 Del på Facebook Svart 25.Mai.2021 Knude har et bra svar her. Litt av ideen her er å fylle boksen med fryste varer, som du trenger de neste dagene. Så legger du nedkjølt mat og drikke øverst, så fylle på med løse isbiter slik at all luft blir fortrengt. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 25.Mai.2021 Del på Facebook Svart 25.Mai.2021 Kjøleboks med i var ok før da en fikk gratis is fra alle fiskemotak på kysten, nå koster isen fra kr17 til 35 kr kg i butikk. Frys ned to 5l kanner og putt oppi kjølebagen sammen med et fjerntermometer og se hvor lang tid det tar før innholdet har 7 grader. Gjør det samme med 10kg isbiter og se forskjellen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
4l64tro55 Svart 25.Mai.2021 Del på Facebook Svart 25.Mai.2021 Har brukt kjøleboks på helgeturer før. En romslig igloo som jeg har fylt med 10 kg isbiter, deretter halvfull med vann. Deretter har jeg rørt inn en halvkilo salt og fylt boksen med drikkevarer. To døgn senere har man bunnfrosne drikkevarer og fortsatt masse isbiter i vannet. 😆👍 Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 25.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2021 (redigert) Høres ut som jeg må bruke den gamle kjøleboksen min på lengre turer i stedet. Den går på 12V, 230V og Gass (slike små du skrur fast). Den kjøler såpass godt at ting som står nært kjøle elementet kan fryse. Minuset er vekt og størrelse. Boksen uten innhold veier over 15 kilo og tar 1/3 av bagasjerommet på bilen. Men syns det er stress å dra den med seg i båten. Må bære den et stykke. Redigert 25.Mai.2021 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 25.Mai.2021 Del på Facebook Svart 25.Mai.2021 Jeg bruker en Isotherm kjøleboks på helgeturer. fryser 2-3 1,5l brusflasker som funker bedre enn kjøleelementer. boksen står i et stuverom under en benk der det er relativt kjørlig i tillegg. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Knallipadden Svart 25.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2021 -morten- skrev 23 minutter siden: Jeg bruker en Isotherm kjøleboks på helgeturer. fryser 2-3 1,5l brusflasker som funker bedre enn kjøleelementer. boksen står i et stuverom under en benk der det er relativt kjørlig i tillegg. Hvor lenge holder det seg kaldt da? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 25.Mai.2021 Del på Facebook Svart 25.Mai.2021 holder seg ihvertfall et par dager! bonus at du får iskaldt drikkevann også! et par soddbøtter i en isoporkasse funker også veldig bra Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Knallipadden Svart 25.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2021 (redigert) Jeg leverte tilbake kjøleboksen. Jeg bruker i stedet en billigere mindre kjøleboks eller kjølebag på kortere turer. Jeg testet i går en kjølebag til 200 kroner mot kjøleboksen til 1500 kroner. Kjølebagen holdt like godt på isen i kjøle elementene som den store boksen. Kjølebagen ble åpnet flere ganger mens kjøleboksen ble stående uten å bli åpnet. Jeg hadde kjøleelementer tilsvarende 4,5 liter med is i boksen samt litt dypfrossen grillmat. Jeg hadde også med kalde brusflasker og annen kald mat. Både boksen og kjølevesken var full. 6 timer senere var halvparten av isen smeltet i kjøleboksen og i vesken. I vesken var det bare et kjøleelement på 400 ml. Den er ca 15 liter stor mot 33 liters boks. Redigert 25.Mai.2021 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 25.Mai.2021 Del på Facebook Svart 25.Mai.2021 Jeg har en 88 liters Igloo kjøleboks, fungerer bra når jeg fyller den 1/3 full med kjøleelementer. Holder i hvertfall 2-3 døgn da. Lenger turer er jeg ikke på uten tilgang til fryser slik at jeg får frosset ned igjen deler av elementene hvert døgn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.